• Plummis83

Rädd att det spårar ur....

Jag har sagt hela tiden att jag inte vill ha någon möhippa där bara tjejer är med och att jag inte får veta nånting (jag är planeringsmänniska så det skriker om det)
    Däremot har jag sagt att jag vill ha en dag tillsammans med mina vänner där vi alla gör roliga och galna saker tillsammans, men att mina 2 bästa vänner får planera den dagen tillsammans (1 kille å 1 tjej varav hon även är tärna) De tog gärna åt sig den uppgiften. Jag har sagt att jag inte vill veta vad vi ska göra (nånting spännande får det ju vara) men däremot vill jag veta dag pga: jobbet (vi i personalen kan byta pass tex) min häst (så någon tar hand om honom) och så hundarna (litar inte riktigt på min sambo där)

Men nu har jag fått reda på att tärnan håller på att spåra ut totalt då hon tydligen tyckte att jag skulle göra en massa saker som min andra bästa vän (kan vi kalla T) har stoppat å sagt att det kan de glömma för han inte ville att jag skulle vara arg på honom sen! Så pass bra känner han mig.
    Jag ville ha en dag tillsammans med vännerna då vi tillsammans gör roliga saker. Känns inte kul att bjuda hit de långresande om de bara ska se mig göra olika saker! Visst kanske är kul men det tycker inte jag!!

Har pratat med tärnan och hon vill absolut ha nummer till folket som kan tänkas sig ta hand om hästen, de som kan ta hundarna å jobbet fixar sig enligt henne!! Hmm, menar hon då att jag ska skippa ta extra pass nån helg som jag kan tro det blir av men så blir det inte av.

Det dumma är att jag trodde det var hon som skulle bromsa T för han känner den lite mer vilda, tokiga tjejen medans tärnan känner hästtjejen som är rätt lugn å osäker på nytt folk.

Jag gifter mig i juli 2009 och är redan orolig för den sk möhippan som jag vet kommer ligga på våren nångång.

Någon mer som känt sån oro för det?
    Vet inte riktigt vad jag ska göra, vill ju ha en underbar, rolig och rätt galen (kan bli det tillsammans med några av vännerna) dag med mina vänner varav en del av de har jag inte träffat på 4 år nånting.
    Men inte så som jag förstått det att tärnan har planerat...

• Svar på tråden Rädd att det spårar ur....
  • Plummis83

Vem har sagt det?? Att man inte kan bestämma över den själv??

feministbrud skrev 2008-09-05 11:13:18 följande:
    Om jag hade vänner som ville förstöra min dag så hade jag avböjt möhippa. Som sagt, man kan inte bestämma över den själv.
  • Aleta

Ta ett djupt andetag. De är dina vänner, varför skulle de förstöra för dig? De lär ju knappast göra det med flit i alla fall och om de nu är snälla och ställer upp för dig så kan väl du ställa upp och ha roligt?

Du har ju talat om för dem att det måste ordnas hundvakt och hästvakt. Kan du inte lita på att de gör det då?
    Alla kan ju inte vara helt inkompetenta.

• Plummis83

Nä jag tror inte de kommer förstöra dagen!! T har väldigt roligt åt mig nu iaf så har bestämt att ge fan i det för tillfället men påpekat att jag inte tänker lämna ut nummer till hästfolket plus att de måste tänka på att det är aktiviteter som min nacke tål!! Jag är inte rolig att umgås med när jag får ont å går med smärtan under längre tid.

Aleta skrev 2008-09-05 15:42:39 följande:
    Ta ett djupt andetag. De är dina vänner, varför skulle de förstöra för dig? De lär ju knappast göra det med flit i alla fall och om de nu är snälla och ställer upp för dig så kan väl du ställa upp och ha roligt?Du har ju talat om för dem att det måste ordnas hundvakt och hästvakt. Kan du inte lita på att de gör det då? Alla kan ju inte vara helt inkompetenta.
  • ankangudrun

Men herregud!

1. Lååååångt kvar!

2. Du kan ju inte bestämma över din egen möhippa! Om någon jag hade tänkt ordna möhippa för hade börjat diktera villkor i stil med när var och hur hade jag lagt ner alltihopa! Otacksamt och tråkigt enligt min åsikt.Hela grejen är ju att det ska vara en överraskning!

