• PennyLane2009

Nu har jag klantat till det...

Vi ska gifta oss i slutet av januari, har bokat kyrka, lokal, ska lägga inbjudningarna på lådan om någon vecka och jag ska precis beställa min klänning. Allt är frid och fröjd och går enligt planerna.
    Men man brukar ju säga att inget går som planerat. Och nog är det så alltid. Trots att vi har varit jätteförsiktiga denna månad så testade jag positivt i morse. Jag är alltså gravid. Och ska gifta mig om mindre än 5 månader. Hjälp!
    Det sjuka är att jag just nu, istället för att bli glad, mest är chockad och oroar mig för allt praktiskt. T ex risk för missfall och hur sjutton jag ska göra med min klänning som jag skulle beställa i veckan. Den kommer ju knappast att passa om jag är gravid i 5-6:e månaden, modellen är knappast gjord för en putande mage...
    Och samtidigt vågar jag inte tro på att allt verkligen kommer gå bra. Vem vet, jag kanske får missfall om två veckor... Och då står jag både utan graviditet och min klänning eftersom det då är försent att beställa den.
    Inte så rationellt, jag vet. Inget är rationellt just nu. Jag vill mest skriva av mig och få lite goda råd. Finns det fler brudar som upptäckt att de är gravida inför bröllopet? Hjälp!

• Svar på tråden Nu har jag klantat till det...
  • Guntan

Det där med krona eller inte är ju inte lika hårt längre. Vill man ha en krona fast man är gravid är inte det hela världen.

• Vitt guld
    Guntan skrev 2008-09-21 10:46:53 följande:
    Det där med krona eller inte är ju inte lika hårt längre. Vill man ha en krona fast man är gravid är inte det hela världen.
    Vad för krona?
  • Guntan

Brudkrona menar jag så klart! Vad skulle jag annars mena? Finns som man kan låna genom kyrkan på rätt många ställen. Förr var bestämmelsen att man skulle vara oskuld för att få använda den. Om man fick barn mindre än 9 månader efter vigseln så fick brudparet bekosta en omförgyllning av kronan. Det kostade mycket pengar!

• Emmas syster

efter att ha haft otaliga missfall så säger jag att:

ta vara på barnet!
    ett bröllop kan man ha när som helst!

och vill ni vara gifta innan barnet kommer pga det juridiska så vig er borgerligt innan barnet kommer och planera en kyrklig välsignelse (som är nästan exakt samma om man vill bara några ords skillnad som en vanlig vigsel) när det passar bättre

• coddling

Har bara läst TS inlägg... och jag fick ett leende på läpparna.. tycker det låter jättegulligt med en gravid brud kanske ska slappna av lite och inte planera ihjäl bröllopet och stressa ihjäl dig.. vill ni gifta er så gör det! Tycker du är jättesöt som oroar dig för att klänningen inte ska passa haha... förstår att det är jobbigt om du lagt en massa pengar på den, men du kommer vara jättefin ändå!
    Min syster var tärna på ett bröllop när hon var i 9:e månaden.. hon var jättefin! Nu var hon ju iofs inte brud men ja.. det är något alldeles speciellt vackert med gravida! Bara man tar det lugnt och mår bra Lycka till!

• Maliinka

Grattis till graviditeten!

Jag skulle definitivt inte skjuta på bröllopet för detta, det med klänning borde gå och ordna, iaf om du köper någon i en butik i stan så ni kan ha kontakt gällande storleken. Nej, njut av den dubbla lyckan att bli både fru och mamma!

• Silla69

GRATTIS, underbart, allt fixar sig ska du se...

• passionsblomman

Åååå Grattis Grattis Grattis!!!

Fattar ju att det blir lite "Nämen det HÄR passar dåligt med mina planer just nu..." Men du verkar redan ha landat lite så att säga.

Jag går varje månad sedan flera år tillbaka och hoppas att det ska visa sig att vi lkan få ett barn till, men än så länge vill det sig inte. Det passar också dåligt med mina planer, men man får ju liksom gilla läget och fortsätta hoppas.

För övrigt var en av de vackraste brudar jag sett alldeles totalt höggravid på sin dag, hon strålade och grät väldigt mycket också -hormooooneeerr... Med påföljden att alla tjejer i hela kyrkan tjöt i kör i bänkarna. Det var en pers men helt underbart!!

