• Anna CC

OT kanske, ledsen av makens sätt

Min make tror alltid att han måste bete sig på ett visst sätt i sociala sammanhang, tror att han förväntas ditten och datten och när jag säger att det inte är så svartvitt och dramatiskt blir han arg på mig och skäller på mig att jag är dum i huvet.

Som nu tex. Han är rätt nyanställd. Hans avdelning ska hem till en f d chef som han aldrig träffat. På kvällen, utanför jobbtid. De ska prata jobb ett tag, påstår han, vilket han är luddig kring, så det tror jag inte på, och sedan ska det bara vara privat karaktär vad de nu ska göra och han vet inte hur länge, allt är mycket mystiskt och man kan förstås inte fråga. Nu tror min make att han måste vara med på detta, annars kommer de andra att tycka att han är knäpp. Han säger att han inte alls själv vill egentligen. Det tror jag inte heller på. Och det är det som gör mig ledsen. Dels för att han skäller på mig när jag säger att han inte har något som helst krav på sig socialt eller jobbmässigt att gå på en sådan middag och att om det fanns ett sådant krav så är det kanske inte nån bra arbetsplats och då kanske han ska vara någon annanstans och jag har träffat kollegorna och de är fullständigt normala så det tror jag inte, och att ingen skulle tycka det var konstigt om han inte var med, han har ju aldrig träffat den chefen som varit chef för de andra. De frågade min make om detta för att inkludera honom förstås, inget konstigt med det. Dels blir jag ledsen för att han ljuger för mig och säger att han måste gå, när han inte måste, och när han egentligen vill gå. Han gillar precis som jag sociala aktiviteter och småprata med folk, så det är väl rätt uppenbart att han vill gå. Sen skällde han på mig för att han ska vara ledig vid ett par tillfällen nu i september, att det var jag som tjatade om det. Redan innan han anställdes hade vi bokat in att vi skulle åka till Norge över en helg, och det han talade om det för arbetsgivaren som okejat detta. Men nu är det mitt fel att vi ska till Norge också.

Min make tror ofta att han måste göra ditten eller datten för att folk kräver det, vare sig han själv vill eller inte. Han har aldrig haft några nära relationer med nån annan än mig, varken sin mor eller far eller syskon. Och han uppfattar sig själv som en person som inte bryr sig så mycket om relationer, han håller aldrig reda på vad folk gör eller när de fyller år. Hans mamma glömde bort att jag fyllde jämt (länge sen nu) och han sade att han skulle prata med henne om det, men det glömde han bort.

Vi lever rätt tight ihop, men mycket av tiden går åt till olika jobbprojekt vi har tillsammans. Han vill alltid hålla på med såna projekt och säger att jag är ambitionslös om jag inte håller på med nåt sånt. Jag skulle hellre vilja bara umgås lite avslappnat och försöker göra det ibland, medan han sitter som på spikar. Det gör vi på helger, men många av dem äts upp av hans släkt. Han har en enorm släkt som han förstås anser att vi umgås för lite med. Jag umgås med hans släkt hela semestern eftersom vi delar semesterställe, där finns bland annat hans mamma som var där i fem veckor av våra sex. Den övriga veckan var tio andra släktingar där. Det är nästan alltid nån där, även på vår och höst. I övrigt är det varje högtid, för den ska naturligtvis ägnas åt diverse middagar hit och dit, påsk, jul, midsommar etc. Det är över 80 personer i släkten och de flesta umgås på semestern och även andra tillfällen som sagt. Sen ska han jobba heltid och studera halvtid, kvällskurs. Han träffar en kompis ibland, men har inget behov av kompisar direkt har han sagt, han trivs med att pula för sig själv med sina grejer.

Så mitt liv är fyllt av hans måsten som han upplever sig ha. Måsten till jobbet, mamman, pappan, släkten. Klart han vill umgås med sin släkt också och jag tycker bra om hans släkt och umgås gärna, men inte för att det ska vara ett måste och kanske inte så här mycket som det är nu, även om jag har försökt dämpa det lite och tex försökt få ha julen i fred, men oj vad alla blir sura när man inte kommer till dem, fast man bjuder in dem till sig i stället. Det verkar vara ett vanligt problem.

