• JBB

Är detta ett bra eller dåligt pris på en fotograf?

Jag har verkligen noll koll på fotografer och deras priser så jag tänkte kolla vad ni tycker

Igår frågade jag priser på bröllopsfotograferingen hos en fotograf här i närheten. Han tar 3600kr för en timma, då ingår det 12kort i ett album, cd-skiva med resterande bilder, 2st stora bilder, en annons i tidningen och 20st tackkort, vill man inte ha tackkort kunde man få en till stor bild. Vill man ha fler bilder i albumet (som rymmer 20st) så kostar det 80kr per bild.

Vad tycker ni om priset? Bra eller Dåligt?

• Svar på tråden Är detta ett bra eller dåligt pris på en fotograf?
  • lingonskogen
    lemonbird skrev 2008-10-21 14:37:10 följande:
    Jag har ringt runt en massa fotografer och fått samma svar: Knappt någon fotograf som är proffessionell lämnar ifrån sig högupplösta bilder, man kan däremot hos de flesta få lågupplösta bilder på CD-skiva för att kolla på dom hemma i datorn när man ska skicka in sin beställning efter fotograferingen. Men dessa är märkta på ett sätt som gör att de inte går att framkalla.Skulle en proffsfotograf lämna ifrån sig högupplösta bilder står han/hennes rykte på spel, det är den information vi har fått.
    Jag skulle hellre säga att en fotograf som ger många högupplösta bilder för ett bra pris är smart. Det leder till nöjda kunder som kommer tillbaka och tipsar kompisar och det är bra marknadsföring helt enkelt. Och det är ett väldigt bra pris så det tycker jag du ska köra på! Om det nu skulle vara så att fotografens rykte står på spel så skulle väl det ändå inte spela nån roll? Man får ju massor av bilder till ett bra pris :)
  • indefinitely

Anledningen att professionella fotografer ofta inte ger alla bilder på skiva är dels att man inte har någon kontroll över var bilderna hamnar. En bild som man som fotograf kanske inte tycker var något vidare eller som inte alls är bearbetad är kanske just den bilden som du väljer att sätta in i tidningen eller visa för någon annan som är i fart med att välja fotograf. För mig som fotograf jätteviktigt att jag lämnar ifrån mig de bilder som jag känner att jag kan stå för till 110%. Då lämnar jag hellre 30 kanonbilder än 300 bilder som inte riktigt håller måttet.

Sen den andra anledningen är ju förstås att då ger vi bort vår inkomstkälla. Jag är inte fotograf för att vara snäll. Jag är fotograf för att tjäna pengar och det gör jag genom att sälja bilder. En frisör skulle färga ditt hår gratis när du ändå är där och klipper dig...

Många tänker nog att det är väl bara för fotografen att slänga med alla bilder. Jag med många andra fotograferar i RAW format (det format som lagrar mest information i bilden), vilket du måste ha Photoshop för att kunna öppna bilden, konvertera och sedan spara om i tex jpg. Det är ännu en anledning att fotografer inte ger ut alla bilder på skiva. Då måste de sitta och öppna och spara om alla bilder man har tagit, vilket oftast är hundratals, skulle ta väldigt mycket tid och som vi alla vet är tid pengar. :)

• Vitt guld

indefinitely: Jag fotar ju själv också, och kan skriva under på det du säger. Man vill bara lämna ifrån sig bilder man är 100% nöjd med, och som är bearbetade. Det tar väldigt mycket tid i anspråk att redigera bilder, det är inget man gör på en kafferast och bränner ut och skickar iväg. Själv lägger jag ner 30 min per bild i snitt, räknade jag ut vid senaste fotouppdraget i alla fall. Man kan snabbt räkna ut att det blir 50 timmar på 100 bilder. Och då är det ju bara redigeringen utan fotograferingen inräknat.

• Veronika Brith

Jag tycker att det är väldigt bra pris OM fotografen är duktig.

• Wella Viva

JBB: Jag tycker om det här priset Helt o.k. tycker jag.

• lisen85

jag hade inga problem att få bilderna i RAW format från min fotograf. jag jobbar med photoshop så jag ville göra redigeringar själva. och måste få påpeka att jag konverterar hundratals RAW bilder till JPG i photoshop utan att det tar nån massa tid från annat. jag låter datorn göra det på natten när jag sover. känns skönt att få gjort det och vara utvilad när det är klart

• Vitt guld
    lisen85 skrev 2008-10-29 20:00:18 följande:
    jag hade inga problem att få bilderna i RAW format från min fotograf. jag jobbar med photoshop så jag ville göra redigeringar själva. och måste få påpeka att jag konverterar hundratals RAW bilder till JPG i photoshop utan att det tar nån massa tid från annat. jag låter datorn göra det på natten när jag sover. känns skönt att få gjort det och vara utvilad när det är klart
    Fast man gör ju en massa justeringar i råfilen _innan_ man konverterar den. Och det måste ju göras särskilt till varje bild, inget man kan köra batch på.

Jag är hur som helst förvånad att en fotograf släpper iväg råfilerna och låter kunden bearbeta dem själva. Det låter oseriöst tycker jag. Om kunden inte är så duktig på bildbehandling kommer ju fotografen att framstå i sämre dager. Det känns lite som att sälja en tavla som man signerat, men be köparen att kladda med lite färg här och var också. Det blir inte fotografens verk helt och hållet.
  • indefinitely

Vitt guld: jag har suttit i 20 minuter och försökt formulera det du just skrev... Tack.

• indefinitely

Kollade fotografen du valt Lisen85, och på deras hemsida står det ju att de är hobbyfotografer och då är det ju inte så enkelt att jämföra med en proffsfotograf, som jag försökte förklara om i mitt inlägg, hur de hanterar sina filer och vad de lämnar iväg.

• Crisp

Hur kan man tro att bildbehandling handlar om att konvertera RAW-bilder till Jpeg via nåt mackro?? Över natten?? Det är ju inte bildbehandling så som fotografer jobbar, det är ett sätt att ta hand om oskarpa semesterbilder för amatörer och inget annat. Jösses!

• chamor

Vitt guld skrev 2008-10-29 22:59:58 följande:

Fast man gör ju en massa justeringar i råfilen _innan_ man konverterar den. Och det måste ju göras särskilt till varje bild, inget man kan köra batch på.Jag är hur som helst förvånad att en fotograf släpper iväg råfilerna och låter kunden bearbeta dem själva. Det låter oseriöst tycker jag. Om kunden inte är så duktig på bildbehandling kommer ju fotografen att framstå i sämre dager. Det känns lite som att sälja en tavla som man signerat, men be köparen att kladda med lite färg här och var också. Det blir inte fotografens verk helt och hållet.
    Tycker jag också! Jag fotade en kompis på kul för ett tag sen. Lite secret box bilder. Jag vill inte ens VISA henne bilderna innan jag redigerat dem... Då har jag en nyköpt systemkamera och är glad amatör!!
Svar på tråden Är detta ett bra eller dåligt pris på en fotograf?