• älskarlivet

Vad gör man?

Om man har skrivit i inbjudan att det är ett barnfritt bröllop, men någon ändå tar med sig barn, vad gör man då?

Jag skulle nämligen bli väldigt irriterad om någon tog med sig barn, trots att vi är noga med att skriva att inga barn, förutom syskonbarn, är välkomna..

• Svar på tråden Vad gör man?
  • älskarlivet

Jag kan inte dela på släkten.. Funderade på att bara bjuda delar av mammas släkt t.ex., men jag kan inte dela på dem som sagt...

Jag träffar bara min släkt på dop, bröllop, konfirmation och begravning i princip..

Tooticki skrev 2008-08-18 16:49:56 följande:
    Om du tror att det är vissa specifika gäster som kommer gå emot ert önskemål om ett barnfritt bröllop så kanske du skulle hitta ett sätt att kommunicera med dem kring det.Om ni har bjudit personer ni inte bryr er om och som ni inte tror kommer respektera er önskan så kanske det är där felet ligger...
  • anne på grönkulla

Oavsett med vem eller relationen i framtiden - vill du minnas din bröllopsdag kantad av gräl och konfrontationer?

Jag skulle inte vilja det, men det är ju min uppfattning.

älskarlivet skrev 2008-08-18 16:37:13 följande:
    Jag bryr mig inte särskilt mycket om vissa av mina kusiner, och det är de som riskerar att ta med sig sina barn...anne på grönkulla skrev 2008-08-18 08:21:10 följande:
  • älskarlivet

Klart man inte vill, men det är oförskämt om man inte respekterar brudparets vilja..

anne på grönkulla skrev 2008-08-18 18:46:00 följande:

Oavsett med vem eller relationen i framtiden - vill du minnas din bröllopsdag kantad av gräl och konfrontationer? Jag skulle inte vilja det, men det är ju min uppfattning.
  • anne på grönkulla

Ja, men då väljer ju du om du vill ha det så....

Faktum är att det är mer ohövligt att påpeka etikettsbrott än att begå dem men som sagt - ni väljer ju hur ni vill hantera ev missförstånd/konflikter den dan, om de skulle uppstå. Det är ju helt ert beslut.

• älskarlivet

Men vad ska man göra istället? Låta barnet sitta på golvet och äta? lär inte ha barnstolar, mer än till syskonbarnen t.ex..

anne på grönkulla skrev 2008-08-18 18:52:49 följande:

Ja, men då väljer ju du om du vill ha det så....Faktum är att det är mer ohövligt att påpeka etikettsbrott än att begå dem men som sagt - ni väljer ju hur ni vill hantera ev missförstånd/konflikter den dan, om de skulle uppstå. Det är ju helt ert beslut.
  • anne på grönkulla

I min värld så ler man och improviserar nån sorts lösning. Exakt hur den ser ut i just detta fallet vet inte jag, men det brukar gå, på nåt sätt. I bästa fall har ni någon som hjälper er att styra upp under dan så inte ni är ansvariga för att fixa lösningen när problem uppstår. Finns det inte barnstolar får barn sitta på vanliga stolar eller i en förälders knä, t ex.

Gnäller föräldrar i det läget över att det inte finns barnstolar får nån (helst inte brudparet) säga i förbifarten medan man fixar nån sorts lösning att "ja, det var ju inte förutsett att det skulle komma några barn då de inte var bjudna".

Och så har man såpass rak kommunikation med de sina att man hoppas att man kan slippa såna problem som går att förebygga (typ att fel gäster kommer). Det kan hända så mycket som inte går att förebygga också...