Nu har jag spårat ur lite från vad jag började prata om. Han tror också att man måste vara med på insamlingar till alla kollegor fast man knappt vet vem de är, och jag sa att på min arbetsplats ser jag ju på korten att det är kanske tjugo personer olika varje gång som skrivit på, fast vi är mer än 60 anställda. Man är ju med om man har nån relation till personen, men inte ens då är man tvungen, världen går inte under för det. Så skäller han på mig att jag inte tillåter honom att gå på den där middan, när jag säger att han inte alls måste. Jag blev så less på hans sätt och hans skäll att jag sa att antingen går han inte eller så följer jag med, och då blev han otäckt hätsk och skrek: tror du att du är välkommen eller? Nej, inte av honom uppenbarligen, men jag tror ärligt talat att de andra skulle tycka det var trevligt. Han har själv följt med mig i motsvarande situationer, för att jag ville det och han ville det och alla tyckte det var trevligt. Det är så absurt: han MÅSTE gå på en PRIVAT fest till en person han inte känner fast han inte vill, för annars kommer hans kollegor att tycka att han är knäpp. Det är så uppenbart inte sant. Om han vill gå är en helt annan sak. Han måste inte och de kommer inte att tycka att han är knäpp. Jag blir så trött och ledsen på alltihop.

• Svar på tråden OT kanske, ledsen av makens sätt
  • Anna CC

Min tråd handlade initialt om hans måsten som jag tycker att han staplar upp kring sig. Men det verkar ha försvunnit i detta svar.

Densomvandrar skrev 2008-09-10 19:35:10 följande:
    "Ja, alltså min chef uttryckte saken som att det var tanken att vi ska lägga upp riktlinjer för det kommande året och sedan blir det väl mat eller så. Inte så mystiskt, tycker jag, men luddigt - visst! Och jag tycker absolut att det vore jobbigt att utebli från vår lilla grupps första inofficiella träff."

Så låter det inte i din tråd. Där skriver du att ni ev skulle prata jobb. Och det var inte vad du sa till mig. Det säger du först nu.

"Nja, jag och min chef vet att jag ska till Norge. Eftersom jag efter min hustrus önskemål var extra hård på att bara jobba 75% i framtiden fick jag igenom det som anställningsvillkor. Däremot fick jag ge mig för de första sex månaderna, då jag tvingas jobba heltid. Det som nu hänt är att min hustru vill att jag ska ta ledigt fler dagar i september och jag tycker, rätt eller fel, att det är känsligt med tanke på att jag bara jobbat i två veckor hittills."

Jo, du skällde på mig och sa att jag ville att du skulle vara ledig fler gånger och pressade dig till att vara ledig. Det är inte sant att jag vill att du ska ta ledigt flera dagar i september, det var de uppbokade tillfällena det handlar om och ett tillfälle till för att träffa tredje person som inte kunde vid annat tillfälle och som vi hade pratat om innan och du hade tillfälle då att säga att du inte var intresserad.

Hans mamma glömde bort att jag fyllde jämt (länge sen nu) och han sade att han skulle prata med henne om det, men det glömde han bort."Det är snarare så att jag försöker efterleva min hustrus önskemål om att minimera kontakten med min släkt under terminerna och därför har jag inte pratat med min mor (eller någon annan av mina släktingar heller för den delen) sedan vi sågs på sommarstället.

Det är ju det här jag försökt säga. Han tycker att det är lite när vi umgås hela semestern med hans mamma och alla släktingar. Jag har inte haft något önskemål om att han ska minimera kontakten, tvärtom har jag haft önskemål om en balanserad kontakt med släkten och att du ska ha förståelse för att den tar mycket tid i anspråk.

"Vi lever rätt tight ihop, men mycket av tiden går åt till olika jobbprojekt vi har tillsammans. Han vill alltid hålla på med såna projekt och säger att jag är ambitionslös om jag inte håller på med nåt sånt."
    Det är mer än så. Vi har i fyra år drivit ett företag tillsammans, men det har gått i stöpet eftersom vi inte hade tillräckligt med driv. Att vi startade företaget berodde på att vi ville jobba ihop och att vi ville kringgå jobbrelaterade problem av den typ som nu har uppstått."