Lycka till nu och var snäll och håll oss uppdaterade

• Myrmor

Åh, GRATTIS!! Vad roligt! Vi beslöt oss för att skjuta upp bröllopet när vi blev gravida förra året, men vi hade inte alls kommit lika långt i planeringen som ni. Kör på bara, en klänning går faktiskt att fixa om det *peppar peppar* skulle ske något oförutsett. Njut av bebismagen och bröllopsplaneringen, det kommer gå superbra!

• Kela2

Grattis! Jag skulle gärna vara i din sits, även om det inte blir riktigt som du tänkt dig. Välj en klänning med utrymme, det finns ju t.ex. fina klänningar för gravida. Njut av att vara nygifta lagom till bebisen kommer!

• PennyLane2009

Halloj!
    Måste så klart uppdatera lite. Tack för alla lyckönskningar!
    Är fortfarande gravid, nu i vecka 9, och ska fortfarande gifta mig. Vi skickade ut inbjudningarna härom dagen och fick vårt första osa idag! Jätteskoj! Jag har dessutom bestämt mig för att sy upp en klänning inspirerad av en gammal favoritklänning som funkar både med och utan mage. Fast nu verkar det bli med mage, var precis på ultraljud och såg en centimeterlång böna med tickande hjärta Så om allt fortsätter att gå bra så kommer jag vara i vecka 25 på min bröllopsdag, och det känns bra. Det enda negativa är att vi nog inte kommer att kunna åka på vår (redan bokade) bröllopsresa. 14 timmar på ett plan är visst inte att rekommendera när man är så pass gravid. Men vi får hitta något lite närmare istället.

• MyochErlend

Stort grattis!!!
    Så roligt...
    Tänk att 2 sådana stora och roliga saker skapar lite kaos..
    men på ett sätt trevligt kaos:)
    Om du vill ha tips på en närmare bröllopsresa (och om du får sitta ca 2 timmar i flyg) så tipsar jag om Kroatien..
    var där i sommar och det är underbart vackert..
    Lite som Italien men billigare :)
    Lycka till med allt vidare!

• passionsblomman

Visst är det coolt m ultraljud!!!?
    Då blir det liksom solklart att detta är på riktigt. Inte minst för pappan...

ÅÅÅÅ vad glad jag är för er skull!!!

• PennyLane2009

MyochErlend: Tack, och tack för tipset. Vi har varit i Kroatien och skulle gärna åka tillbaka, dock vet jag inte riktigt hur lämpligt det är att åka dit i början av februari Vi vill gärna ha värme och sol.

passionsblomman: Tack, vad gullig du är. Ultraljudet var supercoolt, särskilt som jag (pga en massa jobbiga mörka flytningar) trodde att det inte skulle finnas något kvar därinne. Men så låg där en liten kidneyböna med ett tickande hjärta Jättekul! Har den sjukt suddiga bilden i en liten ram i sovrummet nu, får i och för sig tänka på att gömma undan den när vi får besök men det är det värt, för att påminna mig om vad som händer. Känns fortfarande rätt overkligt dock och nästan som om jag drömt att jag faktiskt såg det på skärmen.

• passionsblomman

för ett tag sedan jag tog fram ultraljudsbilderna och lite sånt och visade min son(7 år nu). Han har frågat mycket om bebisar och bla sagt att han beställer en bror , för nu tycker han det ätr dags att han får bli en storebror. Han kollade in det lilla lilla armbandet från BB, foton osv coh fick inte riktigt ihop det ,att detta verkligen var HAN.
    Nä, man får ju liksom inte det!
    Det är ett mirakel som bara blir märkligare ju längre tiden går. Det är helt omöjligt att omfatta med förståndet att den här lilla underbara pojken är samma som den lilla sptittande "bönan".
    Så, bered dig på att overklighetskänslan kommer att finnas kvar...
    (fast sedan kommer dagar och nätter med brutal verklighet också, och när de gör det är du välkommen att dra igång en ny tråd, så kör vi stora "rädda mamma från att kasta ut litet argt barn genom fönstret så hon iallafall får sova nån gång och nej du är inte konstig det är helt normalt och det går över peppet"

Svar på tråden Nu har jag klantat till det...