håller med dig, vi gör ungefär samma sak, fast inbjudningarna kommer ut ca 8 månader innan, men det får räcka. Vi har nämligen varit inne på ett "vanligt" bröllop här hemma men har sedan känt att allt blivit så överdrivet mycket och har helt sadlat om och bestämt oss för att gifta oss utomlands istället. Hoppas att så många som möjligt kan åka ner, men det är svårt, alla har ju faktiskt inte möjlighet. Hoppas bara att folk inte blir sura. Men det är ju trots allt upp till oss själva, det är ju vi som gifter oss.
Jag håller med dig när du säger att det blir mer ledigt och att man slipper så mycket planering samt att man behöver inte fixa ngt på restaurangen, det blir bra ändå och maten/drickan är oftast bättre och billigare oxå. Givetvis beror det på var man åker.
Lycka till!
aprilbrud09 skrev 2008-10-20 09:29:17 följande:
Vi valde ett utomlandsbröllop, inte för att det skulle bli billigare utan för att vi inte kunde bestämma oss om vi skulle gifta oss i Sverige eller i Finland. Plus att vi ville ha ett ledigt, mysigt och intimt bröllop, och när folk är på en solresa så blir stämningen automatiskt något i den stilen ;) Så vi gifter oss på Teneriffa i april 2009, skickade ut inbjudningarna ett år i förväg just för att folk då skulle ha möjlighet att planera in en resebudget. Vi blir runt 40 personer, våra familjer och närmaste vänner, precis som vi ville ha det! Nästan alla bor på samma hotell också ;) Vi valde att ha bröllopet i Europa, så att resorna inte skulle bli alltför dyra, och att även våra vänner med små bebisar skulle kunna känna sig trygga att åka iväg då flygtiden inte blir såååå himla farlig. Själva vigseln kostar 300 euro, alla ställen i södra Europa vi kollade på låg ungefär i samma prisklass, men jag tycker att vi sparar in på mycket annat. Middagen blir på en lokal restaurang, men betydligt billigare än om man ordnade det på en restaurang hemma. Det betyder också att jag inte kan pyssla ihjäl mig (och knappt några pysselkostnader heller) då vi naturligtvis inte dekorerar restaurangen. Inbjudan var endast ett mail i form av en dikt med vår bröllopshemsida, där vi löpande lägger ut all viktig information (och sparar en massa pengar där med). En vän till mig kommer att sminka mig och fixa mitt hår, så inga större kostnader där. Blommorna fixar vi på plats, och har en känsla av att det blir betydligt billigare än hemma... Vi har själva bokat prästen, men resan bokar vi via ett stort resebolag och får då även hjälp med att hitta en lämplig restaurang etc. Så det var ingen färdig "bröllopsresa" via nåt bolag utan blir en gruppresa, där folk dock åker från olika länder olika datum, och hänger med oss en dag, resten av veckan är ju alla på semester ;)