Som sagt, jag ville här säga att han ser ned på mig för att jag är ambitionslös, när jag kanske tycker det kanske finns annat som är roligare att göra ihop än små projekt hela tiden. Med mig pratar han bara kort om vad vi borde göra hit och dit, med andra skämtar han och anstränger sig för att vara social. Men mig behöver han inte anstränga sig för, han vet ju att jag älskar honom och att jag är lojal, så jag finns ju där hela tiden.

"Vi har kommit överens om att vi ska träffa min släkt tre gånger per år, bortsett från sommaren och någon av dagarna kring jul. Det tycker jag inte är mycket."

Har vi? Inte märks det.

"(För egen del hade jag gärna varit hemma och pulat litet till, vilket jag också sagt. Jag ville också att vi skulle vara borta längre på den lilla resa på tre dagar som vi gjorde från sommarstället, men min hustru ville tillbaka dit.)"

Pulat betyder här alla dessa jobbprojekt eller att han sitter och isolerar sig framför datorn. Mycket till semester. Vi hade katter med oss i bilen, inte så schysst att åka omkring mil efter mil med dem. Då måste man ha kattvakt först.

"Förra terminen studerade vi tillsammans men den här terminen tyckte inte min hustru att hon skulle ha tid eftersom hon ska gå en privat intensivkurs i ett konstnärligt ämne."

Det är inte heller hela sanningen. Jag har faktiskt inte sökt någon kurs, svårt då att läsa någon.

Måsten till jobbet, mamman, pappan, släkten.
    "Min pappa har vi träffat totalt tre timmar i år. Mentalt är det kanske värre eftersom jag konstant känner dåligt samvete för att jag inte umgås mer med mina föräldrar, med min gamla farmor och med min bror med familj."

Men... han umgås ju med sin mor hela semestern och många gånger mer under året. Att han inte träffar sin pappa så ofta är för att hans pappa har varit taskig mot honom, det är verkligen inte mitt fel. Och hans bror med familj var också på semestern och umgicks och hans brors fru vill inte träffa oss speciellt annars eftersom hon anser att vi är ogudaktiga eller ointressanta eller nåt, vi har flera gånger bjudit in dem till oss, men det har aldrig hänt tvärtom, jo en gång för femton år sen... Och farmor träffas flera gånger om året också.

Och den som har läst hans tråd: han talar inte sanning när han säger att vi inte varit ifrån varandra på den tiden etc. Han har flera gånger träffat sin mor, även nån gång fadern men det beror ju på andra saker, och kompisar. Han säger sig inte komma ihåg detta. Han har förresten sovit över hos sin farmor under den tiden också, när hon var krasslig. Och varit själv på släktträff. Sedan skriver han att försökte förklara för mig om kutym etc, hans förklaring bestod i att han skällde på mig för att jag inte accepterade att han måste med diverse tillmälen som att jag var dum i huvet.

Och alla dessa upplevda måsten, det mitt inlägg handlade om, det försvann.

/Maken
  • Anna CC

oj vad grått hela inlägget blev, mina svar finns i det grå här och där alltså.

• Anna CC

Det är aldrig hans ansvar att jag mår dåligt av att vi grälar. Det har han sagt nu med. Det är mitt fel, eftersom det är jag som grälar. Men han låter så belevad och vältalig när han skriver, han är vältalig annars också. Bara min mamma och syster tror mig när jag säger till dem vad han säger till mig och hur han beter sig. De är nog de enda som ser igenom hans fasad lite mer.

Tooticki skrev 2008-09-10 15:37:46 följande:
    Men fråga dig själv om du vill leva med en man som aldrig kan se sin egen delaktighet i ert äktenskap...
  • Anna CC

Ska bara tillägga två saker. Jag skrev på bröllopstorget för att få säga något jag tyckte var viktigt och höra synpunkter och jag tackar alla er som tagit er tid att försöka hjälpa till. Tack! Sedan kändes det inte så roligt att min make invaderade min tråd i stället för att prata med mig. Visst kunde han ge uttryck för sina åsiker, men kanske hänvisat till sin tråd. Det kändes som om han stampade in och talade sig väl ut ur allt jag sagt som han brukar göra. Vilket leder till den andra saken och det är att vi kom fram till att träffa en proffessionell. Hur vi nu ska hinna med det.

Tack igen alla!

