• anja1661

hönsmamma?? nää...hundmamma! :-)

vi ska bli hundägare!! till en lite 8veckors jack russel!!! får kanske tom hämta hem idag!!!! *hoppas*

bara sååå glad! vi har velat ha hund sen vi träffades men det har inte funkat av olika anledningar. men nu så har alla bitar fallit på plats!!

*håller tummar o tår*

• Svar på tråden hönsmamma?? nää...hundmamma! :-)
  • stinakina

Vi har kört från början, lätta saker som sitt tex, håll en godis ovanför och för handen bakåt(alltså hundens bakåt) de brukar då sätta sig automatiskt, belöna omedelbart...sen är det bara att nöta

anja1661 skrev 2008-08-19 19:13:42 följande:
    bilder kommer ikväll...han e så rolig!! busar med katterna och barnen! men han vill inte gå speciellt långt...hahha. vi kom ut genom dörren i princip, sen satte han sig ner och vägrade! hahah...men det här med koppel e ju nytt ännu.en fråga till alla er som vet: kan/ bör man redan nu träna honom med sitt och liknande? kan han leta efter gömda matbitar oså??
  • Robina67

Grattis - vad kul med en liten valp!
    Vi har själva 2 st hundar
    De ger sååå mycket

• anja1661

nu ligger det tre bilder i mitt galleri för den som vill se vår lille turbo!!

• Rosenpetunia

Kikade på bilderna.
    Oh my vad söt han är... så man smälter!

Och till din fråga om att träna sitt osv. så tycker jag som stinakina och Boxerbruden. Börja så tidigt som möjligt med allt som har med vardagslydnad att göra. För det kommer att behöva nötas in, och sen behöver iaf vår vovve påminnas då o då om allt det där han en gång lärde sig... Det verkar som att alla hundar, precis som vi människor, har sina starka o svaga sidor. Vissa saker har vi fått träna supermkt på och en del saker fastnade direkt o sitter som berget.

Vi gick många olika typer av kurser och håller oss sysselsatta med viltspår och apportering. En hel del utställningar har vi också hunnit med.

Hjärngympan är oerhört viktig. Hellre något kortare promenader som innehåller jobb för knoppen än många långisar utan hjärngympa.

Lycka till med Turbo, förstår att lillen fångat era hjärtan

• Jenny står brud 090801

Vad roligt! Så mysigt att ha valp... men krävande oxå, men mest mysigt såklart :)

Själv har vi en underbar cockerspaniel som heter Ester som faktiskt redan har hunnit bli 2,5 år...

• anja1661

tips på hjärngympa på hemmafronten. alltså vad vi kan göra själva till vardags, mottages tacksamt!!

• Boxerbruden

Åh va söt han är.
    Jag brukar göra som så att de första 2 veckorna så tar man det lugnt och bara myser med valpen. En valp orkar inte så mycket..så mycket mys, gå ut i trädgården eller gräset utanför och undersök, kissa och bajsa, promenader är inget man egentligen behöver ägna sig åt de första veckorna. SITT och TASS är enkla saker att träna in och oxå något som man ändå kan börja med tidigt för att träna på sammarbete, se till att den som går ut med hunden (om det inte är jättebråttom) går ut först, lär hunden att vänta på ett varsågod innan den får ta sin mat. På så sätt markerar man sitt ledarskap men man slipper oxå en hund som slänger sig över matskålen innan man ens ställt ner den...inte speciellt skoj om man har en stor hund.
    Se till att njuta och ha skoj tillsammans med er valp.

• skille

shit va søt den er:) Jeg fikk aldri se min hund som liten kjøpte han når han var 3 år.
    Gi vovven masse leksaker så spiser den ikke opp skoene eller møblene dine:)

• Piggelinlover

finns olika aktivitetsbollar du kan köpa när han blivit äldre och stoppa i godis i så får han sj klura ut hur han ska snurra bollen för att de ska trilla ut...

Annars e ju standardgrejen att träna sitt och lära sig lyssna på sitt namn..
    Vi gjorde så att jag gick till ett annat rum än vad husse och Gibson var så ropade jag hans namn och när han till slut kom och hittade mig så fick han massor med berör...

Jag fick lära mig att inte alltid berömma med godis, utan ibland räckte det med mkt kel och glad röst och sånt...

Lycka till!!!

• anja1661

åhh vad skönt att höra allt av er! era tips på hjärngympa hemma e ju det vi redan påbörjat!
    har ju haft hund förut så det e ju inte helt nytt men länge sen man hade en valp, plus att vi har aldrig haft just jr.

ja dessa aktivitetsbollar e ju superbra! om de funbkar. min förra hund tyckte den var tråkig och ville inte alls trots att det fanns godis i den.
    men en sån kommer vi köpa när han blir lite större.

just nu handlar det mest om inkallning, sitt, och namnet....
    det e det vi koncentrerar oss på och MASSOR av kärlek förståss!!

• Rosenpetunia

"Kurragömma" inomhus är kul både med en liten valp och med en stor flattekille också

Aktivitetsleksaker av olika slag finns i de flesta djuraffärerna. Annars funkar en toarulle (med en liten belöning inuti) som en aktivitet åt en liten valpis, eller en tom mjölkförpackning. Då får valpen tänka lite och använda sina tänder som ofta kliar när man är en pytte

Strumpor fyllda med tidningspapper funkar alltid. Korv- eller köttbullespårning inomhus är en hit. Och jag håller fullständigt med Boxerbruden om att gos får nog vara huvudaktiviteten de allra första veckorna. Det finns ju så mycket nytt att vänja sig vid. Vår kaffebryggare var en riktigt farlig sak på den tiden när vi hade en valp

Ha det gosigt alltså!

• Lemmy

Din lilla vovve är underbart söt! Vi har också en av samma ras som är 11 månader nu, en liten livlig krabat som vill vara med på allt, jämt.
    Promenader brukar ju vara populärt, och så brukar jag ta tomma toarullar och vika ihop ändarna och stoppa godis i dem så han får fundera på hur han ska få ut godiset. När han var mindre hade vi honom mycket lös utan koppel för att han skulle lära sig att följa oss flockledare. Han var duktig, men sen var det inte kul att gå i koppel alls...
    Att börja gå någon form av lydnadskurs är alltid bra, då får hunden både träna hjärnan och få träffa andra hundar och leka av sig lite.

Svar på tråden hönsmamma?? nää...hundmamma! :-)