• Linn74

Bröllopsfest där man ej får ha egen alkohol

Ni som har festen i en lokal där man inte får ha egen alkohol, så att säga köper hela paketet med mat, vin, lokal, personal, etc.

Hur gör ni med betalning av drinkar etc. efter middagen? Har man öppen bar till självkostnadspris, dealar man till sig ett fast pris, eller bjuder man gästerna på de första drinkarna? Hur har ni löst det? (Vi har INTE budget för att betala all alkohol hela kvällen)

• Svar på tråden Bröllopsfest där man ej får ha egen alkohol
  • lillP

Vi bjuder gästerna på en drinkbiljett, sen får de betala själva i baren.

• lillP

All dryck innan själva festen bjuder vi på, känns naturligt att bjuda på drickat till maten.

• Linn74

Tack för svaren! Vinpaketet (1 glas vitt till förrätten, 2 glas rött till huvudrätten och dessertvin) ingår, sen kommer vi nog bjuda på avecen och eventuellt undersöka möjligheten med drinkbiljetter. Annars får de betala själva.

• Tant Doris

Vi ska vara på en restaurang där man av naturliga skäl inte får ta med sig egen alkohol.

Vi bjuder på brudskål, vin/öl/cider/läsk till maten, kaffe och avec.

Därefter är det betalbar som gäller. Vi hade velat bjuda på mer men vi har helt enkelt inte råd med.

Skulle egentligen vilja bjuda på mer så diskussionen pågår fortfarande härhemma (vi har ganska lång tid på oss). Vi kanske bjuder på lite mer men ingen starksprit, där har vi dragit gränsen.

• SaraPayam

Vi kommer att ha vårt bröllop på ett slott & vi kommer att bjuda på vin, mm till maten & sen efter det blir det öppen bar som vi bekostar. :)Det skulle kännas konstigt för oss om vi bjuder på bröllop & fest men inte bjuder på allt, men det är våran syn på det hela :)

• cbride

Vi bjöd på fördrink, obegränsat med vin/öl under middagen och avec till kaffet. Efter det fick gästerna själva betala i baren!

• ElinDLB

Vi kommer att bjuda på drickat till maten och välkomstdrinken sen så ska vi ha en bar där man får betala om man vill ha något. Vill inte ha fylloparty vilket det lätt kan bli om man låter allt vara obegränsat så för oss känns det bäst så=)

• 20080301

Vi hade så, så vi stod för 3 glas av valfri dricka till maten därefter fick alla betala själva, vi informerade om det i vårt infoblad som skickades ut när dom tackat ja till att komma.

• Villesmamma

Jag har varit på 2 bröllop där man fick betala själv.
    På det första fick man champage när man kom men sen betalade man allt själv detta stod på inbjudan. Inga problem.
    Det andra fick man vin till maten men sen upp till oss gäster att gå till baren och betala fullpris. Problemet här var att gästerna hade inte vetat om detta.
    Så mitt tips berätta för gästerna vad som gäller. Många hade inte pengar med sig. Trist!

• Trettondagsafton 09

Vi pratade ner priset per öl och vin till en lägre summa. Sedan betalar vi en liten slant/per extra dryck och resten betalar gästerna. Vi ville absolut inte ha fri bar, det blir otroligt slöseri men sedan vill vi inte heller att våra vänner blir ruinerade på vårat bröllop, det räcker med att vi blir det :D

• hbgbrud

varför är fri bar slöseri?

om man inte har budget till det så är det ju ok att gästerna betalar i baren själva (även om det inte var ett alternativ för oss), det viktiga är nog som villesmamma säger är informera ordentligt innan så att gästerna vet vad som väntas. har man lite pengar över i budgeten så kanske man kan bjuda på en drinkbiljett per person eller nåt. Nåt som säkert också är väldigt uppskattat är om det finns tillgång till kranvatten så man slipper ruinera sig på vatten

• Linn74

Tack för alla era synpunkter, skönt att höra att det är vanligast med självkostnadsbar på ett sånt här ställe, och att ingen reagerar nämnvärt på det.

Om vi hade valt att vara på ett "eget" ställe så hade vi troligtvis haft fri bar med tysk sprit men att låta 50 pers härja fritt i en bar där drinkarna kanske kostar 40 kr/st går låååångt över vår budget, så det var skönt att höra era åsikter!

Lycka till allihop!

• SaraPayam

Trettondagsafton 09 skrev 2008-10-03 15:13:30 följande:

Vi pratade ner priset per öl och vin till en lägre summa. Sedan betalar vi en liten slant/per extra dryck och resten betalar gästerna. Vi ville absolut inte ha fri bar, det blir otroligt slöseri men sedan vill vi inte heller att våra vänner blir ruinerade på vårat bröllop, det räcker med att vi blir det :D
    Varför skulle det vara slöseri med fri bar? Det är ju ändå ett bröllop som gästerna ska gå på & jag kan inte tänka mig att gästerna kommer att supa sig redlösa på ett bröllop. Det har då aldrig hänt på de bröllopen jag har varit på.

Och vet man med sig att man har släktingar som dricker mycket alkohol i vanliga fall så kan jag självklart förstå att vi inte vill ha någon fyllefest.

Men jag känner i alla fall mina gäster & jag vet att de inte kommer att "syppa" skallen av sig ;)
  • 4ever2

Fri bar kan vara slöseri på det sättet att vissa gärna vill prova allt på drinklistan och det kan bli många halvdruckna glas stående lite här och var. Det är tråkigt men många passar på när det är gratis.

• Trettondagsafton 09

Precis som 4ever2 skriver det är därför jag tycker det är slöseri. Har själv varit på/med och arrangerat bröllop och de som har haft fri bar rekomenderar det inte till någon annan på grund av detta.

Man går till dansgolvet och sedan : vilket glas är egentligen mitt?????? Äh jag tar ett Nytt.......

• erika26

Så här ska vi ha det 1 glas champange 1 glas vitt till förrätten, 2 glas vitt eller rött till varmrätten 1 glas dessertvin till desserten sen ska vi skippa avec. Dem får två drinkbiljetter i baren, sen får dem betala! Vad tycks?

• älskarlivet

Vi har nu bestämt oss för att ha fri bar, men i baren bara servera öl, vin, cider och alkoholfritt..

• AnnBo

Vi har också bestämt att ha fri bar, det kändes naturligast för oss..men vi har även två bartenders så det inte ska bli självplock hela tiden:P

• Höstbrud-07

vi hade festen på typ en herrgård och all mat och alkohol köptes genom dem. Vi bjöd på all dryck från välkomstdrink till avec till kaffet, därefter var det en bar som sköttes av stället. Det funkade jättebra.
    Vi hade köpt ett paket med alkoholfria förfriskningar och tilltugg som fanns framme hela festen/dansen och alla som ville ha med alkohol i köpte drinkar och jag tror inte någon reagerade på detta. Vi hade funderingar innan på om det var viktigt att bjuda på alkoholen även under festen men kände att det inte var det minsta viktigt så vi hoppade över det.

Svar på tråden Bröllopsfest där man ej får ha egen alkohol