• älskarlivet

Men jag vill inte ha skrikiga barn på vår fest.. Min ena kusin tog med sitt yngsta barn på min systers bröllop trots att det var en barnfri fest.. Ungen skrek hela festen nästan.. Men de gick inte ut ur rummet för det..

anne på grönkulla skrev 2008-08-18 19:06:03 följande:

I min värld så ler man och improviserar nån sorts lösning. Exakt hur den ser ut i just detta fallet vet inte jag, men det brukar gå, på nåt sätt. I bästa fall har ni någon som hjälper er att styra upp under dan så inte ni är ansvariga för att fixa lösningen när problem uppstår. Finns det inte barnstolar får barn sitta på vanliga stolar eller i en förälders knä, t ex. Gnäller föräldrar i det läget över att det inte finns barnstolar får nån (helst inte brudparet) säga i förbifarten medan man fixar nån sorts lösning att "ja, det var ju inte förutsett att det skulle komma några barn då de inte var bjudna". Och så har man såpass rak kommunikation med de sina att man hoppas att man kan slippa såna problem som går att förebygga (typ att fel gäster kommer). Det kan hända så mycket som inte går att förebygga också...
  • 123456789

Då ber man sin toastmaster att prata med föräldrarna så att de tar ut sitt skrikiga barn under tal o.dyl.

• älskarlivet

Men just i det här fallet med min syster så hade de ingen toastmaster...

123456789 skrev 2008-08-18 19:27:53 följande:
    Då ber man sin toastmaster att prata med föräldrarna så att de tar ut sitt skrikiga barn under tal o.dyl.
  • Skåne09

Är det så att du redan nu anar vilka det kan vara som kommer bryta mot er vilja och ta med sig barnen? kan du inte vid deras anmälan då bekräfta att "de kommer båda TVÅ". Lite som att va kul att både du och XX kommer, det ser vi framemot. Om jag hade tänkt mig att barn med så hade jag nog svarat jag vi kommer allihopa eller ja visst och lillan... och då kan du eller värdparet lite fint redan där påpeka att er/brudparets önskan är ett barnfritt bröllop och att de ska respektera detta.

• älskarlivet

Vilket bra förslag!

Skåne09 skrev 2008-08-18 20:06:29 följande:
    Är det så att du redan nu anar vilka det kan vara som kommer bryta mot er vilja och ta med sig barnen? kan du inte vid deras anmälan då bekräfta att "de kommer båda TVÅ". Lite som att va kul att både du och XX kommer, det ser vi framemot. Om jag hade tänkt mig att barn med så hade jag nog svarat jag vi kommer allihopa eller ja visst och lillan... och då kan du eller värdparet lite fint redan där påpeka att er/brudparets önskan är ett barnfritt bröllop och att de ska respektera detta.
  • didis
    älskarlivet skrev 2008-08-18 19:13:31 följande:
    Men jag vill inte ha skrikiga barn på vår fest.. Min ena kusin tog med sitt yngsta barn på min systers bröllop trots att det var en barnfri fest.. Ungen skrek hela festen nästan.. Men de gick inte ut ur rummet för det..anne på grönkulla skrev 2008-08-18 19:06:03 följande:
    Jag vill inte förolämpa dig...

tycker dock du har fel inställning. Ställ in dig på att ha en rolig fest, utgå inte från att negativa saker kommer hända.

Mest sannolikt kommer inga barn eftersom ni inte bjudit in barn.
    Och OM detkommer barn behöver inte det betyda att de skriker hela tiden (få barn gör det).

Är din bröllopsfest verkligen en så regisserad föreställning att det inte finns plats för improvisationer? Gör plats för dem då för oplanerade saker händer alltid när man samlar många människor på en plats.
  • älskarlivet

Klart det finns plats för improvisationer, men så som min syster hade det på sitt bröllop med en av våra kusiners barn vill jag inte ha det.. Det barnet skrek konstant hela middagen..

didis skrev 2008-08-19 08:07:22 följande:
    Jag vill inte förolämpa dig... tycker dock du har fel inställning. Ställ in dig på att ha en rolig fest, utgå inte från att negativa saker kommer hända. Mest sannolikt kommer inga barn eftersom ni inte bjudit in barn.Och OM detkommer barn behöver inte det betyda att de skriker hela tiden (få barn gör det). Är din bröllopsfest verkligen en så regisserad föreställning att det inte finns plats för improvisationer? Gör plats för dem då för oplanerade saker händer alltid när man samlar många människor på en plats.
Svar på tråden Vad gör man?