Jag är själv ingen "spex-älskare" som gillar att göra bort mig, och skulle verkligen HATA att tex springa utklädd på stan. detta vet mina vänner och därför var möhippan planerad med spa, mysig middag och islandshästridning. Förhoppningsvis vill dina vänner göra en härlig dag för dig som du kommer att gilla, annars är det väl bara att avböja möhippa.

• shakynose

Jag tycker också att du ska relaxa lite nu! Om något har gått överstyr så är det du (och detta säger jag i all välmening och inget annat). Om det nu skulle visa sig att dina vänner struntat fullständigt i dina önskemål så får du ju säga ifrån där och då att du vägrar göra vad det nu är de vill att du ska göra. Svårare än så är det inte!
    (Sedan kan det ju möjligtvis vara så att dina vänner är medvetna om din inställning och bara skrämmer dig lite nu!)

Plummis83 skrev 2008-09-05 11:16:14 följande:
    Vem har sagt det?? Att man inte kan bestämma över den själv??
    Jo om det nu ska vara en överraskning och man överlåter fixandet till någon annan så kan man inte förvänta sig att man ska bestämma själv över precis allt.
    Om du vill ha en fest med dina vänner som du bestämmer över helt själv kan du väl ordna en sån? Det är väl inte fel att bruden själv ordnar en trevlig fest för sina vänner innan bröllopet?;) Det hade jag uppskattat som kompis iaf!
  • Plummis83

För det första så skiter jag helt fullständigt i detta nu!! Har större problem än så kan jag påpeka!!!

För det andra så ville jag inte bestämma vad vi ska göra men att de ska tänka på min nacke (vilket kan vara lätt att glömma ibland) och har aktiviteter som jag ska göra efter det. Det är mkt som jag vill göra men inte kan pga nackproblemet!!
    Det enda jag ville var att veta dag pga jobbet och hästen!!!
    Men det problemet kommer de upptäcka sen!

shakynose skrev 2008-09-06 21:50:51 följande:
    Jo om det nu ska vara en överraskning och man överlåter fixandet till någon annan så kan man inte förvänta sig att man ska bestämma själv över precis allt.Om du vill ha en fest med dina vänner som du bestämmer över helt själv kan du väl ordna en sån? Det är väl inte fel att bruden själv ordnar en trevlig fest för sina vänner innan bröllopet?;) Det hade jag uppskattat som kompis iaf!
  • allehanda

Jag ser att du skiter i det nu!Kan det vara så här att dina vänner är fullkomligt säkra på hur du är och därför försöker de inbilla dig att de skall göra si och så bara för att du absolut inte skall förstå vad som är i görningen??Du gifter dig ju med någon kanske denne är mer insyltad än vad du någonsin får reda på?Det går säkert bra den dan det nu händer men du kanske skall ta det för vad det är,en dag som du inte överhuvudtaget inte kan kontrollera,annars ta en taxi hem.

• Plummis83

Hahaha, min sambo är knappast involverad i detta!!! Det vet jag till 100%!!!

• Tjolinti

Ja men då kan dom ordna en möhippa kan jag tycka så kommer jag inte göra allt skit dom anser sig tycka e skoj. Kan dom själv göra skiten. Synd om alla långtresande kommer för ingenting. En möhippa handlar om något skoj för bruden fan inte för alla andra.

• Sebastiána

Är det inte så att möhippan ska komma som en överaskning? Det är väl inte meningen att man ska veta någonting och framför allt inte själv utse någon som ska fixa den?

Jag har sagt till mina vänner flera gånger att om jag giftermig någon gång vill jag inte typ sälja kyssar på stan eller något annat tramsigt och skämmigt. Om de skulle tvinga mig ändå vill jag inte ha dem som vänner längre. Nu känner de mig väl så det finns nog ingen risk att min dag skulle bli förstörd. Förhoppningsvis är det så för dig med.

Lycka till!

• Sebastiána

Min kompis gifte sig i vintras. Hon jobbar inom vården och har alltså mycker oregelbundna arbetstider. Vi hade lierat oss med både hennes kollegor och hennes M2B så hennes schema var ordnat, någon annan tog hennes pass och sambon stannade hemma och passade alla hundarna.

