• Plummis83

Rädd att det spårar ur....

Jag har sagt hela tiden att jag inte vill ha någon möhippa där bara tjejer är med och att jag inte får veta nånting (jag är planeringsmänniska så det skriker om det)
    Däremot har jag sagt att jag vill ha en dag tillsammans med mina vänner där vi alla gör roliga och galna saker tillsammans, men att mina 2 bästa vänner får planera den dagen tillsammans (1 kille å 1 tjej varav hon även är tärna) De tog gärna åt sig den uppgiften. Jag har sagt att jag inte vill veta vad vi ska göra (nånting spännande får det ju vara) men däremot vill jag veta dag pga: jobbet (vi i personalen kan byta pass tex) min häst (så någon tar hand om honom) och så hundarna (litar inte riktigt på min sambo där)

Men nu har jag fått reda på att tärnan håller på att spåra ut totalt då hon tydligen tyckte att jag skulle göra en massa saker som min andra bästa vän (kan vi kalla T) har stoppat å sagt att det kan de glömma för han inte ville att jag skulle vara arg på honom sen! Så pass bra känner han mig.
    Jag ville ha en dag tillsammans med vännerna då vi tillsammans gör roliga saker. Känns inte kul att bjuda hit de långresande om de bara ska se mig göra olika saker! Visst kanske är kul men det tycker inte jag!!

Har pratat med tärnan och hon vill absolut ha nummer till folket som kan tänkas sig ta hand om hästen, de som kan ta hundarna å jobbet fixar sig enligt henne!! Hmm, menar hon då att jag ska skippa ta extra pass nån helg som jag kan tro det blir av men så blir det inte av.

Det dumma är att jag trodde det var hon som skulle bromsa T för han känner den lite mer vilda, tokiga tjejen medans tärnan känner hästtjejen som är rätt lugn å osäker på nytt folk.

Jag gifter mig i juli 2009 och är redan orolig för den sk möhippan som jag vet kommer ligga på våren nångång.

Någon mer som känt sån oro för det?
    Vet inte riktigt vad jag ska göra, vill ju ha en underbar, rolig och rätt galen (kan bli det tillsammans med några av vännerna) dag med mina vänner varav en del av de har jag inte träffat på 4 år nånting.
    Men inte så som jag förstått det att tärnan har planerat...

• Svar på tråden Rädd att det spårar ur....
  • Plummis83

Men det är ju just det... Jag vill egentligen inte bestämma vad som ska hända men jag vill gärna veta dag och vill ordna med hästen själv!!

Jag gav de dessutom helt fria händer från början, men efter att hört vad tärnan ville hitta på (som T visserligen har förhindrat) så blir man lite sur för det visar att hon inte riktigt känner mig.

De får gärna fria händer för vad som ska hända så länge det inte påverkar min nacke (nackproblem sen 3 år) å saker som de vet att jag kan tänka mig ställa upp på!! Det enda jag har sagt är att jag inte kommer ställa upp på springa på stan å sälja kyssar å såna där grejer. Gillar verkligen inte att stå i centrum, framförallt inte inför främlingar!!

Från allra början sa jag ifrån att jag inte ville ha nån möhippa men sen kände jag att det skulle vara skoj att göra saker tillsammans med mina vänner (både killar å tjejer) fast det inte behöver ha nån anknytning till bröllopet egentligen och pratade med T om det och han ville göra det. Pratade sen med tärnan om det å hon hade oxå idéer tydligen så de får å ville planera den dagen! Tänkte göra det helt själv först!!

• Plummis83
    feministbrud skrev 2008-09-05 10:46:52 följande:
    Om de ordnar en möhippa så är det de som bestämmer. Punkt.
    Ska jag låta de bestämma helt själva å förstöra en dag som jag kan ha roligt tillsammans med mina vänner?? Tärnan känner dessutom inte mig bland de flesta av mina vänner! Hon känner ingen av de övriga. T känner de flesta och vet hur jag är/har varit med killarna som vill vara med! Är dessutom jag som har pratat med killarna för att se om de ville vara med och då har jag sagt att det kommer bli en dag som vi hittar på roliga och galna saker tillsammans men att tärnan å T planerar det.
  • Plummis83

Jo, jag har försökt med det, men jag får inte veta datum ändå!! Men jag ska prata med T och se om han kan styra upp det. Hundarna är det minsta problemet som någon här ifrågasatte men kan inte min sambo se till att de kommer ut ordentligt så finns det bara 1 person (möjligtvis 2) som kan ta de då det är 2 hundar å den ena kan vi inte lämna till vemsomhelst då han är osäker på killar (fick honom som 1 åring så vet inte vad han varit med om innan). Och då måste det planeras i tid för att de ska kunna hjälpa mig.
    När det gäller hästen så har jag en underbar medryttare men det är ju inte säkert att hon kan och då vill jag prata med resterande människor själv.

Nästan alla är långresande (Dalarna å neråt typ, bor själv i Skåne) så ska de betala boende själva när både jag å T kan husera de? Tycker det är tråkigt att de ska behöva betala boende om de ändå betalar resan hit ner för en dag.

