• erika26

Jag har beställt menskoppen!

Är den bra!

• Svar på tråden Jag har beställt menskoppen!
  • erika26

min läcker! Har någon av er varit med om samma sak? Det är inte att den full, den bara läcker.

• Silva79

Fick min divacup idag. Mensen är i stort sett över för denna gång men jag satte in den ändå för att prova. Den är jättesvår att få in, kanske är den lite för stor för mig. Efter jag väl fick in den kändes den lite men nu har jag nästan glömt bort den. Ska bli intressant att försöka få ut den sen igen. Ska iaf klippa bort tappen helt, den känns mest ivägen.

• mab26

Låter ju helt fantastiskt! Finns det några nackdelar? Jag tränar mycket, kan det glida på sned då?

• MulleNuh

nackdelen är väl att man ska stå o gegga med mensblodet när man gör rent!
    Och en annan nackdel som JAG upplevde var att jag inte fick den på plats.

mab26 skrev 2008-10-17 13:14:24 följande:
    Låter ju helt fantastiskt! Finns det några nackdelar? Jag tränar mycket, kan det glida på sned då?
  • MuffinsTönt

Nenne
    Varför ser jag dig överallt? Förföljer du mig eller?

Jag har haft mooncup flera månader nu. Tycker den är såå bra! Enda "nackdelen" är när jag ska ta ut den. Trycker jag inte ihop den ordentligt så kan det göra liite ont. Men det är inget i jämförelse med en uppsvälld tampong!! *ryser*

På hemsidan säger dem ju att man ska vika ihop koppen så den ser ut som ett U. Personligen tycker jag att det funkar inte för mig. Den är fortfarande för stor för mig och gör jätteont. Jag hittade ngt som kallas "pushdown". Man trycker ner ena kanten av koppen in mot mitten så den fäller ihop. Det ska se ut som en snäcka. Jag har lagt ut en länk i den tråden som nån klistrade in här. Hoppas ni hittar den.

I början tyckte jag också att det låter lite äckligt att tömma blod o rengöra den men det är en vanesak. Det ser ju som vanligt blod. Plus att det är liite kul o veta hur mkt man egentligen blöder. Ibland när jag har glömt min kopp hemma och mensen har kommit tidigt eller sen så fick jag använda binda. Det är betydligt äckligare att byta binda måste jag säga. Ni kan nog gissa varför. Plus att det är sååå oerhört obekvämt med binda.

När jag tömmer koppen sitter jag på toan. Tar ut den och häller ner i toaletten. Vi har handfatet brevid toaletten, där har jag en liten mugg som jag fyller med vatten, häller i koppen för att tömma all blod. När koppen är blodfri, då sköljer och skrubbar jag den under varm vatten för att få bort "smuts" och rengöra ventilerna. Om jag är noga händer det att jag inte ens blir "blodig" om fingrarna.

• MuffinsTönt
    passionsblomman skrev 2008-10-12 14:39:54 följande:
    Jag instämmer helt!Tänker tex på om man är på jobbet och måste göra ren den, inte är det så fräscht att vara i allas handfat och blaska med det? Eller har man den hela dagen så man kan sköta detta hemma? Hur ofta måste den ut?Spiller man inte lätt i själva utplockningsmomentet?
    Koppen kan vara upp mot 12h inne i kroppen men man blir rekommenderad att tömma den 4ggr/dag vilket motsvarar var 6e timme (enlgit mooncups instruktionsbok). Jag måste tömma min efter 4 timmar när jag blöder som mest. Ibland händer det att jag måste tömma den i skolan eller allmän toalett. Men då är jag försiktigt och inte droppar över allt samt sköljer rent handfatet efteråt. Det är ju bara blod, värre om jag nyser och det är en snorkråka kvar i handfatet.

Annars kan jag faktiskt gå hela dan utan att tömma om inte den blir full och läcker.
  • passionsblomman

Tack för redig information! Det låter ju hanterbart när du beskriver det...
    man kanske skulle prova en sån där kopp...

