• JBB

Är detta ett bra eller dåligt pris på en fotograf?

Jag har verkligen noll koll på fotografer och deras priser så jag tänkte kolla vad ni tycker

Igår frågade jag priser på bröllopsfotograferingen hos en fotograf här i närheten. Han tar 3600kr för en timma, då ingår det 12kort i ett album, cd-skiva med resterande bilder, 2st stora bilder, en annons i tidningen och 20st tackkort, vill man inte ha tackkort kunde man få en till stor bild. Vill man ha fler bilder i albumet (som rymmer 20st) så kostar det 80kr per bild.

Vad tycker ni om priset? Bra eller Dåligt?

• Svar på tråden Är detta ett bra eller dåligt pris på en fotograf?
  • JBB

Hehe jag vet fortfarande inte om det är högupplöst eller lågupplöste, men bilderna går att kopiera ut ur cd:n och skriva ut via en fotokopierare hemma i alla fall (detta har min pappa gjort med dom gamla bilderna). Är det någon skillnad på hög/låg upplösning? Finns det något sätt att se skillnaden bara sådär?

har ingen aning om hur många foton vi får, han sa att det var väldigt individuellt hur många man hann med, När vi fotografera vår dotter tog han runt 160st bilder på en timma, han skulle välja vilka kort som har bra skärpa mm, dom som har dålig skärpa kommer han inte ge oss, men runt 60st bilder skulle vara bra sa han. Kanske är det något liknande på våra bröllopsbilder med?

• Lavendelflickan

Det är ett jättebra pris. Om ni tycker om fotografen och hans stil på bilderna så boka honom. Glöm inte att skriva ett kontrakt där betalningsvillkor och uppdragetskarakträ tydligt ska framgå.

• lorven

Verkar konstigt upplägg en timma varför inte ett paket pris känns stressat med en timme ( själva tiden ). Men det lätt billigt håller med. lycka till

men annons i tidningen får ni nog bekosta själv tror inte fotografen gör det, ni menade kanske bilden?

• Silla69

Billigt, men jag reagera på en timme.
    Vill man inte ha fotografen med under vigslen mm ..
    En timme känns ju stressigt, blir bilderna bra då?
    Tycker mer att det blir tillgjort.

• Lavendelflickan

en timme räcker utmärkt till att fotografera en serie porträttbilder samt ett antal detaljbilder.

Det är däremot viktigt att komma ihåg att vara i tid till fotografen.. annars kan ni bli stressade över kyrka och gäster som väntar .. eller så försvinnet helt enkelt fototid för att ni inte har den tiden.

Planering är viktigt.

• Dsy04

tycker att det är så där priset för tänkt om bilderna i cdn är lågupplösta då kanske måste du betala för att få de högupplösta annars får du halvsuddiga bilder

men fråga om du har en bild som du inte räknar ut i de 12 bilder vad blir priset om du tar bild nummer 13 i 12 paket bilder?

jag frågar för jag betalade 5500 då ingick
    40 bilder i de olika storlekar o en cd

cdn var lågupplöst o för att ha det högupplöst det kostar 1500 kr till

den extra bilden som en a4 kostar ca 450 kr

så fotograferna tar mycket mer än vad man har tänkt sig.

är priset 3600 med högupplösa bilder i cden då är det kanon!

• Vitt guld

Ingår högupplösta som ni har tillstånd att framställa kopior själva av är priset inte bara kanon utan superduperbilligt, om han är duktig, som sagt...

• lemonbird

Jag har ringt runt en massa fotografer och fått samma svar: Knappt någon fotograf som är proffessionell lämnar ifrån sig högupplösta bilder, man kan däremot hos de flesta få lågupplösta bilder på CD-skiva för att kolla på dom hemma i datorn när man ska skicka in sin beställning efter fotograferingen. Men dessa är märkta på ett sätt som gör att de inte går att framkalla.

Skulle en proffsfotograf lämna ifrån sig högupplösta bilder står han/hennes rykte på spel, det är den information vi har fått.

• september2009bröllop

Jag har fått värsta super priset hos en fotograf verkar de som..

Fotografering med porträtt innan, under vigseln och vid gratulationerna på kyrkbacken efteråt kostar 3500 kr.

Transporten ingår liksom nödvändig efterbehandling av bilderna och leverans av dessa på skiva i två varianter: En högupplöst och en webbanpassad.

Då bilderna är högupplösta kan vi framkalla dem vart vi vill men han har även super priser för framkallning

Sen kan vi även få kompletta tackkort för 20 kr/st

• Vitt guld

lemonbird skrev 2008-10-21 14:37:10 följande:

Jag har ringt runt en massa fotografer och fått samma svar: Knappt någon fotograf som är proffessionell lämnar ifrån sig högupplösta bilder, man kan däremot hos de flesta få lågupplösta bilder på CD-skiva för att kolla på dom hemma i datorn när man ska skicka in sin beställning efter fotograferingen. Men dessa är märkta på ett sätt som gör att de inte går att framkalla.Skulle en proffsfotograf lämna ifrån sig högupplösta bilder står han/hennes rykte på spel, det är den information vi har fått.
    Står hans rykte på spel..? Varför skulle det göra det? Det är klart att om man lämnar ifrån sig högupplöst och ger klartecken till kunden att göra vad de vill med dem utan att ta ordentligt betalt skulle man titta konstigt på den fotografen, men annars så.

Och hur märker man bilder så de inte går att framkalla? De brukar dock vara för små för kopiering så de blir pixliga om man försöker, och har ev ©-loggor på dem.
Svar på tråden Är detta ett bra eller dåligt pris på en fotograf?