• DrömmenSomBlevSann

Fotografering före eller efter vigseln?

Jag o min sambo tyckte visst helt olika i detta ämne, märkte vi igår

Jag vill helst bli fotad innan vigseln, då man fortfarande är fräsch o inte totalt söndergråten o svullen.. hmm finns nog risk för det så blödig som jag är.
    Jag kan tycka att det känns skönt att ses innan vid fotograferingen, att lugna ner varann så att säga. Tycker dessutom det känns som att tiden drar iväg om man fotar sig efteråt, o att gästerna måste vänta då ju.

Min sambo vill fota sig efteråt, han vill inte att vi ska se varandra förrän inne i kyrkan. Det kan jag förstå också, absolut! Meeen..
    Han tycker inte att det gör nåt om gästerna får vänta medans vi fotograferas, men vigseln är ju inte förrän kl 16 o det känns som klockan hinner bli så mycket innan man kommer till fest o mat..

Hur har ni gjort/ hur ska ni göra?

• Svar på tråden Fotografering före eller efter vigseln?
  • PennyJenny

Vi tog innan och det ångrar jag verkligen inte. Ville inte att folk skulle få vänta efteråt, för det spelar ingen roll tycker jag om det ordnats med sysselsätting/underhållning för gästerna som väntar - man vill ju som gäst se brudparet så snart som möjligt och fira dem.

Men främst ville vi ha kort innan för att vara så fina och fräscha som möjligt. Jag ville ha hår och make-up fint och inte söndergråtet eller så. Och jag visste att jag skulle gråta vilket jag också gjorde. Dessutom tycker jag att det strålar mer om oss på bilderna som finns på oss innan än efter. Vi är förväntansfulla och upprymda.

Vill man att det ska vara en lite speciell stund där man ser varandra för första gången den dagen iordninggjorda kan man ju ordna med det vid fotogarferingen eller straxt innan. Göra möteplatsen fin och lite extra romantisk med lite rosblad kanske och ha en halvflaska bubbel och skåla och bara ta in varandra. Det behöver ju inte vara "hejhej älskling, ska vi fota oss då" bara för att man ses först då.

• jenli

Bra tråd! Tänkte själv ha fotografering av mig och tärna innan vigslen men spara de på min m2b och mig tills efter just för att jag inte vill ses förrens i kyrkan. Men efter att ha läst här börjar jag tvivla lite. Kanske ska tänka om lite.

• Robina67

Vi gifter oss kl 17, och ska fotas från kl 15. Vill inte låta gästerna vänta efter vigseln.. och som det har sagts här innan, så får man chans att vara brudfin liiite längre, och inte rödgråten när korten tas. För jag kommer garanterat lipa mig igenom heeela ceremonin, om jag känner mig rätt

• Crisp

En aspekt är ju när på året man ska fotograferas och var. Vill man ha utomhusfotografering under sen höst, vinter och tidig vår är det inte att rekommendera att fotograferas efter en vigsel som börjar 16.00. Det är helt enkelt inte dagsljus längre när man kommer ut ur kyrkan då. Håller nog med tidigare inlägg om att det blir trist för gästerna att vänta 2 timmar på brudparet. Beräkna 1½ timme för själva fotograferingen + transport till festlokalen.

• chamor

Vi hade 1,5 timme. Önskar vi hade haft dubbelt så mycket! Fick stressa jättemycket och många bilder hann aldrig tas!

• PL080802

Vi hade 2 h innan + 30 minuter efter. Funkade bra. Glöm inte alla att ge fotografen en lista på alla foton ni vill ha.

• fidar

vi har alltid tänkt att vi skulle fotograferas efteråt kyrkan just pga vi inte vill se varandra innan,

hur lång tid tar en fotografering? även om det är precis i närheten?

• Lucia05

Självklart fotografering före vigseln.
    Stressande att plåtas efteråt.
    Lycka till.

• Duchess

Vi fotades innan, när vi var pigga och fräscha. Jag hade aldrig velat ta bilderna efteråt. Då riskerar man att vara lite rödgråten och glåmig. Jag var dessutom så glad över att få se våra vänner, så jag ville åka direkt till festen!

• W2B Blom

Vi nog fota oss efter vigseln. Gästerna får vänta.
    Dels är det för att vi vill se varandra först i kyrkan och att man nog är mer avslappnad efteråt.

• Paeonia

Har inte läst hela tråden men kan berätta att vi fotograferades innan och det blev stressigt fast vi hade över en timme.

