• MarianneL

Blommor - säsong augusti

Jag ska gifta mig den 2 augusti, och nu sitter jag o klurar på vilka blommor man ska ha i buketten. Vad är det säsong för,och vad är billigt?
    Rosor går väl att få tag på året om, men hur är det med pioner, gardenia, hydrangea (tror det stavas så, eller det är kanske engelska?)

• Svar på tråden Blommor - säsong augusti
  • bride 2be

har ändrar lite på min sida, har lagt ut de lime gröna bukketter jag hittat som jag gillat de är lite annan stil på dem. Kolla gärna.

• passionsblomman

Oj, det var många! Jag fattar vad det är du är ute efter, och det kommer garanterat floristen du går till också att göra. Du verkar öppen för idéer och förslag också, och det är bra, för det gör att du antagligen får ut mer av floristens personliga kreativitet.

• bride 2be

Tusen tack, ska ta med mig datorn med alla bilder till floristen då =)
    förlåt MarianneL att jag norpade din tråd!

• passionsblomman

Ja gör det! Lycka till!

bride 2be skrev 2009-01-02 20:19:41 följande:

Tusen tack, ska ta med mig datorn med alla bilder till floristen då =) förlåt MarianneL att jag norpade din tråd!
  • wildbride08

Hej,,jag ska oxå gifta mig i aug. Den 8:de. Jag är ocå osäker på blommorna.Jag har hittat min klänning..Perfekt :) jag skulle vilja ha pioner,rosor .hjärtan på tråd och ranunkel.Typ lite boll fast yvigare..Inte perfekt rund. Vårt färg tema är rosa & lime..E såå fint ihip. Vad tror ni andra?? Lite tips tack.

• passionsblomman
    wildbride08 skrev 2009-01-08 14:14:45 följande:
    Hej,,jag ska oxå gifta mig i aug. Den 8:de. Jag är ocå osäker på blommorna.Jag har hittat min klänning..Perfekt :) jag skulle vilja ha pioner,rosor .hjärtan på tråd och ranunkel.Typ lite boll fast yvigare..Inte perfekt rund. Vårt färg tema är rosa & lime..E såå fint ihip. Vad tror ni andra?? Lite tips tack.
    jag håller med om att det är jättefint hop.
    Tyvärr är augusti inte bra säsong för Pioner, och det kan bli riktigt hopplösta tt få tag i det. Även ranunkel är fel säsong, men kan ev gå.

Jag vill tipsa dig om att Dahlior kan vara ett vackert alternativ till Pionerna och ge en likanande känsla.
  • MittiPrickBrud

Hur är det med doften från Dahlior? Har fått för mig att de inte luktar så gott?

• 010809

hej, en till augustibrud som är vill i jungeln av blommor.. =)

vi har bestämt färgtema till mörk och ljus lila samt ljusgrått, att hitta lila blommor lär inte bli nått problem.. men vad kan man ha i buketten (blommor eller annan dekoration) som går åt de gråa hållet?

hjärtan på tråd tycker jag har lite grågrön färg, men de fyller ju inte ut så bra.. finns det andra förslag?

• wildbride08

Tack för tipsen..Ja rnunkel e ju en år blomma men den e så fin..Kanske kan dom fixa sånna ifrån utlandet?? El vad tror ni??
    Hjärtan på tråd är fina men den är som sagt lite för grå kanske..

• wildbride08
    010809 skrev 2009-01-09 12:45:18 följande:
    hej, en till augustibrud som är vill i jungeln av blommor.. =)vi har bestämt färgtema till mörk och ljus lila samt ljusgrått, att hitta lila blommor lär inte bli nått problem.. men vad kan man ha i buketten (blommor eller annan dekoration) som går åt de gråa hållet? hjärtan på tråd tycker jag har lite grågrön färg, men de fyller ju inte ut så bra.. finns det andra förslag?
    Hej Svårt med grå blommor.. Jag tycker att silver fall e fint men det går kanske inte o ha i bukett.Annars tycker jag att du satsar mkt på lila i olika toner..Kanske ta nåra pärlor i siver/grått som dekoration i buketten.
  • passionsblomman

Dahliior doftar inte alls om man inte "mosar" dem. De har en kryddig doft när man skär i dem menar jag, och det ska du ju inte!