• Flugan Hubbisen

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Människan upplever alltid saker olika, men man måste ändå ta till sig det den andra känner, oavsett om man tycker det är löjligt eller ej.

Av det jag läser så kan jag jag tycka att detta med middagen är mer ett "måste" för mannen för att det hör till det sociala samspelet på en arbetsplats. Alltså gynnar det även dig om han går i förlängningen.

Kan även förstå att det kan vara svårt att hävda sin sak gentemot en man som är väldigt vältalig och hård i sin uppfattning. Tycker absolut att ni ska kontakta familjerådgivingen i er kommun. Tror du kommer att ha lättare att ventilera för en okänd face to face. Ett tips är att skriva upp lite stödmeningar innan mötet, så du inte blir överkörd.

Lycka till!

• tolonta

Anna CC skrev 2008-09-11 08:24:48 följande:

Ska bara tillägga två saker. Jag skrev på bröllopstorget för att få säga något jag tyckte var viktigt och höra synpunkter och jag tackar alla er som tagit er tid att försöka hjälpa till. Tack! Sedan kändes det inte så roligt att min make invaderade min tråd i stället för att prata med mig. Visst kunde han ge uttryck för sina åsiker, men kanske hänvisat till sin tråd. Det kändes som om han stampade in och talade sig väl ut ur allt jag sagt som han brukar göra. Vilket leder till den andra saken och det är att vi kom fram till att träffa en proffessionell. Hur vi nu ska hinna med det.Tack igen alla!
    Lycka till, båda två. Försök att jobba på att komma fram till vad ni vill med livet både individuellt och tillsammans som par, och hur ni vill att er kommunikation ska fungera. Se till att ni är tydliga med vad ni vill själva, det är det som måste vara utgångspunkten när ni ska försöka hitta en gemensam lösning.

I mitt eget förhållande har jag lärt mig hur viktigt det är att helt lugnt och sakligt tala om att "det här vill jag, det här är viktigt för mig". Istället för att hela tiden tala om vad man inte vill. Ni verkar leva väldigt nära inpå varandra, men ändå inte förstå varandra. Vill ni ha det så, eller inte? Det är varken rätt eller fel, men eftersom ni har så stora problem med det så kanske det inte är rätt för er. Ni verkar sätta mycket gränser för varandra, som ni inte är helt överens om, framför allt vad som gäller kontakten med hans släkt, och det blir ju fel. Det är ju självklart att man ska få umgås med sin släkt, men för mig är det också ganska självklart att man ska tillbringa mer "kvalitetstid" tillsammans som äkta par än vad man tillbringar tid med övriga släkten... Och för kvalitetstid räcker det inte att vara hemma samtidigt och göra olika saker, utan att faktiskt göra något tillsammans, som båda vill.
  • didis

Jättebra att ni skall söka parterapi/familjerådgiving!

Ni verkar trots allt vara inställda på att fortsätta ert förhållande så ni har goda chanser att lyckas.

Precis som tolonta skrev är det viktigt att vara tydlig i sin kommunikation och det kommer ni få lära er genom parterapin.

Lycka till!

• Celeste97

Jag tänker inte kommentera några sakfrågor i varken TS eller TS mans inlägg, för i ärlighetens namn är de alla, var och en för sig, skitsaker. Höjer man blicken från detaljerna inser man snabbt att det handlar inte om en kväll hit eller dit, utan om sårade känslor och outtalade behov. Det är uppenbart att ni har problem med kommunikationen eftersom alla inlägg är på temat anklagelser eller försvarstal. Och då kan tyvärr ingen av er vinna.
    Mitt enkla råd är att söka parterapi så fort som möjligt, innan ni sårar varandra för djupt och sliter på varandra för länge för att det ska kunna lagas. Om er relation verkligen är viktig för er måste ni prioritera bort annat ett tag. Skippa resorna, skippa släkten, skippa kattungarna och se till att få redskap för hur ni ska kunna tala med varandra på ett konstruktivt sätt. Kanske ska ni också redan nu skriva upp vad som är viktigt för er och fundera på vilka områden ni kan tänka er att kompromissa.
    Jag tycker det låter som om ni båda vill fortsätta relationen och båda vill ha till en förändring, så ni borde ha goda förutsättningar för att få ett lyckligare liv tillsammans förutsatt att ni får hjälp med verktygen.
    Lycka till båda två!

