• HMPR

    Gravid?

    Hej!
    En undran till alla som vet vilka symptom man kan ha som gravid precis i början.
    Jag äter p-piller, har gjort det i många år, men har nu mått väldigt konstigt ett tag och undrar om det kan vara graviditet eller nåt helt annat.
    Förstår att det är väldigt individuellt hur man mår osv, men tänkte ändå fråga.
    Jag har haft min mens precis som vanligt och tänkte inte ens på graviditet pga det. Men då jag pratade med mina arbetskamrater på lunchen om att jag mått väldigt konstigt den senaste tiden och att jag inte vet vad det är för fel på mig, tycket de att jag skulle testa mig trots mensen.
    Nu till mina symptom: är jättetrött på mornarna så att jag knappt kommer iväg till jobbet, är inte hungrig till frukost och lunch längre som jag alltid har varit tidigare, har varit lite yr och mått lite illa den senaste veckan och haft enorm sug på specifik mat/godis på ett helt nytt sätt än tidigare, är svullen i magen hela tiden och tycker att jag kissar oftare än vanligt...men hade min mens som vanligt för nån vecka sen.
    Är detta graviditet som jag kanske bör testa eller är det något annat och i så fall vad?
    Tack för alla tips råd i förväg!

  • Svar på tråden Gravid?
  • Hammerman

    Köp ett graviditetstest, brukar finnas på apoteket. Tror till och med jag har dem på ICA. Dom är inte 100% säkra men antagligen mer precisa än en forumtråd.

  • chamor

    Låter ju väldigt misstänkt även om jag inte har någon egen erfarenhet av graviditeter.. Som sagt ett gravtest kostar under hundralappen och ger dig nog bättre svar än ett forum

  • didis

    Enklast gör du ett gravtest som köpt på apoteket så har du det svaret klart.

    P-piller är väldigt säkert om du inte haft magsjuka eller liknande.

    Det kan vara någon form av födoämnesöverkänslighet eller stress. Om du dessutom är törstigare än vanligt kan det ökande kissandet beror på diabetes eller något problem med njurarna. I vilket fall, om det inte blir bättre inom någon vecka, eller om det försämras, kontakta läkare för utredning (om du inte är gravid vill säga).

  • Sebastiána

    Jag tycker det låter som något annat. Om jag var du skulle jag köpa ett graviditetstest och kolla först. Om det inte visar att du är gravid bör du söka dig till vården. Jag vet inte vad det kan vara men något är det. Du kanske har problem med sköldkörteln. Det kan göra att man antingen är trött och inte har någon aptit.

  • HMPR

    Tack för alla svar. Ska ta och köpa ett grav-test efter jobbet idag.

  • Vi2iJuli

    Inget skydd är ju säkert till 100% så visst kan du vara gravid iaf! :)

    Gör ett test, det är ju säkrast, men onekligen låter det ju som grav-symptom.

  • Sebastiána

    Ja, och jag undrar om man inte i sällsynta fall kan få små mensliknande blödningar fast man är gravid. Det händer ju ibland att kvinnor är gravida och inte alls har vetat om det.

  • Vi2iJuli
    Sebastiána skrev 2008-09-24 14:45:51 följande:
    Ja, och jag undrar om man inte i sällsynta fall kan få små mensliknande blödningar fast man är gravid. Det händer ju ibland att kvinnor är gravida och inte alls har vetat om det.
    Ja, och sen blöder man ju lite när ägget fäster också.. s.k. nidblödning.
  • ganesha
    Vi2iJuli skrev 2008-09-24 14:50:37 följande:
    Ja, och sen blöder man ju lite när ägget fäster också.. s.k. nidblödning.
    Hur mycket blöder man då?
    Det kan väl inte vara lika mycket som en mensblödning, har alltid trott att det var mer som en rödaktig flytning...?
  • nni

    Berätta sedan svaret på testet...
    har själv varit osäker ibland. Svårt det dära.

  • HMPR

    Visst kan jag berätta hur det har gått ;)
    Pratade med min man nyss och han ville gärna vara med, så det blir först till helgen jag gör testet. Så man får väl hålla sig till tåls nån dag till ;)

  • nni

    Ah okej. Väntan e väl det jobbiga just nu? :)
    Men ja, jag skulle osså velat ha med min sambo ifall jag skulle testa mig. Glöm inte berätta sen då.

  • chamor

    Aldrig tagit ett gravtest, kan man ta det när som helst eller är det speciella dagar man ska ta det?

  • anja1661

    helst ska man ju ta det efter mensen skulle ha varit så minskar risken för att testen inte ger något resultat. men är man gravid så brukar det synas direkt.
    bäst är att använda morgonurinet då det är som allra mest koncentrerat då.

    lycka till TS och hör av dig när ni vet!

  • chamor

    Tänkte om jag som har en stav och inte har mens skulle vilja ta ett gravtest... Har ju ingen mens att gå efter

  • lottis77

    Du har inte ätit en pencillinkur/antibiotika samtidigt som du ätit dina p-piller som vanligt? Min gynekolog berättade att om man tar sina p-piller samtidigt som man äter pencillin, eller om det nu var antibiotika... kan detta slå ut p-pillrerna. Kan ju vara bra att veta.

  • HMPR

    Så, nu är testet gjort och det är ingen bebis på gång just nu i alla fall. Men tack för alla tips och råd och nu är det väl bara att gå till en läkare och undra vad mina symptom kan bero på. Fortsatt skön helg på er alla!

  • nni

    Okej, nu vet du iaf hur det ligger till där. Hoppas resultatet känns ok?! Men du får kanske undersöka dig om det skulle fortsätta i samma grad.
    Trevlig helg själv!

Svar på tråden Gravid?