Jag tror det ligger en hel del i vad MD2009 skriver om att han säkert mår rätt dåligt själv just nu. Jag tvivlar på att han bara struntar i att komma hem när han sagt. Det är väl inte så att han börjar få alkoholproblem och helt enkelt inte kan förmå sig att sluta dricka när han väl börjat? Jag menar inte att han är fullfjädrad alkoholist, men om han börjar ha svårt att kontrollora sitt drickande är det ju helt klart ett varningstecken. I så fall kanske han behöver hjälp att bryta beteendet.
Det går upp och ner i ett förhållande. Ingens liv är alltid lyckligt och perfekt och vill man att ens äktenskap ska hålla måste man ibland stötta och hjälpa sin partner även när han/hon mår dåligt och beter sig illa, precis som man skulle göra om ens barn eller syskon mådde dåligt. (Däremot finns det gränser: om bara den ena parten tvingas uppoffra sig hela tiden blir det destruktivt, det måste gå åt båda hållen).
Men såklart är det viktigt att han förstår hur han beter sig. Om han inte gör det måste du hjälpa honom att förstå, om inte annat för hans skull. Om det räcker att prata med honom, kanske fråga hur han skulle må om du bara var borta en kväll och inte svarade i telefon? Eller kanske du måste vara så drastisk att du faktiskt "försvinner" en kväll, vad som behövs kan nog bara du avgöra.
Hoppas det går bra för er.