• Fejs

Billiga blomdekorationer som inte är pluttiga

Hej!
    Har ni nått tiips på vad man kan ha som blomdekoration på borden? Om man ska ha ordentliga vaser så kostar de 200 kr/st och det går inte. På tok för dyrt. Funderar på om man kan ha murgröna med instoppade blommor? Blir det bra tro? Blir det billigare än 2000 kr för 50 pers (25 "manslängder")? Någon som har bild på nått liknande eller något annat bra tips?

• Svar på tråden Billiga blomdekorationer som inte är pluttiga
  • stinakina

Vi hade små skålar med glaskross, och en liten gerbera (den hette nåt annat, men såg ut som en mindre gerbera) ja åsså vatten förstås!

Sen hade vi ju annat på borden, tex ljushållare, glasstenar och vattenflaskor...

• Fejs

Kanske måste betala 150kr/st ör att få nått ordentligt på borden? Känner mig snart desperat

• tolonta

Hur mycket plats har du för "något ordentligt" på borden? Har ni buffé, eller serveras maten på tallrikar så kanske du har rum med stora dekorationer. På våra borde skulle det, förutom tallrikar, bestick och fyra glas/person ställas vinflaskor, tillbringare med vatten, potatisgratänger, salladskålar, såsskålar och geleskålar. Vi hade verkligen inte fått plats med massa stora blomsterarrangemang. En annan detalj är att man vill inte att det blir så högt att folk inte ser varandra. Och sedan behöver det inte vara stort och maffigt för att bli fint. En liten blomma i någon vas/skål med glaskross i. Eller en vas i en blomma som står på en spegel, kanske tillsammans med blockljus eller värmeljus eller liknande blir jättefint och räcker alldeles utmärkt. Eller lägg murgröna direkt på bordet och ställ några små vaser (kanske ljuslyktan Galej, 4 st för 9 kr på Ikea) med ljus eller blommor litet här och där längs med murgrönan.

Vad du än gör så kommer du veta vad du har gjort, men minst 75 % av gästerna kommer absolut inte komma ihåg hur det såg ut på bordet om du frågar dem precis efter det är avdukat...

• didis

tolonta, du tog orden ur mun på mig!

Bättre med låga bordsdekorationer som inte skymmer sikten, tex murgröna som slingrar sig över bordet + låga ljusstakar.

• rosesarered

Hmm svårt att veta vad du menar med pluttiga dekorationer men ska försöka komma med något förslag ändå:

Martiniglas med en liten oasisbit, 2-3 rosor instuckna i oasisen. Sisal på botten av glaset för att dölja oasisen och runt rosorna för att fylla ut glaset. Rosor kan man köpa i vanlig matbutik, sisal kostar inte mycket och martiniglas kanske man har hemma eller kan köpa billigt på ikea.

Låg skål med en flytande blomma ( som några redan förslagit). Enkelt och vackert. Nästan vilka blommor som helst funkar och man vill ha något till kan man använda sig av lite hjärtan på tråd/ murgröna att ha i skålen. Båda kan man köpa som krukväxt.

Annars kan man göra något liknande som jag har i galleriet ( med rosorna). Men då blir det genast dyrare då det behövs flera rosor.

• Fejs

Jag har tänkt på blommorna när jag varit på bröllop/fest.
    Pluttigt är bara ett glas el så, jag vill typ ha 10 cm hög vas och 10 cm brett el liknande för att det ska blir nått.

• Fejs

Kan man göra nått snyggt med krukväxter tro?

• socker86

Ett tips är att kolla på www.pandurohobby.se och beställa hem tille billiga kristaller m.m. att strö över borden. Krukväxter som rosor (kostar inte mkt) och murgröna funkar utmärkt i någon fin kruka. Billiga vita krukor kan du hitta i nästan vilken seconhand affär som helst. Måste det vara så exakt? Ofta är dom ju samma storlek bara lite olika i utseendet. Låt er inspireras av naturen. Jag gifter mig i november och kommer använda mig utav vita rosor och barr och kanske lite kottar och sånt. Kankse guldsparya kottarna? Finns ju hur mkt som helst! Lycka till!

• socker86

Glömde nämna att ni kan gå in på www.plantagen.se för att kolla in dom vanligaste inomhuskrukväxterna som ni kan använda er utav. Finns massor som inte kostar mkt.

• AnAngel

sitter också och funderar på hur utsmyckningen på bordet ska vara... och får då höra av folk, ingen ide att lägga ner för mkt tid på det...alla tänker inte på det ändå... kul att höra! *S*... Men det är ändå VÅR dag och vi tänker på det

• Smultronsommar

Hjärtan på tråd är ju ett alternativ till murgröna annars.

Sen såg jag idag i någon heminredningstidning jag satt och bläddrade i ett fat (man kan ju ha platta fat, fat på fot som tårtfat osv) med en hortensia på. Tyckte det var snyggt! Enkelt (om man har tillgång till hortensia) och stilrent.

• Fejs

Vi var och tittade i blomaffärer, tog med oss min syrra också. Vi hittade verkligen ingenting som skulle passa. Har provat göra liknande hemma men som sagt den ena vasen var för bred och den andra för smal, ser inte klokt ut. Orkar inte leta mer, blir att vi köper den tjänsten också.
    Tack ändå för era tips.

• Krokodill

När gifter ni er? Är det nu i höst kan jag tipsa med hur vi kommer att göra! Vi har lite hösttema och kommer att ha rönnbärskvistar, paradisäppelkvistar och nyponroskvistar liggande på borden och stående ibland dessa så har vi fina ljus som går i grönt, orange och rött www.skareljus.se
    (lite höstfärgade!) Förutom ljusen så blir det gratis! Kostar bara lite möda

• Fejs

En bra ide men vi vill ha i vårt färgtema på silver, rosa, lila, vinrött.

• RTBW

Jag vet att vissa blomsteraffärer hyr ut blommor.
    SKulle gissa att det då gäller krukblommor alltså
    inte snittar. Men det finns ju hur mycket fina
    krukblommor som helst.

Annars så har ju naturen utanför dörren mycket att erjbuda.

• Krokodill

Man kanske kan köpa guld och silverfärg och spraymåla fina kvistar med löv och/eller bär? Eler blir det bara helt tokigt?

• Krokodill

Sorry... helt fel smily...

• Cherryblossom

Vad mycket bra tips på enkla bra grejer. Vi ska ha vinterbröllop och nu blev jag riktigt inspirerad att åka till IKEA och kolla på vaser och skålar. Och att spraya grenar låter ju också som en grej, det måste jag testa när det närmar sig jul. Det finns ju vitt frostigt glitter... Vi kommer definitivt också satsa på mycket levande ljus, den saken klar. Finns ingenting som så enkelt skapar bra stämning. Tack för tipset också att satsa på låga dekorationer! Att sätta små blommor i glas låter ju kanon.

Svar på tråden Billiga blomdekorationer som inte är pluttiga