Önskar vi haft mer tid och det skulle nog varit väldigt stressat om vi kännt att folk stod och väntade på oss dessutom.

Om ni dessutom tar emot gästernas kramar och gratulationer efter vigseln finns stor risk att frisyrer och blommor blir lite tilltufsade. Ser på våra mingelkort att tråden med murgröna och pärlor har lossnat längst ner i håret efter alla kramar. Minns också ett bröllop jag var på då brudgummen fick en sån rejäl kram efter vigseln att knapphålsblomman gick av.

Det var mysigt före då vi var vid kyrkan och fotade oss. Bara vi och fotografen och hans assistent var där som serverade bubbel och fick oss att slappna av och skratta

• chamor

Jag tror det blir stressigt oavsett om man fotar innan eller efter. Vi hade vigseln kl 2 och skulle fota 12. Det blev stressigt tyvärr men å andra sidan ville inte vi att gästerna skulle få vänta... Jag ville egentligen inte fota innan för jag ville att han skulle se mig först i kyrkan men men.. Eftersom vi skulle åka båt över till festlokalen från kyrkan så skulle vi hunnit över FÖRE alla gäster och varit tvugna att snabbt åka därifrån och fota om vi ville fotat efter. Så vi valde att fota före så vi kunde ta en extra tur med båten och slippa stressa över.. Och fatta vad vi NJÖT av den båtturen sen då!! Och det var skönt att sminket var helt nylagt på bilderna vi tog för ja grät ganska mycket i kyrkan

• chamor

Men jag tycker också att det beror lite på när man har vigseln, som vi kl 14, det var stressigt att bli klar med hår, smink och allt till kl 12. Men är vigseln kl 16 så har man ju gott om tid... Men tror innan är att rekommendera även om vi har många önskedrömmar om att drömprinsen inte ska se oss förrän det är dags..

• lottaochalex

Hoppar in här med en liten fråga
    Vi ska ha vigseln klockan 14, och vi hade tänkt ha fotograferingen innan... (tror jag) frågan är nu: Vilken tid rekommenderar ni att man ses för foto och följdfrågan: Vilken tid ska man välja att vara hos frissan? (ska sminkas där också)...

• Vitt guld

Jag skulle rekommendera att fota innan vigseln. De brudpar jag själv fotat har, som du säger, varit rödgråtna och svullna och STRESSADE. De ska ju iväg på festligheter och fotosessionen tar ju nån timme.

• chamor

Beror på fotograf coh de avstånd ni ska åka men ja var hos fotografen 8 och blev knappt klar till 12. Men dels var frissan lite sen och sen så tog det LÅNG tid att få fast kronan... Men tycker iaf senast 12 att ni ska fotas..

• hgav

Vi kommer fotas innan vigseln. mest för att det ska vara dagsljus. Vår vigsel kommer äga rum kl 17:30 i oktober och då är det mörkt. Vi kommer träffa fotografen kl 15:30 och ta så mycket av "poseringsbilderna" som möjligt då, och sedan fotar hon i kryrkan och efterkommande mingel. När vi sätter oss till bords vid 19-tiden åker hon hem.

• passionsblomman

Jag tror verkligen på att fota före, m make-up, frisyr och allt. Men om man väljer efteråt tycker jag att det kan vara klokt att förutom bubbel till de väntande gästerna också servera något plock att äta.Det är ofta ganska länge sedan man som gäst fick något i magen när man väl står och väntar på brudparet vid festlokalen. Själv jag varit på bröllop där en och annan faktiskt fått i sig lite väl mycket bubbel redan innan middagen, det är kanske inte känsligt för alla, men jag vill då själv att det ska vara lite stil på det hela och vill inte hamna till bords med någon som är halvblarig redan innan maten serverats. Sedan hänger det ju väldigt mycket på värdparet och även gästernas sociala kompetens hur det blir att vänta. kan ju vara en trevlig stund att bekanta sig lite med folk, men har också varit med om riktigt lång och tråkig väntan.

• Comfortably numb

vi ska absolut ta innan, frisyren är inte sönderkramad och gästerna slipper vänta på oss

• annape84

Håller med föregående talare =)
    innan bröllop är man som finast, inga lycko tårar har runnit på kinden, håret är fin och framförallt gästerna behöver inte vänta i flera timmar på brudparet.
    Vi har bokat kyrka till 15.00, cermonin tar ca 50 min sen kan man mingla lite och skåla i champagne för att sätta sig vid bordet runt 17.30

Jag tror det blir bra... hoppas iaf =)

Svar på tråden Fotografering före eller efter vigseln?