• sommarbrud2010

Bra fotograf i Linköping/Norrköping

Hej!
    Vi ska antagligen gifta oss i Vårdsberg och sedan ha festen i Skärkinds bygdegård. Har ni några förslag på bra fotografer och vad de tar. Samt fina fotoställen i de trakterna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-21 07:58
    Gärna en duktig hobbyfotograf, som inte äger fotona efteråt!

• Svar på tråden Bra fotograf i Linköping/Norrköping
  • Carmilla79

Saxiquine skrev 2008-10-17 11:23:13 följande:

För att publicera bilder på andra personer på internet måste man ha personernas tillstånd annars bryterman mot lagen och kan stämmas.
    Man behöver inte personers tillstånd för publicering på internet, det man behöver är deras tillstånd om bilderna skall användas i reklamsammanhang och tror också även om det är uppdragsfotografering, vilket bröllopsfotografering väl räknas till.
  • Gurrabus

Vi använde en hobbyfotograf och är väldigt nöjda med de bilder vi fick! (Vi fick alla bilder som "blev bra" dvs där vi inte blundar och så... Den vi använde hittar du på www.johansfoto.se. Annars kan jag rekommendera att gå in på fotosidor som modellbilder.se och se om du kan hitta nån vars bilder du gillar.

• lemonbird

Alltså nu har jag kollat upp prislistorna för Linköpingsfotograferna: Fotofolket, Atelje svart/vit, JFalk, Gamla Linköping alla ligger på ca 6000:- inkl 12-14 bilder. Finns det inget billigare alternativ att fota sig på i Linköpig? Börjar bli bråttom att boka...

• Piggelinlover
    lemonbird skrev 2008-10-18 21:37:23 följande:
    Alltså nu har jag kollat upp prislistorna för Linköpingsfotograferna: Fotofolket, Atelje svart/vit, JFalk, Gamla Linköping alla ligger på ca 6000:- inkl 12-14 bilder. Finns det inget billigare alternativ att fota sig på i Linköpig? Börjar bli bråttom att boka...
    Beror ju lite på om du ska ha en hobby fotograf lr om du vill ha en av de lite kändare...
  • fiolblomma

Vad är viktigast. Kvalitén på bilderna eller antalet bilder? Priset?

Varför hänger så många upp sig på att man vill ha så många bilder, och dessutom oredigerade? Varför vill ni då ha en fotograf? Be en kompis fota som har hyfsad kamera, ni blir nöjda med massa bilder i några månader. Om 10 år så har ni ångrat Er att ni inte tog en seriös riktigt fotograf och fick bättre bilder med färre antal. Bilderna som kommer ur kameran är oredigerade och är lika med ointressant om fotografen jobbar på rätt sätt. Man "framkallar" sedan bilden digital, precis som för 10 år sedan när man framkallade bilderna i blask-labb. Det är en individuell bedömning av bilden hur den ska se ut. Och det är ju där fotografens bild-seende kommer in i bilden igen.

Att fotografer inte släpper sina original är då logiskt. Dem kan ju inte stå för bilden eftersom dem inte gjort klart den. Visas den någonstans så stämmer det troligtvis inte överens med fotografens övriga bild-hantering.

Det samma gäller blommor, varför är det sånt tjat om pris? Både foto och blommor är ju ett hantverk. Ni betalar för kunskapen hos skaparen. Det är minnen som består.

Vill ni inte betala för det så gör det själva. Men sluta gnäll om priset hit och dit. I tex Stockholm är det helt andra priser, tänk på det.

Slutsats.... dra ner på något annat. Tex. alkoholen. Skit i den då sparar ni massa pengar till att lägga på foto och blommor och dekorationer.

Vill ni ha ett fint minne av bröllopet nu eller om 10-20 år?

