• MarianneL

Blommor - säsong augusti

Jag ska gifta mig den 2 augusti, och nu sitter jag o klurar på vilka blommor man ska ha i buketten. Vad är det säsong för,och vad är billigt?
    Rosor går väl att få tag på året om, men hur är det med pioner, gardenia, hydrangea (tror det stavas så, eller det är kanske engelska?)

• Svar på tråden Blommor - säsong augusti
  • passionsblomman
    MarianneL skrev 2008-10-22 20:18:13 följande:
    Tack så jättemycket passionsblomma.Dahlian var jättefin.Jag vet absolut ingenting om blommor, vad de heter mm. så jag blir så glad när jag får hjälp trots mina ynkliga förklaringar.
    Det är väl inget som helst konstigt med dina förklaringar?!
    Du skulle bara veta hur det KAN vara...

koholma: Jag skulle tippa på ca 500-700 beroende på hur stora Dahlior du väljer, alltså hur många det går åt.Sätt undan 800 så har du så du vet att det räcker. Du lär väl ska ha ett coursage till maken också? Allt under 1000 är jättebilligt i brudbinderi-världen. Tips: köp lite extra Dahlior till borden! Det är fint att helt enkelt bara skära av stjälken och lägga blombollarna lite sporadiskt "strödda" över bordet.
  • MarianneL

okej nu hittade jag en jättebra sida med massor med bilder osv. Den kan jag ju dela med mig av:
    www.sunflowerfarmonline.com/varieties.php

och där hittade jag blommor som jag tycker var jättefina:
    Carnations (white, light pink)
    Hydrangea (Jumbo Pink)
    Lisianthus
    Kan man få dem i augusti?

• passionsblomman
    MarianneL skrev 2008-10-22 20:38:06 följande:
    okej nu hittade jag en jättebra sida med massor med bilder osv. Den kan jag ju dela med mig av:www.sunflowerfarmonline.com/varieties.phpoch där hittade jag blommor som jag tycker var jättefina:Carnations (white, light pink)Hydrangea (Jumbo Pink)LisianthusKan man få dem i augusti?
    Men Herregud kvinna! Tack i tusenvis och massor för den länken!!! Jag blir helt galen av att försöka förklara hur blommorna ser ut ibland... Nu kan ni ju se en hel del sorter och få en fingervisning. Kom ihåg att bild är elltid bild bara, de flesta är finare i verkligheten...

Carnations är nejlika, en mycket underskattad blomma i sverige. Den är både vacker, hållbar och prisvärd.
    Hydrangea är Hortensia och Lisianthus är Prärieklocka på Svenska. Alla blommorna finns i Augusti:

Tack igen för länken! Den ska bums ut i alla blomtrådar...
  • MarianneL

det var väl inget. bara glad att jag också kan va till ite hjälp i mitt ovetande hehe

Tack för svenska namnen. Det hjälper mycket

• koholma

passionsblomman: Tack för all info! Innan jag fick nys om dahlian var planen att knipsa av gerberer (säger man så i plural?) och sätta i cocktailglas och ha det som enkla blomsterarrangemang... Man kanske kan kombinera det med de utspridda dahliorna?

• koholma

MarianneL: Ledsen att jag har stormat in i din tråd såhär, hoppas det är okej?

• passionsblomman
    koholma skrev 2008-10-22 22:13:09 följande:
    passionsblomman: Tack för all info! Innan jag fick nys om dahlian var planen att knipsa av gerberer (säger man så i plural?) och sätta i cocktailglas och ha det som enkla blomsterarrangemang... Man kanske kan kombinera det med de utspridda dahliorna?
    Definitivt! En strålande idé och effektfullt i all enkelhet.
    Välj en av dem som huvudblomma, dvs flest av den, typ 1/3 av den ena och 2/3 av den andra i mängd så får du ett bra resultat med lite spänning i.
  • MarianneL

Nej men det här är inte "min" tråd... du är så välkommen så att ställa frågor.
    Jag fick också användning av svaret på din fråga

• MarianneL

fresia, narcissus, ranunculuses
    Hur är det med dessa blommor i augusti? Och vilken prisklass?

• passionsblomman

Freesia finns och är inte en dyr blomma. Doftar underbart!
    Narcisser är vårviter. GÅR att beställa från slutet av januari men har högsäsong i mars -april,
    Ranunkler börjar gå att beställa nu, kommer mer och mer framåt jul, men är som finast och ligger bäst i pris januari-maj. Vissa finns även under sommaren, men inte alla färger.
    Ranunkler finns i många olika kvalitéer och varierar därmed i pris rätt mycket. Finns från 15-20 kr upp till 45-50 och tom mer. Förbeställda till brud riskerar alltid att dra iväg en del i pris. Gäller alla blommor.

Svar på tråden Blommor - säsong augusti