• Nancy Drew

Ingen mittgång - hur göra "inmarsch" och "utmarsch"?

Vi kommer att ha en borgerlig vigselceremoni i samma lokal som festen hålls. Ceremonin kommer vara kort och enkel och det är tänkt att gästerna ska stå runt omkring oss under vigseln. Men hur ska man göra med "inmarsch" och "utmarsch", som faktiskt markerar när vigseln börjar och slutar.

Ett alternativ är att vi själva är på plats och välkomnar gästerna, etc, men hur gör man få för att markera att "nu börjar det"? Ett annat alternativ är att vi gömmer oss i en liten skrubb (som finns längst in i lokalen), låter någon annan välkomna och gör en mini-inmarch därifrån. Men det kommer ju inte finnas någon "gång" att gå i?

Och hur ska man sedan markera att det är slut? Skulle kännas lite fånigt att gå tillbaka in i skrubben igen...

Ni som inte velat/kunnat ha in- och utmarsch, hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ingen mittgång - hur göra "inmarsch" och "utmarsch"?
  • ThePlupps

Det lät lite klurigt. Men går det inte att ha själva vigselplatsen i närheten av en dörr, alltså ingången till lokalen ni ska vara i? Då kan ju gästerna stå klara i en halvring och när ni gått in så sluter de till ringen så den blir rund och så samma på vägen ut. Det är bara att ni ställer några ni känner där som kan "styra upp" tillslutning och öppning av ringen. Eller så kan ni ju gå in och ut ur skrubben och bara markera gången med blommor/blomblad. Det är ju lätt att sopa upp sen lite snabbt.

Ja jag vet inte, kanske inte var så bra råd men nåt iaf..

• Silla69

Toastmastern samlar ihopa gästerna tar dom ditt ni har bestämmt och där ni ska stå, där står redan vigselförättaren.

Ni kommer från "sjön, havet, buskarna ja you name it"

Då är alla färdiga o står på plats.

alla bröllop jag varit på (förutom kyrkan) så har dom kommit i eka, eller promenerat från någon buske eller något.

Men det har alltid varit toastmasterna som samlat alla.

Lycka till.

Vi ska med gifta oss ute.

• PennyJenny

När gästerna står samlade där de blivit anvisade, av tex Toastmaster som Silla69 beskriver det, och ni kommer gående från skrubb, dörr eller vad ni nu vill så kommer nog folk att flytta på sig automatiskt så ni kommer fram. Och när ni stannar, mitt i folkgruppen eller hur det nu blir, så anpassar sig nog folk efter det. Och då kan ni ju ingångsmusik.

När ni är klara med cermonin kan ju tex toastmastern höja sin stämma och säga något i stil med att "nu börjar festen och där borta står champangeglasen, så ta dem så ska vi utbringa en skål för brudparet" och så behöver ni inte gå iväg.

• passionsblomman

Håller med PennyJenny!
    Var på vigsel på en båt och då kom paret gående medan hopen liksom bara delade sig. Jag minns inte ens vilken låt eller om det var någon för jag började stortjuta(förvånad-nooot)

Man kan ju avsluta med någon fanfar och folkets totala jubel eller så...

• Nancy Drew

Ja, jag tror också att folk flyttar sig automatisk. Är nog mest nervös för att det kommer se lustigt ut när vi kommer ut ur en litet skrubb.

• Nancy Drew

Eller ännu fånigare, att gå in och gömma sig i skrubben efter ceremonien.

• JuP

Vi gjorde ungefär som många här beskriver. Vi kom fram mot våra gäster från bakom en liten bod (var utomhus). Så vi kunde gå en bit medans det spelades ingångsmusik.

När cermonin var färdig sa vår vigselförrättare något hon brukade säga: "en av fördelarna med att vara vigselförrättare är att man alltid får vara först med att gratulera brudparet". Och sen kramade hon oss. Efter det fyllde våra föräldrar på och sen kom alla andra.

• Nancy Drew

Nu är rummet där vi har vigseln typ 7 meter långt (uppskattar hejvilt), så såvärtst långt hinner vi inte gå, och inte kommer vi längre bort heller. Man kanske kan ställa något för så vi inte behöver komma ut från den trånga lilla dörren i alla fall.

Men ni har rätt i att slutet kanske inte behöver vara så himla komplicerat. Vi ska ha brudskålen i ett annat rum, så det kanske räcker med att någon säger "Om en liten stund skålar vi för de nygifta i rummet intill" eller något.

JuP: Gulligt slut! Det skulle kunna funka.

• Nancy Drew

Shit, vad jag känner att detta är kvalificerat som "Dagens i-landsproblem".

• JuP

Nancy Drew skrev 2008-10-02 16:14:22 följande:

Shit, vad jag känner att detta är kvalificerat som "Dagens i-landsproblem".
    Är inte många av bröllops"problemen" det?
Svar på tråden Ingen mittgång - hur göra "inmarsch" och "utmarsch"?