• PennyLane2009

Nu har jag klantat till det...

Vi ska gifta oss i slutet av januari, har bokat kyrka, lokal, ska lägga inbjudningarna på lådan om någon vecka och jag ska precis beställa min klänning. Allt är frid och fröjd och går enligt planerna.
    Men man brukar ju säga att inget går som planerat. Och nog är det så alltid. Trots att vi har varit jätteförsiktiga denna månad så testade jag positivt i morse. Jag är alltså gravid. Och ska gifta mig om mindre än 5 månader. Hjälp!
    Det sjuka är att jag just nu, istället för att bli glad, mest är chockad och oroar mig för allt praktiskt. T ex risk för missfall och hur sjutton jag ska göra med min klänning som jag skulle beställa i veckan. Den kommer ju knappast att passa om jag är gravid i 5-6:e månaden, modellen är knappast gjord för en putande mage...
    Och samtidigt vågar jag inte tro på att allt verkligen kommer gå bra. Vem vet, jag kanske får missfall om två veckor... Och då står jag både utan graviditet och min klänning eftersom det då är försent att beställa den.
    Inte så rationellt, jag vet. Inget är rationellt just nu. Jag vill mest skriva av mig och få lite goda råd. Finns det fler brudar som upptäckt att de är gravida inför bröllopet? Hjälp!

• Svar på tråden Nu har jag klantat till det...
  • HurraViSkaGiftaOss

Jag lovar att du inte kommer att kunna ha din klänning när du är i femte månaden..
    Om jag var er skulle jag skjuta på bröllopet tills barnet är fött och du kommer igång igen. du har ingen aning om hur du
    kommer att må och på bröllopet vill man ju känna sig fräsch.
    Vänta ett år eller så med att gifta er.

• didis

Grattis!!

Gläds åt att så är livet - det går inte att planera!

Hade jag varit som ni hade jag nog skjutit upp bröllopet en tid. I och för sig kände jag mig väldigt vacker som gravid (gravida magar ÄR vackra!) men det är mycket ändå när det är första barnet. Gläd dig åt att bli mamma och gå upp i den känslan! Unna dig det!

Min yngste är 12 och jag blir riktigt avundsjuk, minns känslan än idag.

Lycka till och glöm inte njuta av livet, både ditt eget och det i magen!

• PennyLane2009

Tack för alla snälla och kloka kommentarer!
    Jag hoppas och tror att jag kommer att skratta åt min noja om några månader. Vi har dock bestämt oss för att stå fast vid vårt bröllopsdatum, vi vill båda gifta oss innan vi får barn. Och att resa i 5-6:e månaden är ju oftast inget problem. Jag har dessutom mer eller mindre bestämt mig för att sy upp en klänning efter en av mina gamla favoritklänningar. Den är ursnygg och festlig och har god plats för ev. mage. Men jag kommer att känna mig jättefin i den även utan om så skulle vara fallet. God forbid!
    Har ni några tips på bra sömmerskor i Stockholm så tar jag varmt emot dem!
    Tack igen!

• Sotnos080906

Grattis!

Tänk vad mycket du har att se fram emot! Sedan håller jag med om att gravida magar och gravida är väldigt vackra. Jag tror att det kommer att gå jättebra.

Att du fick en chock det kan jag förstå, du planerar för en sak och upptäcker en annan som gör att saker och ting inte riktigt blir som du tänkt dig. Men, det är det som är en av tjusningarna både med barn och med att gifta sig: Saker och ting blir inte som man tänkt sig, men oftast blir det dubbelt så bra!

Lycka till med magen och bröllopsplanering!

• Vitt guld

Grattis! Jag mådde själv så fruktansvärt dåligt på många sätt och vis nästan hela min graviditet, och länge efteråt, så om jag vore du skulle jag skjuta på bröllopet eller kanske hellre tidigarelägga (är det ett ord?) det.

• AnnaochHenrik

Nu har du kanske inte oroat dig för det - men jag kan intyga att det är jättemysigt att gifta sig gravid! Jag var i vecka 14 (nästan 15) när vi gifte oss, och då var det inga problem med klänningen, den satt perfekt... Sen har magen kommit, och nu i vecka 17 finns det ingen chans att jag skulle komma i brudklänningen Tror alltså att du gör rätt om du väljer en klänning med plats för magen!
    Lycka till och stort grattis!

• esset50

Vi tidigarelade vårt bröllop pga jag inte ville vara 8 1/2 månad gravid. Det blev i stället 4 mån, vilket blev jättebra. Vår dotter brukar påpeka att hon minsann var med på bröllopet. (O grabben har "varit med" om att ta körkort...)

Jag har på jobbet sett brudar - även i "full utstyrsel", om än utan krona - OCH - Dessa brudar har sett helt fantastiska ut.

Tror att det blir bäst om man stannar upp o känner efter hur man vill ha det.

Precis som du har gjort TS. Tror att allt kommer att ordna sig. Det är en chock på fler sätt att upptäcka att det faktiskt fungerar, att man KAN bli gravid. Det är ju inget man blir var dag, precis. LYCKA TILL!

• Marie88

Vi t.om. PLANERAR det så som är i ditt fall, då vi inte orkar vänta längre på en baby. Jag ska köpa en empire-klänning, då det funkar både med 0 mån grav-mage och 5 mån grav-mage (+ allt däremellan!)

Grattis till er stora lycka, hoppas vi kommer bli lika "blessed" snart också!

• Elide

Lycka till med allt. Tror det kommer att lösa sig allt eftersom tiden får gå. Men det viktigaste, NJUT!!!!!! Det är en underbar tid du har framför dig!

Svar på tråden Nu har jag klantat till det...