En hel del lila blommor har bladverk i grå-silvriga toner. Hjärtan på tråd är en grågrön växt som är jättefin i brudbinderier. Det är också fint med Echiveria i kompakta, knubbiga buketter. Lammöraon-"stachys" är underbart som "grönt" om man ska ha dina färger 010809. Sedan har du Martorn och Bolltistel som går i blågråskimrande nyanser.

Vad gäller blommor så kommer i stort sett alla från utlandet! Det är inte så mycket som odlas här, utan merparten av de blommor som säljs i butikerna har åkt från jordens alla hörn till Holland, där de säljs på de stora blomsterauktionerna, innan de transporteras hit. När man pratar säsong, talar man alltså om vad som är i säsong globalt. Säsongen i det egna landet, alltså när saker och ting blommar i rabatterna ställer till det en del, för när tulpanerna blommar i våra trädgårdar tex, är snittsäsongen redan över. Det rör till begreppen lite och gör att man ibland förväntar sig att j´få tag i vissa blommor som inte alls finns. Ta syrener tex, de blommar ju i maj-juni i naturen, men det är ju inte där de plockas av branschens grossister. De har högsäson NU som snittblomma.
    Däremot kan man ju ha syrener i buketten på våren ocm man plockat dem själv...

Så, Ranunkel då, kan ev gå att specialbeställa, men det är stor risk att det inte finns. Alldeles säker tä rde dyrare än normalt om de går att få tag i , så då får man ta ställning till hur viktiga de är.

• passionsblomman

Dahliior doftar inte alls om man inte "mosar" dem. De har en kryddig doft när man skär i dem menar jag, och det ska du ju inte!

En hel del lila blommor har bladverk i grå-silvriga toner. Hjärtan på tråd är en grågrön växt som är jättefin i brudbinderier. Det är också fint med Echiveria i kompakta, knubbiga buketter. Lammöraon-"stachys" är underbart som "grönt" om man ska ha dina färger 010809. Sedan har du Martorn och Bolltistel som går i blågråskimrande nyanser.

Vad gäller blommor så kommer i stort sett alla från utlandet! Det är inte så mycket som odlas här, utan merparten av de blommor som säljs i butikerna har åkt från jordens alla hörn till Holland, där de säljs på de stora blomsterauktionerna, innan de transporteras hit. När man pratar säsong, talar man alltså om vad som är i säsong globalt. Säsongen i det egna landet, alltså när saker och ting blommar i rabatterna ställer till det en del, för när tulpanerna blommar i våra trädgårdar tex, är snittsäsongen redan över. Det rör till begreppen lite och gör att man ibland förväntar sig att j´få tag i vissa blommor som inte alls finns. Ta syrener tex, de blommar ju i maj-juni i naturen, men det är ju inte där de plockas av branschens grossister. De har högsäson NU som snittblomma.
    Däremot kan man ju ha syrener i buketten på våren ocm man plockat dem själv...

Så, Ranunkel då, kan ev gå att specialbeställa, men det är stor risk att det inte finns. Alldeles säker tä rde dyrare än normalt om de går att få tag i , så då får man ta ställning till hur viktiga de är.

• 010809

Tusen tack för råden!!
    Ska kolla upp de blommor du namngivit =)

• Humlan66

En liten varning.. Liljor i buketten blir snabbt fula

• passionsblomman

Hur menar du med snabbt? Bara över dagen eller hur har du dåliga erfarenheter? Liljor har inte sämre hållbarhet än andra blommor generellt sett, men man får ju se upp så man inte knäcker bladen på dem tillexempel.

Humlan66 skrev 2009-01-11 16:01:23 följande:
    En liten varning.. Liljor i buketten blir snabbt fula
Svar på tråden Blommor - säsong augusti