• allehanda
    Sebastiána skrev 2008-09-07 19:29:57 följande:
    Min kompis gifte sig i vintras. Hon jobbar inom vården och har alltså mycker oregelbundna arbetstider. Vi hade lierat oss med både hennes kollegor och hennes M2B så hennes schema var ordnat, någon annan tog hennes pass och sambon stannade hemma och passade alla hundarna.
    PRECIS så menade jag! med mitt förra inlägg.Både min sambo och mina arbetskamrater hade garanterat ljugit sig blåa bara för att lura mig!!!
  • Plummis83

Tror jag säkert!! Men för det första så måste de leta upp numret till jobbet vilket inte är det lättaste men det kan jag gott å väl ge till de!!
    För det andra så vet jag att de inte har nån kontakt med min sambo... Dels så är jag hemma mer än honom så skulle de ringa hem hit så skulle jag veta om det. Sen så har de inte hans mobilnummer...

allehanda skrev 2008-09-07 22:14:21 följande:
    PRECIS så menade jag! med mitt förra inlägg.Både min sambo och mina arbetskamrater hade garanterat ljugit sig blåa bara för att lura mig!!!
  • hjartan

Jag tror inte att du ska vara allt för säker på sådana saker både jag och min man blev ganska ordentligt lurade när det var dags för svensexa och möhippa.

Min man hade aldrig träffat mina arbetskamrater, men de hade ändå ordnat med honom så att de kunde ta ut mig en kväll direkt efter jobbet!

Jag hoppas att du när det är dags för din möhippa får en trevlig dag. Skulle du råka ut för något du absolut inte vill göra så får du säga ifrån och så får de ändra sina planer. Det är ju trots allt för din skull som de ordnar hippan.

• tolonta
    Plummis83 skrev 2008-09-07 22:24:05 följande:
    Tror jag säkert!! Men för det första så måste de leta upp numret till jobbet vilket inte är det lättaste men det kan jag gott å väl ge till de!!För det andra så vet jag att de inte har nån kontakt med min sambo... Dels så är jag hemma mer än honom så skulle de ringa hem hit så skulle jag veta om det. Sen så har de inte hans mobilnummer...
    Fast om jag skulle ordna en möhippa skulle jag aldrig i livet be den blivande bruden om något nummer annat än i absolut nödfall. Det är nog inte så svårt som du tror att få tag på folk, och telefonnummer. Det vet vart du jobbar, kanske vet någon annan som jobbar där och tar kontakt med denna personen. De kan säkert få reda på din sambos mobilnummer på ett eller annat sätt.

Så för att inte förstöra nöjet för dem, och verkligen ge dem möjlighet att överraska dig, tycker jag att du ska släppa kontrollen. Du har påpekat att de ska tänka på att du har nackproblem, att du kanske har tagit ett extraskift på jobbet, att hästen och hundarna inte kan lämnas vind för våg. Vill du göra det extra tydligt tycker jag att du kan ge möhippeplanerarna nummer till de som kan ta hand om hästen och de som kan ta hand om hundarna, kanske även till jobbet. Sedan ska du nog lita på att de ordnar detta!
  • HurraViSkaGiftaOss

Men slappna av!!

• MrsWindh

Hihihi, låter som att dom kanske driver lite med dig?
    För att skrämma upp dig och dina planeringsbehov (jag är likadan)! :)

Hoppas att du får en fin dag, och bara för att det är din möhippa så behöver du inte göra något som du inte vill (dom kan inte tvinga dig).

/A

• passionsblomman

Problemet här är inte möhippe-planerna, utan ditt kontrollbehov.
    Det vet du ju själv, för du har redan skrivit om det.

Det är inget man ska ta för givet att man får en möhippa, än mindre kan man kräva något som helst i samband med den och diktera några villkor.

Gapar man för mycket om det ena och det andra ska man nog betänka att det är en del huvudbry att ordna med en sådan här sak, och man kan faktiskt tappa lusten totalt att göra något alls för någon som håller på och petar i alltihop. Även om man inser att det förmodligen beror på nervositet.

Svar på tråden Rädd att det spårar ur....