• DrömmenSomBlevSann

Fotografering före eller efter vigseln?

Jag o min sambo tyckte visst helt olika i detta ämne, märkte vi igår

Jag vill helst bli fotad innan vigseln, då man fortfarande är fräsch o inte totalt söndergråten o svullen.. hmm finns nog risk för det så blödig som jag är.
    Jag kan tycka att det känns skönt att ses innan vid fotograferingen, att lugna ner varann så att säga. Tycker dessutom det känns som att tiden drar iväg om man fotar sig efteråt, o att gästerna måste vänta då ju.

Min sambo vill fota sig efteråt, han vill inte att vi ska se varandra förrän inne i kyrkan. Det kan jag förstå också, absolut! Meeen..
    Han tycker inte att det gör nåt om gästerna får vänta medans vi fotograferas, men vigseln är ju inte förrän kl 16 o det känns som klockan hinner bli så mycket innan man kommer till fest o mat..

Hur har ni gjort/ hur ska ni göra?

• Svar på tråden Fotografering före eller efter vigseln?
  • valkyriana

Vi vigde oss 16 och hafe porträtt fotograferingen innan. Tyckte att det var ett bra upplägg. Vi hade en jättefin stund då vi såg varandra i ordninggjorda innan fotograferingen. Därifrån och frammåt var allt magiskt. Genom fotografering, vigsel, limmon efter och så festen. Allt var perfekt.
    Hade vi fotat efteråt hade det tagit minst 1 1/2 timme kanske 2 innan vi kom till festlokalen. Det hade blivit sent.
    Hade dessutom fotografen från frisören och framåt. Perfekt

• Linum

Tänk efter nu... Hade ni som gäster på ett bröllop velat vänta på brudparet i kanske 2 timmar?

Vi hade fotografering innan (i just 2 timmar), och det rekommenderar jag varmt. Det var skönt att få vara brud lite längre innan man gick in i kyrkan. Alla spänningar släppte liksom med fotograferingen.

• Nalle Puh 40

Sist vi var på bröllop fick vi vänta jätte länge på brudparet när de var och fotograferade sig och det blev såååå långtråkigt...

• DrömmenSomBlevSann

Det är precis så jag tänker... ska bara övertyga sambon om det... hihi

Linum skrev 2008-09-08 12:27:07 följande:
    Tänk efter nu... Hade ni som gäster på ett bröllop velat vänta på brudparet i kanske 2 timmar?Vi hade fotografering innan (i just 2 timmar), och det rekommenderar jag varmt. Det var skönt att få vara brud lite längre innan man gick in i kyrkan. Alla spänningar släppte liksom med fotograferingen.
  • Sotnos080906

Vi vigdes kl 17 och vår fotografering gjorde vi kl 13.
    Jag upplevde att vi fick ett bra flyt genom dagen, risken är annars att det kan bli stressigt iom att man vet att vi har gäster som väntar på en. Vi fick för övrigt tipset från andra som gift sig att det är ett bra upplägg.

En annan aspekt var att få rätt ljus under fotosessionen.

Lycka till, det kommer att bli magiskt oavsett hur ni gör!!

• Havsro

Jag är av samma åsikt som din sambo.. :) eller vi är både det. Vi vill inte ses förrän i kyrkan. Vi ska ta enskilda bilder lite innan och tillsammans efter. Jag vill inte heller att gästerna ska få vänta, men planerar lite underhållning för dem medans och så har vi faktiskt sagt att fotograferingen får ha en maxtid. Visst är det viktigt med ett vackert bröllopskort, men jag känner nog inte att jag vill hur som helst lägga två timmar på fotografering. Hur korten än blir så speglar de ju verkligheten att vi har blivit man o fru - hur kan det inte bli bra!? :D Men jag förstår fullt ut att man vill göra bort detta innan. Och vore det inte för just det där med att inte ses så hade vi oxå gjort så!

• harthurs

Vi vill inte ses innan.. vi tycker samma sak aven om min fastman tycker det mer an jag (kanadensare).
    Vi gifter oss kl 14 och sen har gasterna en stund pa sig att ga till hotellet (nara kyrkan) och slappna av, ta en drink, byta om eller vad de nu vill gora under tiden som vi tar kort. Minglet kommer borja ca 16.30 och dar kommer det finnas snacks, bubbel och en "foto-utstallnin" med kort pa oss och lite fran vart liv har i Canada.

En del svenska gaster blir sakert forvanade over mellanrummet innan festen men de kanadensiska ar iaf vana vid det som tur ar

• chamor

Alternativt kan man sätta tid för vigsel och en annan då festen börjar. Var i norge på bröllop med vigsel 13 och fest 17.

• SweetSun

Vi ska ta kort innan! dels för att då är man fräsch och nygjord i hår och makeup, och för att gästerna ska slippa vänta. Vi kommer inte att sova ihop på natten innan, och när vi ses innan vigseln kommer det att vara i en park, där vi ska ta de första bilderna. jag tror de bilderna kommer bli väldigt fina, då man fångar de första blickarna, när man ses första gången.

Sen hinner vi kanske lugna oss lite innan vigseln och förhoppningsvis kanske inte bli lika rörd och storgråta, då man fått se varandra ett tag innan

• socker86

Eftersom våran fotograf är en hobbyfotograf och inte kan lyckas med varje bild på en gång så kommer vi ta det under sista veckan innan dagen D. Och så får tjejen som fotar även vara med i kyrkan så man får lite "äkta" bröllopsbilder också (om ni förstår vad jag menar).

Svar på tråden Fotografering före eller efter vigseln?