Pitebrud 090801 skrev 2008-09-05 10:49:19 följande:

Jag förstår precis hur du känner! Är själv orolig att det ska bli något förnedrande uppdrag och jag är verkligen inte en som gillar det oavsett om det är mig eller andra det handlar om. Men jag skall tala med min tärna så att hon vet om att jag skulle bli jätte ledsen om hon planerade något sånt. Ska det vara sånt jag inte gillar kan jag ju lika gärna vara hemma och ha det trevligt. Jag vill ju ha en rolig dag med mina vänner och det tror jag nog att hon förstår.Jag håller också på med hästar så jag förstår oron om dem. Det är inte det lättaste att hitta någon som verkligen dyker upp, fastän de lovar att de skall hålla koll. Och dessutom så har man ju problemet att alla som kan ta hand om ens djur är personer som man vill ha med på möhippan. Så mitt råd är att bestäm själv ett datum, det ska jag göra.Kanske inte det roligaste men har man ansvar om andra varelser är det ett måste (så känner jag det i alla fall). Så vi kan nog utesluta kidnappning Tala med tärnan och säg att du inte uppskatta vissa saker, dvs ge lite vägledning om ungefär vilka saker du skulle uppskatta. Tala även med mr T han verkar känna dig så pass väl att han kan styra det hela mot vad du (och resten av gästerna) skulle uppskatta. Jag hoppas det löser sig för dig.
  • Plummis83

Mmmm, jag trodde inte jag skulle vara en av de faktiskt men nu när jag har hört deras planering å de ville veta vilka jag ville ha med på den dagen så de kunde kontakta de, så blir man lite nervös!! Hmm varför ska de veta det nu?? En av killarna sa att det räckte med om han fick veta 1 månad innan!!

förstagångsbrud skrev 2008-09-05 11:09:19 följande:
    Bröllop, möhippor och svensexor verkar göra många helt konstiga. Om de är dina vänner så är det klart att de ska lyssa på vad du säger. På dina önskemål. Du skulle ju aldrig annars sätta dig i ett sammanhang där du inte trivs. Vem gör det frivilligt?Det verkar som att det är lång tid kvar så jag hoppas att de lugnar ner sig med planeringen och att du kan slappna av och inte bheöver vara orolig. Som någon skrev tidigare, boka de arbetspass du vill och lev ditt liv som vanligt, de får anpassa möhippan till det!
  • Plummis83

Vem har sagt det?? Att man inte kan bestämma över den själv??

feministbrud skrev 2008-09-05 11:13:18 följande:
    Om jag hade vänner som ville förstöra min dag så hade jag avböjt möhippa. Som sagt, man kan inte bestämma över den själv.
  • Plummis83

Nä jag tror inte de kommer förstöra dagen!! T har väldigt roligt åt mig nu iaf så har bestämt att ge fan i det för tillfället men påpekat att jag inte tänker lämna ut nummer till hästfolket plus att de måste tänka på att det är aktiviteter som min nacke tål!! Jag är inte rolig att umgås med när jag får ont å går med smärtan under längre tid.

Aleta skrev 2008-09-05 15:42:39 följande:
    Ta ett djupt andetag. De är dina vänner, varför skulle de förstöra för dig? De lär ju knappast göra det med flit i alla fall och om de nu är snälla och ställer upp för dig så kan väl du ställa upp och ha roligt?Du har ju talat om för dem att det måste ordnas hundvakt och hästvakt. Kan du inte lita på att de gör det då? Alla kan ju inte vara helt inkompetenta.
  • Plummis83

För det första så skiter jag helt fullständigt i detta nu!! Har större problem än så kan jag påpeka!!!

För det andra så ville jag inte bestämma vad vi ska göra men att de ska tänka på min nacke (vilket kan vara lätt att glömma ibland) och har aktiviteter som jag ska göra efter det. Det är mkt som jag vill göra men inte kan pga nackproblemet!!
    Det enda jag ville var att veta dag pga jobbet och hästen!!!
    Men det problemet kommer de upptäcka sen!

shakynose skrev 2008-09-06 21:50:51 följande:
    Jo om det nu ska vara en överraskning och man överlåter fixandet till någon annan så kan man inte förvänta sig att man ska bestämma själv över precis allt.Om du vill ha en fest med dina vänner som du bestämmer över helt själv kan du väl ordna en sån? Det är väl inte fel att bruden själv ordnar en trevlig fest för sina vänner innan bröllopet?;) Det hade jag uppskattat som kompis iaf!
  • Plummis83

Hahaha, min sambo är knappast involverad i detta!!! Det vet jag till 100%!!!

• Plummis83

Tror jag säkert!! Men för det första så måste de leta upp numret till jobbet vilket inte är det lättaste men det kan jag gott å väl ge till de!!
    För det andra så vet jag att de inte har nån kontakt med min sambo... Dels så är jag hemma mer än honom så skulle de ringa hem hit så skulle jag veta om det. Sen så har de inte hans mobilnummer...

allehanda skrev 2008-09-07 22:14:21 följande:
    PRECIS så menade jag! med mitt förra inlägg.Både min sambo och mina arbetskamrater hade garanterat ljugit sig blåa bara för att lura mig!!!
Svar på tråden Rädd att det spårar ur....