• ingenjörsbruden

OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!

Ahhhhhhhh!!
    Ni tjejer som tänkt byta efternamn.....vänta med det tills ni kommit hem från bröllopsresan!!!!

Det kan bli problem när ni ska åka hem o måste då fixa nytt provisoriskt pass och boka ny resa hem!!!!
    DYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYRT!

Har pratat med mitt resebolag som hänvisade till folkbokföringen som i sin tur hänvisade till polisen.

Denna text är kopierad från polisens hemsida (frågor om pass):

"Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?

Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket www.skatteverket.se. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten."

Ett alternativ är att be prästen vänta extra länge med att skicka in papperna till folkbokföringen, för det är först då som namnbytet går igenom.

Har man redan gjort en namnändringsansökan så kan man återkalla den om man vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 14:31
    Alltså....
    Om du redan skickat in ansökan om namnändring så be prästen att vänta med att skicka in sina papper tills ni kommit hem.

Har du inte ansökt om namnändring? Vänta med det tills du kommer hem så slipper du problem!

Pass o biljett skall ALLTID ha samma namn...

• Svar på tråden OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!
  • ingenjörsbruden
    Duchess skrev 2008-10-09 10:34:11 följande:
    Jag tror inte för ett ögonblick att det är problem med att resa i sitt gamla namn. Skulle namnändringen gå igenom i den svenska folkbokföringen medan man är på bröllopsresa så måste den utländska tullen ha tillgång till den svenska folkbokföringen. Det kan jag satsa pengar på att de inte har.
    Jag satsar inte emot dig Duchess, men "Kalla fakta" hade uppe ett fall där bruden fick problem vid hemresan från Thailand.......sen hur många som råkar ut för det är en helt annan sak.......

Det är ju så enkelt att förebygga.....bara att be prästen vänta med att skicka in sina papper så är det ju lugnt!
  • anne på grönkulla

De kan skaffa sig informationen (genom att fråga svenska myndigheter), men vad gör man för att de ska komma på iden? Jo, man råkar riktigt illa ut eller gör bort sig själv...

Duchess skrev 2008-10-09 10:34:11 följande:
    Jag tror inte för ett ögonblick att det är problem med att resa i sitt gamla namn. Skulle namnändringen gå igenom i den svenska folkbokföringen medan man är på bröllopsresa så måste den utländska tullen ha tillgång till den svenska folkbokföringen. Det kan jag satsa pengar på att de inte har.
  • ingenjörsbruden

anne på grönkulla skrev 2008-10-09 10:39:30 följande:

De kan skaffa sig informationen (genom att fråga svenska myndigheter), men vad gör man för att de ska komma på iden? Jo, man råkar riktigt illa ut eller gör bort sig själv...
    *hihi* Ja just det....inte göra bort sig........*stryker från komihåglistan: ha dynamitatrapp i fickan vid hemresa fr Thailand* ....blir bara problem....tulltjänstmännen i thailand anställs ju bara om de är humorbefriade!!
  • anne på grönkulla

Haha, ja det styr man ju över själv, faktiskt. Men råka illa ut kan man ju göra utan egen förskyllan. Så du har helt rätt egentligen i din varning.

• Troll1

Har inte läst hela tråden, men jag skickade in namnändring före vigseln. Trodde det var försent efteråt? Spelar ingen roll nu, jag kom hem från Barcelona med mitt gamla pass...

• Pebble

Lär bara bli borta en vecka direkt efter vigseln...borde väl inte vara några problem?

• ingenjörsbruden
    Pebble skrev 2008-10-09 14:41:31 följande:
    Lär bara bli borta en vecka direkt efter vigseln...borde väl inte vara några problem?
    Nä...det är inte många som råkar ut för problemet.....men ni kan ju alltid be prästen vänta lite med att skicka in sina papper så är ni ju "safe"!
  • Nancy Drew

anne på grönkulla skrev 2008-10-08 13:57:19 följande:

Nä, men du behöver kunna visa ett nationellt id-kort, som innehåller samma information som passet...Nancy Drew skrev 2008-10-08 13:10:20 följande:
    Det är ingen passkontroll längre mellan schengenländer, så det kan gå bra ändå. Flygbolagen måste däremot kolla ens identitet innan man får gå på, därav id-kortet. Problem uppstår först om man av någon anledning måste bevisa att man är EU-medborgare, (vilket blir problem utomlands där de inte har tillgång till den svenska folkbokföringen). Min sambo glömde passet när vi var utomlands sist och det var inga som helst problem att resa på ett vanligt svenskt id-kort från posten. Dock tycker jag inte att man ska chansa på att lämna passet hemma, om man inte har nationellt id-kort.
  • ingenjörsbruden

Nancy Drew skrev 2008-10-09 15:30:48 följande:

anne på grönkulla skrev 2008-10-08 13:57:19 följande:
    Det är ingen passkontroll längre mellan schengenländer, så det kan gå bra ändå. Flygbolagen måste däremot kolla ens identitet innan man får gå på, därav id-kortet. Problem uppstår först om man av någon anledning måste bevisa att man är EU-medborgare, (vilket blir problem utomlands där de inte har tillgång till den svenska folkbokföringen). Min sambo glömde passet när vi var utomlands sist och det var inga som helst problem att resa på ett vanligt svenskt id-kort från posten. Dock tycker jag inte att man ska chansa på att lämna passet hemma, om man inte har nationellt id-kort.
    Åhh tusan....har för mig att vissa svenska körkortet inte har varit giltiga som id-handling vid tex bilresa inom EU.....

