• ingenjörsbruden

OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!

Ahhhhhhhh!!
    Ni tjejer som tänkt byta efternamn.....vänta med det tills ni kommit hem från bröllopsresan!!!!

Det kan bli problem när ni ska åka hem o måste då fixa nytt provisoriskt pass och boka ny resa hem!!!!
    DYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYRT!

Har pratat med mitt resebolag som hänvisade till folkbokföringen som i sin tur hänvisade till polisen.

Denna text är kopierad från polisens hemsida (frågor om pass):

"Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?

Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket www.skatteverket.se. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten."

Ett alternativ är att be prästen vänta extra länge med att skicka in papperna till folkbokföringen, för det är först då som namnbytet går igenom.

Har man redan gjort en namnändringsansökan så kan man återkalla den om man vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 14:31
    Alltså....
    Om du redan skickat in ansökan om namnändring så be prästen att vänta med att skicka in sina papper tills ni kommit hem.

Har du inte ansökt om namnändring? Vänta med det tills du kommer hem så slipper du problem!

Pass o biljett skall ALLTID ha samma namn...

• Svar på tråden OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!
  • Mrs Mommy

FRÅN POLISENS HEMSIDA!!!!!!

Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?

Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket www.skatteverket.se. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.

• Mrs Mommy

Var lite snabb där

Om polisen rekomenderar att boka i sitt gamla namn borde det gäla tycker jag

• starchick

Jag reste i mitt gamla namn när vi åkte på bröllopsresa. Inga konstigheter! Bara det står samma på biljett och pass så är det lugnt.

• anne på grönkulla

Nä, men du behöver kunna visa ett nationellt id-kort, som innehåller samma information som passet...

Nancy Drew skrev 2008-10-08 13:10:20 följande:

Det är nästan ingen som har hunnit få de nya passen med datachip i . Jag tror den alltid lika pålästa Anne på Grönkulla har rätt, det är ingen fara om biljetten och passet står i samma namn, och man inte åker fast i tullen eller något. Om man dessutom reser inom Schengen behöver man inte ens ha något pass...
  • ingenjörsbruden

Mrs Mommy skrev 2008-10-08 13:11:58 följande:

FRÅN POLISENS HEMSIDA!!!!!!Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket www.skatteverket.se. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.
    Ni är NÄSTAN rätt på det tjejer!

Den texten står med i TS.....men om ni lusläser den så står det på polisens hemsida...
    "Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos FOLKBOKFÖRINGEN."

Alltså....det KAN bli problem om du lämnat in en namnändring o den går igenom medans du är utomlands......sen KAN det gå hur bra som helst ändå......men det kan ju vara onödiga pengar att behöva betala för provisoriskt pass o ny biljett

MEN det kan gå hur bra som helst....vill eg inte måla f-n på väggen....men det är ju så lätt att slippa problemet om prästen kan vänta tills ni kommit hem från resan eller att ni väntar med namnbytet till efter resan!

Mrs Mommy: Klart du kan åka.....be bara prästen vänta med att skicka in sina papper (om du redan ansökt) eller vänta med ansökan tills ni kommit hem!
  • ingenjörsbruden

Anledningen till att jag skapat tråden är att det HAR INTRÄFFAT att bruden fick problem vid hemresa pga namnbytet hade gått igenom....så hon fick fixa ett provisoriskt pass o boka ny flygbiljett hem......surt som tusan......

Detta MÖJLIGA problem kan lätt undviks om prästen lämnar in sina papper först när ni är hemma eller om du väntar med namnbytet tills ni kommit hem.

OM man kan undvika det så är det väl bra?!

• Mrs Mommy
    ingenjörsbruden skrev 2008-10-08 14:29:12 följande:
    Mrs Mommy: Klart du kan åka.....be bara prästen vänta med att skicka in sina papper (om du redan ansökt) eller vänta med ansökan tills ni kommit hem!
    Jag har redan åkt
  • ingenjörsbruden

Mrs Mommy skrev 2008-10-08 14:35:55 följande:

Jag har redan åkt
    *asg* o jag som trodde att du var orolig för ni SKULLE ut o resa!! *hihihi* Nåja du kom ju hem utan problem iallafall!!
  • Duchess

Jag tror inte för ett ögonblick att det är problem med att resa i sitt gamla namn. Skulle namnändringen gå igenom i den svenska folkbokföringen medan man är på bröllopsresa så måste den utländska tullen ha tillgång till den svenska folkbokföringen. Det kan jag satsa pengar på att de inte har.

Svar på tråden OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!