• Nancy Drew

Ingen mittgång - hur göra "inmarsch" och "utmarsch"?

Vi kommer att ha en borgerlig vigselceremoni i samma lokal som festen hålls. Ceremonin kommer vara kort och enkel och det är tänkt att gästerna ska stå runt omkring oss under vigseln. Men hur ska man göra med "inmarsch" och "utmarsch", som faktiskt markerar när vigseln börjar och slutar.

Ett alternativ är att vi själva är på plats och välkomnar gästerna, etc, men hur gör man få för att markera att "nu börjar det"? Ett annat alternativ är att vi gömmer oss i en liten skrubb (som finns längst in i lokalen), låter någon annan välkomna och gör en mini-inmarch därifrån. Men det kommer ju inte finnas någon "gång" att gå i?

Och hur ska man sedan markera att det är slut? Skulle kännas lite fånigt att gå tillbaka in i skrubben igen...

Ni som inte velat/kunnat ha in- och utmarsch, hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ingen mittgång - hur göra "inmarsch" och "utmarsch"?
  • Nancy Drew
    JuP skrev 2008-10-02 16:17:34 följande:
    Nancy Drew skrev 2008-10-02 16:14:22 följande:
    Är inte många av bröllops"problemen" det?
    Hihi, jo. Och då är det tur att BT finns, så någon tar en på allvar. "Hallå, vi kommer se fåniga ut när vi kommer ut ur en skrubb! Vilken katastrof!"
  • PennyJenny

*s* I-landsproblem i allra högsta grad, men vart om inte är ska man få ventilera dem?

Funderade på, måste ni komma till lokalen innan era gäster? Ni kan ju välja att anlända efteråt och kunna gå in i lokalen ungefär som man kommer till kyrkan och går in där. Och så slipper ni komma ut från en skrubb och tycka att det känns konstigt.

Men in i skubben igen tycker jag nog inte att ni ska gå, sitter här och fnittrar över hur fånigt det skulle se ut. Vad skulle ni göra när ni väl kommit in där liksom? Så där medans gästerna står utanför? (Ja, jag är väldigt trött som tycker det här är kul, har hemska mental bilder just nu. *fniss*)

• passionsblomman

Jag tycker man som brud ska vägra att förpassas i något som ens påminner om en skrubb! Särskilt inte det första som händer när man just blivit förklarad "Fru"

• Nancy Drew
    PennyJenny skrev 2008-10-02 19:17:46 följande:
    *s* I-landsproblem i allra högsta grad, men vart om inte är ska man få ventilera dem?Funderade på, måste ni komma till lokalen innan era gäster? Ni kan ju välja att anlända efteråt och kunna gå in i lokalen ungefär som man kommer till kyrkan och går in där. Och så slipper ni komma ut från en skrubb och tycka att det känns konstigt. Men in i skubben igen tycker jag nog inte att ni ska gå, sitter här och fnittrar över hur fånigt det skulle se ut. Vad skulle ni göra när ni väl kommit in där liksom? Så där medans gästerna står utanför? (Ja, jag är väldigt trött som tycker det här är kul, har hemska mental bilder just nu. *fniss*)
    Kul att man roar någon, hihi.

Brukar inte brudparet försvinna en stund efter vigseln och komma fram efter gästerna? Och det skulle vara högst märkligt att "gå ut" till andra änden av lokalen och sen.... stanna där. Nä, utmarsch får vi stryka.

Själva rummet är dessvärre konstruerad så att den enda ingången är längst fram, det vill säga där själva vigseln ska vara. Fast man kanske kan komma in från höger, som någon annanstans ifrån?

Oj, vad låst man är vid "kyrkvigseln" ändå. Man ska gå i mittgången och fram till altaret och... Jag trodde verkligen jag hade bättre fantasi än så.
  • PennyJenny

Ja, skippa alla tankar på hur man "brukar" göra! Skippa utmarsch och ha ett hurrarop istället.

Och nej, alla brudpar i kyrkan gömmer sig inte och kommer ut efter gästerna. Vi gick ut innan och så kom gästerna ut efter oss.

• passionsblomman

Skit i att gömma er, kramas och pussas och jubla istället!!!

om ni behöver en stund för er själva efteråt,fotgrafering eller ombyten eller så, så skicka ut gästerna på en tipspromenad eller någon annan aktivitet medan ni andas ut lite..

(Angående utgång ur kyrkan brukar det gå till lite olika, både att paret kommer ut sist och står på kyrktrappan och att de vänter utanför på gästerna.)

• Jeez

Jag tycker inte heller att man måste ha ingång och utgång utan mycket väl kan ta emot gästerna och mingla när de (gästerna) kommer och sedan när det är dags så säger vigselförrättaren något, någon pinglar i en klocka eller smäller en kork eller nåt för att markera starten. Och likaså på slutet så markerar vigselförrättaren att vigseln är över och vi hurrar för brudparet (eller dyl). Det finns massor med bra sätt och man mådste inte alls (inte heller vid en kyrklig vigsel) gömma sig för gästerna innan och efter!

• Nancy Drew

Jag har nog tagit i lite när jag sagt skrubb, det är faktiskt ett litet rum där festvåningschefen har sitt kontor. Det har alltså möbler och fönster och används inte som förvaring av städmaterial.

Jag tror att mingel med gästerna blir bra. Det kommer passa ihop med vårt informella bröllop. Vi får prata ihop oss med våra musiker och vigselförrättaren.

• passionsblomman

Ha haaa! Jag har verkligen sett den där städskrubben framför mig!!! Våga vägra

ett kontor sänker ju sunkfaktorn en hel del...

• Nancy Drew

Tyckte mig till och med skymta en dator där inne, så jag kan kolla BT in i det sista....

• Miisen

Fick ett skrattanfall när jag föreställde mig hur ni krånglade er in i en skrubb medan era gäster såg på Om jag var er skulle jag nog fixa till någon form av inmarsch, kanske från skrubben/kontoret eller från rummets ingång. Det är ändå lite magiskt att dyka upp inför väntande gäster, och mingla lär ni ju hinna med ändå. Däremot är nog utmarschen ganska onödig, det är ju bara att den som viger er tydligt markerar att det är "slut" så blir det inte konstigt. Men gör precis som ni vill, det är er dag och det finns inga regler

Svar på tråden Ingen mittgång - hur göra "inmarsch" och "utmarsch"?