• Linn74

Bröllopsfest där man ej får ha egen alkohol

Ni som har festen i en lokal där man inte får ha egen alkohol, så att säga köper hela paketet med mat, vin, lokal, personal, etc.

Hur gör ni med betalning av drinkar etc. efter middagen? Har man öppen bar till självkostnadspris, dealar man till sig ett fast pris, eller bjuder man gästerna på de första drinkarna? Hur har ni löst det? (Vi har INTE budget för att betala all alkohol hela kvällen)

• Svar på tråden Bröllopsfest där man ej får ha egen alkohol
  • Lavendelflickan

När lokalen är av den typen du beskriver brukar brudparet bjuda på öl/vin till maten, en drink innan maten och något till kaffet. därefter brukar det vara bar där gästerna får betala.

Ev. kan man lösa det som sådant att man ger varje gäst en drinkkupong.. om ni vill bjuda på mer dricka än den som ingår till maten... och därefter får gästerna betala själva. lycka till

• Ankan80

Vi hade betalbar efter maten och det verkade som om gästerna tyckte det var helt ok.
    Alla bröllop jag varit på har varit betalbar.

• Linn74

Skönt att höra, jag har varit på två blöta bröllop i Norge i år, och båda hade fri bar. Det var då jag insåg att det nog kommer bli för dyrt med fri bar...

Drinkbiljetter har jag också funderat på. Ska nog ta upp det när vi träffar "arrangören".

• Lindberghs

Vi ger brudskål, fyra glas vin till middagen och avec. Sen får de betala själva. Vi var också inne på drinkbiljett men kände att det blir för dyrt.

• Runa78

Jag är själv mitt i vårt planerande och har tänkt ha självkostnadsbar.
    Vi bjuder på bröllopsskål innan middan, dryck till middan och avecc till kaffet.
    Vet dock inte hur mycket man kan ta betalt.. Har ju inte tänkt att gå med vinst direkt!

Hur funkar det där med drinkbiljetter då? (nyfiken)

• Mangos

Vi kommer att ha våran fest på ett sånt ställe och har tänkt bjuda på mosserande vid skålen, ett glas vin till förrätten, två till varmrätten, ett till efterrätten och sen blir det en avec till kaffet. Tycker att det räcker att bjuda på. Vill de ha mer så har stället en bar där gästerna själva får köpa det de vill.

• Rian

Tycker det är helt ok med betalbar på kvällen - kom bara ihåg att tala om det för gästerna i förväg så de har pengar med sig

• Lovecats

Där jag och min sambo bokat sa de att drinkbiljetter eller fri bar var vanligast, men det har vi helt enkelt inte råd med, så våra gäster får nöja sig med vad som serveras i fördrink och till maten. Sedan får de betala själva. Det finns en ravin just intill stället, så man vill ju inte att någon går på öronen däri.

• Morfrumatte

Vi gav gästerna 3 drinkbiljetter var och sedan fick de betala själva. Vi serverade enbart cider, öl, vin och alkoholfritt. Alltså ingen starksprit.

• älskarlivet

Vi ska ha självkostnadsbar!

Svar på tråden Bröllopsfest där man ej får ha egen alkohol