Exakt som du skriver, Nancy....det är dumt att chansa på om det går när man kan förebygga eventuella problem!
  • Pumpkin
    Troll1 skrev 2008-10-09 11:28:25 följande:
    Har inte läst hela tråden, men jag skickade in namnändring före vigseln. Trodde det var försent efteråt? Spelar ingen roll nu, jag kom hem från Barcelona med mitt gamla pass...
    Du skickar in papperen om namnändring, mycket riktigt, men prästen skickar in papper om att ni faktiskt har gift er och att namnändringen nu ska gå igenom
  • kdaug2008

men va tråkigt att det är såhär,,...hade ju annars tyckt d hade varit nice å få åka på bröllopsresa med det nya namnet ;) Ska hotellet ta emot oss som mr och miss, inte mr och mrs då,... tråkigt... man är ju på hooooneymnoon- första resan som gifta!!

hur lång tid tar det att få till passet.. kommer förmodligen åka ca 4 dager efter bröllopet...kan nog vara knappt va? (sist jag fixade nytt pass tog d bara 2 dagar...men kanske behöver folkbokföringen en stund på sig oxå..)

• Pumpkin
    kdaug2008 skrev 2008-10-09 17:34:31 följande:
    men va tråkigt att det är såhär,,...hade ju annars tyckt d hade varit nice å få åka på bröllopsresa med det nya namnet ;) Ska hotellet ta emot oss som mr och miss, inte mr och mrs då,... tråkigt... man är ju på hooooneymnoon- första resan som gifta!! hur lång tid tar det att få till passet.. kommer förmodligen åka ca 4 dager efter bröllopet...kan nog vara knappt va? (sist jag fixade nytt pass tog d bara 2 dagar...men kanske behöver folkbokföringen en stund på sig oxå..)
    Det går definitivt inte vågar jag säga, det tar oftast minst en vecka bara för namnändringen att gå igenom, och sen får man räkna med en vecka för passet.
  • ingenjörsbruden
    men va tråkigt att det är såhär,,...hade ju annars tyckt d hade varit nice å få åka på bröllopsresa med det nya namnet ;) Ska hotellet ta emot oss som mr och miss, inte mr och mrs då,... tråkigt... man är ju på hooooneymnoon- första resan som gifta!! hur lång tid tar det att få till passet.. kommer förmodligen åka ca 4 dager efter bröllopet...kan nog vara knappt va? (sist jag fixade nytt pass tog d bara 2 dagar...men kanske behöver folkbokföringen en stund på sig oxå..)
    Den tanken hade jag osså innan.....det hade varit SÅÅÅÅ mysigt....men vi hinner inte heller fixa nytt pass så det är bara att bita i det sura äpplet.

Tänk på så du inte skriver in dig i hotell-liggaren med ditt nya efternamn.....det förvirrar bara för personalen.
  • MalinJohn

Kan man inte byta namnet innan vigseln? Det hade jag en vän som gjorde.. Om det fungerar tror jag vi gör det..

• Mrs Mommy

Tror att man bara kan göra det om man skaffar sig ett helt nytt efternmamn inte när man tar den andres, men jag kan ha fel.

MalinJohn skrev 2008-10-31 05:27:00 följande:
    Kan man inte byta namnet innan vigseln? Det hade jag en vän som gjorde.. Om det fungerar tror jag vi gör det..
  • Ore
    ingenjörsbruden skrev 2008-10-09 20:07:38 följande:
    Den tanken hade jag osså innan.....det hade varit SÅÅÅÅ mysigt....men vi hinner inte heller fixa nytt pass så det är bara att bita i det sura äpplet.Tänk på så du inte skriver in dig i hotell-liggaren med ditt nya efternamn.....det förvirrar bara för personalen.
    Att det kan förvirra personalen kan jag förstå. Jag meddelade det spa-hotell där vi skulle bo efter bröllopet att vi var nygifta, och att mitt nya namn skulle vara XXXX. Men det blev litet förvirrat eftersom vi var inbokade till rummet med mitt nya namn, middagsreservation var gjord i mitt gamla namn, men jag frågade och det var helt ok att det var jag som skrev på notan, med mitt nya namn, när vi satte upp måltiden på rummet...

Jag är dock fortfarande starkt skeptisk till att andra länder skulle ha direktkontakt med svensk folkbokföring och kan tvinga en att köpa ny biljett, när man har ett giltigt pass och en biljett med samma namn som i passet, bara för att man har ändrat efternamn.
  • Tizzeltazz

vi reste till thailand två veckor dagen efter bröllopet, vi hade lämnat in papperna i god tid så namnändringen gick över direkt...

hade pass och biljetter i gamla namnet och det var absolut inget problem.
    tänk bara på att inte skriva ditt nya namn nånstans tex i hotelliggaren eller liknande och ha dina kontokort och dyl i ditt gamla namn så allt matchar.

• Lissdaniels

Men vad man har bokat hotellet i för namn spelar ju ingen roll fö resans skull.
    Du kan ju boka hotellet i namnet jultomten fast pass och biljett är andersson.

• Tizzeltazz

det beror på om man betalar med kort och det inte stämmer med namnet angivet....fick det tipset av min VF, ngn hon hade vigt hade fått det problemet.

Svar på tråden OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!