Det är frågan

• sommarbrud2010

till fiolblomman:
    Jag tycker att du ska lugna ner dig lite, det där är din åsikt men det är faktiskt inte säkert att alla håller med dig. Jag vill inte betala överpris varken för foto eller för blommor, vi har inte den budgeten och jag tänker inte försämra något annat bara för att en fotograf ska ha flera tusen mer än någon annan. Du har inte tänkt på att det faktiskt är många av oss som är väldigt duktiga på data??? Vi har inga som helst problem att själva redigera fotona eftersom vi båda har kunskap och program för det, så om det sänker priset och ger oss fler foton att välja på tycker jag att det är värt att göra slut arbetet själv. Anledningen till att jag inte ber en vän är att jag inte vill att de ska behöva tänka på att fotografera hela tiden utan som alla andra gäster kunna njuta av det som är nu.
    Angående blommorna så vist kan jag göra dem själv, då får jag buketten som jag vill ha den och det blir mycket billigare men när ska man hinna det?? Den måste göras tidigast kvällen innan bröllopet och alla har nog att tänka på då som det är.
    Så ta det lugnt, du kanske tycker att det du tycker är självklart men tyck det då och sluta hoppa på dem som tycker annorlunda.

• fiolblomma

Överpris? Vem bestämmer om det är överpris? Jo kunden, ingen annan.

Om en fotograf tar 1000kr och den andra 10000kr. Varför skulle 10000kr vara överpris? Allt hänger ju på vad man får.

Vadå kan data? Bara för att man tror man har program och kan ta bort röda ögon från bilder. Det är ju en speciell kunskap att med redigeringens hjälp ta fram det där speciella i bilden.

Jag förstår inte varför man ska utnyttja detta släkte som kanske lever på att fotografera eller har med blommor att göra. Varför ens bry sig om man inte vill ha hjälp hela vägen?
    Det är ju speciellt känsligt när det just har med bröllop att göra märker man i alla trådar.

Att binda en brudbukett är något man utbildar sig till att göra, men det är samma här. Man får vad man betalar för.

Tänk istället på att när man gör en förfrågan i dessa ämnen- foto och blommor. Det kanske inte allt är det bästa att börja med PRIS PRIS PRIS. Om man nu blev intresserad av fotona eller blommorna du kanske sett på en hemsida. Då är det väll mer relevant att undersöka vad han/hon kan erbjuda och vad man får för det.

Alla hoppas jag även vet att blommor är färskvara så det går aldrig sätta fasta priser på det. Men ungefärliga priser borde floristen kunna ge.

När jag köper en ny bil, då vill jag gärna ha den lackad. Bara för att jag har en sprayburk hemma så gör jag ju inte jobbet själv... ja.. förstår vad jag menar.

tänk lite innan man gnäller på att allt är dyrt. fotograferna som lever på sina bilder är oerhört utsatta av just alla hobby-människor som ger bort hundratals bilder för mindre pengar.

That´s my point of view.

• sommarbrud2010

Men härre gud, ge dig någon gång. Vad vinner du på att hoppa på alla andra och bara vara snäsig. Om du inte tycker om det vi diskuterar, låt bli att vara med då.

Det är precis som du säger, det är kunden som bestämmer. Men du verkar ha glömt bort att det är fler än du som är kunder här. Och om jag som kund tycker att 10 000 är ett överpris så tänker jag inte anlita den fotografen. Och vart har du fått ifrån att vi bara är intresserade av pris, det är klart att vi bryr oss om kvaliten. Men det finns inget som säger att man får bättre kvalitet för 10 000 än 1000. Och vad vet du om vad jag har för kunskap och program. Jag har läst webbdesign, foto och design i 3 år och min sambo jobbar med sånna här program. Så sluta ta allt förgivet och låt oss vara i fred. Lägg dina pengar på fotograf och florist om du tycker det är så viktigt. Men du har ingen som helst rätt att kritesera de som inte tycker som du.

• emelieochlinus

Väljer mellan JFalk och fotograf Oskar. Någon som har erfarenhet av dem?

• Mrs Fr

JFalk fotade oss och vi är jättenöjda. Det var lätt att slappna av trots att jag inte gillar att bli fotograferad.

• Saxiquine

Oj oj oj... här var det idel muntra miner =)

Personligen hade jag klarat att retuschera mina egna bröllopsbilder till vanlig snyggretusch, men det gäller ju att förarbetet med ljussättning osv är bra fån början.

Men jag tror nog att tjejen som menade att "många kan data" syftade på lite mer avancerad retuschering av bilder än att bara ta bort röda ögon.

Själv är jag lyckligt lottad med en duktig fotograf till vän som paxade att få vara den som tar våra bröllopsbilder.

Svar på tråden Bra fotograf i Linköping/Norrköping