Sistaminuten resor är inte alltid billigare. Och om jag skulle åka utomlands för ett bröllop, vill jag nog se till att jag säkert kommer dit. Man behöver ju ta ledigt från jobbet i god tid, och i alla fall min chef accepterar inte att jag säger "du någon gång kring det här datumet behöver jag vara ledig ett antal dagar, vet inte vilka förrän strax innan".
Sista minutenresor, riktigt billiga, får man tag på några dagar innan, och det är lättast att hitta något billigt om man kan tänka sig att åka "vart som helst bara det är varmt", istället för att kolla på resor till ett visst land, i närheten av en viss ort.
Och även om det var familj eller nära vän som gifte sig, så är det ju inte säkert att man vill och kan ta ledigt och lägga pengar för att få semester just då, och åka just dit ni hade tänkt er.
Hade vi gjort så vid vårt bröllop, så är det inte säkert att alla våra syskon kommit (en ensamstående mamma med tre barn, en student, en som har småbarn och är i husrenoverartaget, en som har fast jobb och inga barn). Åtminstonde tre av dem kanske hellre prioriterar annorlunda vad gäller sina pengar, eller måste prioritera annorlunda. Närmaste vänner har vi massor av. Av de som bjöds på bröllopet är det väl mina klubbkompisar som jag kanske inte bjudit med på ett utomlandsbröllop, av det 30-tal vänner med respektive som var på vårt bröllop så hade alltså 7 personer inte blivit bjudna. Så kan det bli när man umågs i ett kompisgäng med 15 personer...
Nu kanske din situation inte är sådan, ni kanske vet att de som ni vill ska komma på bröllopet har möjlighet att lägga tid och pengar på att åka till ert bröllop. Om ni väljer en ort dit man kan åka som week-end resa kan det även bli billigare, jämfört med om ni väljer en typisk charter-ort. Eller åtminstonde en ort som det går billiga reguljärflyg till...