• MuffinsTönt
    passionsblomman skrev 2008-10-17 23:50:58 följande:
    Tack för redig information! Det låter ju hanterbart när du beskriver det...man kanske skulle prova en sån där kopp...
    På hemsidan har dem en sån där pengarna tillbaka garanti för just DivaCup(?). Du har 3månader på dig o prova. Passar det inte kan du annars testa en annan modell eller få perngarna tillbaka. Men man får byta modell även om man inte väljer Diva Cup.
  • Ms Beauty
    erika26 skrev 2008-10-13 15:11:26 följande:
    min läcker! Har någon av er varit med om samma sak? Det är inte att den full, den bara läcker.
    Då sitter den förmodligen fel eller är för liten troligast är det sista.
  • Ms Beauty

Själv hade jag DivaCup strl s och till en början var den jättebra men skavde lite klippte av plast grejen nertill lite grann men det blev sådär. Sen fick jag aldrig ur vakumet i den så sista gången så hängde det någon skinnbit ut genom slidan det kändes fruktansvärt och efter det så vågar jag inte använda den igen.

• passionsblomman

Ms Beauty skrev 2008-10-18 14:58:46 följande:

Själv hade jag DivaCup strl s och till en början var den jättebra men skavde lite klippte av plast grejen nertill lite grann men det blev sådär. Sen fick jag aldrig ur vakumet i den så sista gången så hängde det någon skinnbit ut genom slidan det kändes fruktansvärt och efter det så vågar jag inte använda den igen.
    HJÄLP! Det där skrämdes! Fy vad obehaglig upplevelse...
  • Ms Beauty
    passionsblomman skrev 2008-10-18 18:57:50 följande:
    Ms Beauty skrev 2008-10-18 14:58:46 följande:HJÄLP! Det där skrämdes! Fy vad obehaglig upplevelse...
    Ja det var riktigt obehagligt jag mådde så illa och grät sen tog jag kontakt med gyn. Vi började prata om framfall och så och jag bara kände att hjälp det kan ju knappast jag ha som aldrig har haft några såna problem tidigare och inte vid förlossningen heller. Hon frågade om jag kunde trycka in grejerna som kom ut som jag kände både när jag gick och satt ner. Men jag ville inte greja där hon trodde mycket väl att det kunde ha berott på koppen. Så vi bokade en tid för att titta men efter nån vecka så blev det bättre så jag gick aldrig dit, men som sagt jag kommer troligtvis aldrig använda den något mer.
  • passionsblomman

Jag tror jag väntar med att beställa den där... Huga!

Ms Beauty skrev 2008-10-18 19:05:07 följande:

Ja det var riktigt obehagligt jag mådde så illa och grät sen tog jag kontakt med gyn. Vi började prata om framfall och så och jag bara kände att hjälp det kan ju knappast jag ha som aldrig har haft några såna problem tidigare och inte vid förlossningen heller. Hon frågade om jag kunde trycka in grejerna som kom ut som jag kände både när jag gick och satt ner. Men jag ville inte greja där hon trodde mycket väl att det kunde ha berott på koppen. Så vi bokade en tid för att titta men efter nån vecka så blev det bättre så jag gick aldrig dit, men som sagt jag kommer troligtvis aldrig använda den något mer.
  • Luucie

Jag har aldrig hört talas om den här grejen som ni pratar om här men den låter asäcklig?!!

• MuffinsTönt

Ms Beauty
    Usch, fy va hemsk för dig! Synd att du inte gick till gyn ändå. Bra att veta vad det är och vad det berodde på. Förstår om du är rädd för koppen nu.

Luucie skrev 2008-10-18 23:50:39 följande:
    Jag har aldrig hört talas om den här grejen som ni pratar om här men den låter asäcklig?!!
    Syftar du på det Beauty berättade om eller syftar du på menskoppen?
  • Ms Beauty
    MuffinsTönt skrev 2008-10-19 10:19:07 följande:
    Ms BeautyUsch, fy va hemsk för dig! Synd att du inte gick till gyn ändå. Bra att veta vad det är och vad det berodde på. Förstår om du är rädd för koppen nu. Syftar du på det Beauty berättade om eller syftar du på menskoppen?
    Nej men det berodde helt klart på koppen eftersom jag inte haft några mer problem och använt vanliga bindor nu senast när jag hade mens.
  • MuffinsTönt

Ok, men vad var det som du upptäckte? Gjorde det ont, blödde det? Bra att det är normalt igen. Vilken lättnad! Har faktiskt aldrig läst om ngt sånt innan. Ändå så har det funnits flera trådar om menskopp. Tråkigt att sånt kan hända! Har du mejlat dem du köpte från och berättat?

Svar på tråden Jag har beställt menskoppen!