• älskarlivet

Vad gör man?

Om man har skrivit i inbjudan att det är ett barnfritt bröllop, men någon ändå tar med sig barn, vad gör man då?

Jag skulle nämligen bli väldigt irriterad om någon tog med sig barn, trots att vi är noga med att skriva att inga barn, förutom syskonbarn, är välkomna..

• Svar på tråden Vad gör man?
  • didis

Fast OM de nu kommer uppklädda med paket i ena handen och barn i den andra - le stort och duka fram extra tallrikar på gaveln!

Inte skall du låta en sån skitsak förstöra din dag. Allt blir mycket värre om om blir irriterad eller - hemska tanke - skickar hem dem! Då har du dels fått stämningen förstörd, fått två tomma tallrikar på bordet och dessutom förlorat dina vänner.

Jag håller med - respektlöst att ta med barn om de inte är bjudna - men gjort är gjort och för din egen skull skall du fokusera på festen.

• Tooticki

Jag skulle låtit det passera. Även om jag hade blivit ledsen att vännerna inte respekterat vårt önskemål så hade jag utgått från att de inte hade barnvakt el liknande. Sen kan man alltid säga efteråt att man blev lite ledsen över att de inte respekterade ens önskan. Men att utvisa folk från festen för det, det är bridezilla-fasoner tycker jag.

• anne på grönkulla

Ja, ta diskussionen före eller efter - inte på festen. Mest för din egen skull - vill du att din bröllopsdag ska för alltid bära minnen av en konflikt med någon du bryr dig om?

• mme Monique

Jag tror nog att de flesta respekterar er önskan! Men visst kankse ngn inte kan ordna barnvakt eller att den de hade fixat blivit sjuk eller så.. Sånt händer och det är ju inte jordens undergång kan jag tycka, om ett eller två barn extra kommer, inte det dagen handlar om ju. Jag hade definitivt låtit det vara utan så mycket som en kommentar.

• älskarlivet

Jo men det är ändå VÅR fest.. Om alla skulle komma med sina barn, så skulle det väl bli 10 stycken under 9 år....

Tooticki skrev 2008-08-18 08:16:05 följande:
    Jag skulle låtit det passera. Även om jag hade blivit ledsen att vännerna inte respekterat vårt önskemål så hade jag utgått från att de inte hade barnvakt el liknande. Sen kan man alltid säga efteråt att man blev lite ledsen över att de inte respekterade ens önskan. Men att utvisa folk från festen för det, det är bridezilla-fasoner tycker jag.
  • älskarlivet

Men om man är i en lokal där det verkligen inte får plats fler? Och barnen är 1-2 år och springer omkring och stör vid tal och så??

didis skrev 2008-08-18 08:08:56 följande:
    Fast OM de nu kommer uppklädda med paket i ena handen och barn i den andra - le stort och duka fram extra tallrikar på gaveln!Inte skall du låta en sån skitsak förstöra din dag. Allt blir mycket värre om om blir irriterad eller - hemska tanke - skickar hem dem! Då har du dels fått stämningen förstörd, fått två tomma tallrikar på bordet och dessutom förlorat dina vänner.Jag håller med - respektlöst att ta med barn om de inte är bjudna - men gjort är gjort och för din egen skull skall du fokusera på festen.
  • älskarlivet

Jag bryr mig inte särskilt mycket om vissa av mina kusiner, och det är de som riskerar att ta med sig sina barn...

anne på grönkulla skrev 2008-08-18 08:21:10 följande:

Ja, ta diskussionen före eller efter - inte på festen. Mest för din egen skull - vill du att din bröllopsdag ska för alltid bära minnen av en konflikt med någon du bryr dig om?
  • älskarlivet

Men om man nu har problem med barnpassning så kan man ringa och fråga om det är ok, eller hur? Men om någon bara dyker upp liksom..

mme Monique skrev 2008-08-18 08:23:49 följande:

Jag tror nog att de flesta respekterar er önskan! Men visst kankse ngn inte kan ordna barnvakt eller att den de hade fixat blivit sjuk eller så.. Sånt händer och det är ju inte jordens undergång kan jag tycka, om ett eller två barn extra kommer, inte det dagen handlar om ju. Jag hade definitivt låtit det vara utan så mycket som en kommentar.
  • Tooticki

Om du tror att det är vissa specifika gäster som kommer gå emot ert önskemål om ett barnfritt bröllop så kanske du skulle hitta ett sätt att kommunicera med dem kring det.

Om ni har bjudit personer ni inte bryr er om och som ni inte tror kommer respektera er önskan så kanske det är där felet ligger...

• didis
    älskarlivet skrev 2008-08-18 16:37:13 följande:
    Jag bryr mig inte särskilt mycket om vissa av mina kusiner, och det är de som riskerar att ta med sig sina barn...
    Varför har du bjudit dem då?

Jag förstår att du har tänkt dig ha bröllopet på ett visst sätt men livet blir inte alltid som man tänkt sig. Ibland kommer folk med barn fast man sagt att de inte skall.

Och då har du ett val - antingen ställa till en scen och köra ut dem från festen (inte bara barnen utan föräldrarna också) eller tänka: jaja det blev inte riktigt som jag tänkt mig men det kunde var´t värre - svärmor kunde fått en hjärtinfarkt vid förrätten eller min man fått akut viknterkräksjuka eller nåt.

Att någon enstaka tar med sig barn fast du sagt ifrån är beklagligt men jag kan inte se att det är hela världen. Värre saker har hänt.
Svar på tråden Vad gör man?