• anne på grönkulla

Så sant och så klokt.

Jag har inte läst allt - men ni tycks ha ett grundläggande kommunikationsproblem. Jag känner väl igen det, men vi kanske har lärt oss reda ut det konstruktivt genom våra år - jag och min man. Men att man uttrycker sig olika och slarvigt och har outtalade önskemål och viljor, kanske t o m visst överdrivet missriktat hänsynstagande, är inget konstigt. Tricket är att lära sig överbrygga det.

Sen kan jag säga att jag aldrig skulle orkat leva så tätt inpå varann som ni gör. Är det bra för er? Att ha så lite tid ensam och med andra än sin partner - när man jobbar ihop och alltid umgås på fritiden - det skulle jag uppleva som kvävande.

• fluffinuff

Min sambo är precis likadan. Han tror också att han måste en massa saker, t ex när han skulle söka sitt första jobb för flera år sen så trodde han det var bäst att säga att han inte hade någon sambo för då skulle de tro att han inte var seriös och inte kunde jobba övertid osv. Helt sjukt tänkande, men det kommer ju någonstans ifrån (i hans fall knäppa föräldrar med extremt nervös läggning) och det går att få bort. Han är extremt rädd för vad folk ska tycka om honom och det har krävts enormt mycket tjat från min sida för att få honom att förstå att allt sitter i hans huvud.

Det kan vara väldigt sårande, men försök att tänka att han inte gör det för att såra dig. Ångest kan vara så stark att man gör såna saker för man hanterar inte motsatsen. Det handlar om en svag självkänsla. Min sambo har ett väldigt bra självförtroende, han vet att han är smart och litar på sina intellektuella förmågor, men att någon tycker om honom är han inte alls lika säker på och han blir ofta sur när jag ifrågasätter, men det är ändå enorm skillnad mot hur det var för några år sen för han har gått i terapi flera gånger nu och nu gör han det mer långsiktigt. Ibland fattar jag inte att jag haft tålamod, men jag har själv lidit av ångest av olika slag och det här är bara en annan sida av det. Allt han säger mot dig är antagligen det han är rädd för att andra ska säga om honom, särskilt social inkompetens. Kognitiv Beteendeterapi skulle vara väldigt bra för honom. Du kanske kan kolla på www.psykologer.com/

• dfk

Lycka till nu!
    Kärleken ni har till varann ska man vara rädd om. Bra att ni bokar en tid till en professionell rådgivare!
    Jag kan tänka mig att ni båda blev lite förvånande ang. trådarna men det är väl bra att ni båda vill lösa det.

• ElinPierre

Jag känner så väl igen mig.. Och jag har lagt upp iden på parterapi men där sparkar min m2b bakut. Han tror att det kommer sitta någon där och döma honom, och tala om hur dum i huvudet han är pga av massa händelser förr...
    Otroligt trist men jag hoppas att någon gång framöver, att hans mor eller bror talar om för honom hur viktigt och bra det faktiskt kan vara..

"Med mig pratar han bara kort om vad vi borde göra hit och dit, med andra skämtar han och anstränger sig för att vara social. Men mig behöver han inte anstränga sig för, han vet ju att jag älskar honom och att jag är lojal, så jag finns ju där hela tiden."

Detta känner jag igen otroligt mycket- känner mig oftast bortglömd och övergiven av honom i andras sällskap. Ett så simpelt exempel som att han frågar folk "vill du ha en öl till" osv, men mig hoppas han över. Otroligt ledsamt...
    Med detta vill jag bara att du ska veta att du inte är helt ensam i allt detta.. Vi är fler som bråkar och som inte kan kommunicera och som inte riktigt vet vägen ut.

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa och att ni verkligen hittar det som gjorde att ni föll för varandra igen!
    Värmekramar

• didis

Va?!

Och hur skulle billigt smink hjälpa det här paret hade du tänkt??

Är det inte bättre att skicka spam direkt i mejlen till folk?

annika86 skrev 2008-09-20 16:05:40 följande:
    Registrera dig här så får du ett presentkort på 150 eller 250 kr på KICKS! HELT GRATIS!!!! www.gratismakeup.se/Register.asp
Svar på tråden OT kanske, ledsen av makens sätt