• pluttefisa

Hjälp! Svampinfektion igen...

Jag blir sa less pa de här jävla svampinfektionerna... Har de senaste tre aren haft perioder da jag haft infektionerna 5 ggr pa fem manader medan vissa perioder är helt 'svampfria'. Jag har fatt i princip alla slags mediciner, piller, krämer etc. Men man ska ju helst inte överdosera (dvs. ta krämen direkt när det börjar att klia), sa jag vagar inte ta nagot förrän det svider och kliar ordentligt vilket är skitjobbigt. Har pratat med gynekologen om detta men är det nagon annan som har tips om hur man kan bli av med detta för gott?
    Har samma p-piller sen 14 ar och har inte haft problem innan 2005.

• Svar på tråden Hjälp! Svampinfektion igen...
  • karmag

En av mina bästa väninnor har haft liknande problem. Hon gick till hälsokosten och fick ett medel där. Det roliga var att det har aldrig kommit åter! Det är 10 år sedan nu....

• pluttefisa

Hade varit ännu roligare om man fick reda pa vad medlet hette
    ...

• Tigrinum

Det är nog inte så konstigt att slemhinnorna blir torra av en massa svampinfektioner och behandlingar, så var det för mig också.

Om du har problem med torra slemhinnor rekommenderar jag verkligen olivolja som man kan smörja med lite titt som tätt under dagen tills det blir bättre. Jättebra att använda apotekets intim tvättolja också, som inte behöver sköljas bort med vatten utan kan torkas bort med lite papper (säkert funkar barnolja bra också).

Kom på ett tips jag fick av min gyn för en massa år sen; att skölja underlivet med saltlösning. Alltså koka upp vanligt kranvatten och ha i mycket vanligt salt. När det svalnat ska man skölja underlivet med rikligt med vatten. Lite bökigt, men det hjälpte iaf tillfälligt när det svider som värst.

• zeddy

Hej!

Jag känner igen det där.. Jag åt p-piller i ca 10 år, slutade förra september för att försöka bli med barn..
    Men jag hade alltid haft problem med svampinfektioner och mycket sprickor i underlivet som gjorde det omöjligt att mysa med sambon. Så fort jag slutade med p-pillerna så slutade också infektionerna och sprickorna läkte. P-piller verkar inte vara något bra för kroppen, jag kommer verkligen inte börja med pillerna igen efter barn... Kolla på andra alternativ till p-piller så kanske du blir hjälpt!

Lycka till!

pluttefisa skrev 2008-08-10 19:32:29 följande:
    Jag blir sa less pa de här jävla svampinfektionerna... Har samma p-piller sen 14 ar och har inte haft problem innan 2005.
  • didis

Jag hade också en period med mycket svampinfektioner, de gick inte över förrän maken också behandlade sig dvs smörjde in hela härligheten 2 ggr/dag (minns inte hur länge).

Barnmorskan kallade det "pingponginfektion" - efter min behandling fick jag tillbaka infektionen av maken som aldrig hade några symtom. När han behandlat sig tog det slut. Tills jag fick för mig att köra helrakat för några år sedan och fick världens jätteinfektion som dröjde månader innan det gick över.

Så nu är det lurvigt som gäller framöver!

• Tooticki
    didis skrev 2008-08-11 19:07:47 följande:
    Jag hade också en period med mycket svampinfektioner, de gick inte över förrän maken också behandlade sig dvs smörjde in hela härligheten 2 ggr/dag (minns inte hur länge). Barnmorskan kallade det "pingponginfektion" - efter min behandling fick jag tillbaka infektionen av maken som aldrig hade några symtom. När han behandlat sig tog det slut. Tills jag fick för mig att köra helrakat för några år sedan och fick världens jätteinfektion som dröjde månader innan det gick över.Så nu är det lurvigt som gäller framöver!
    Vaxning funkar bra också, stör inte balansen alls.
  • pluttefisa

Hej igen,
    Har bytat gynekolog nu och den nye ska skriva ut diflucan till mig idag, far hoppas att det hjälper! Aterkommer med resultat senare, det kanske kan hjälpa andra med...

• MD2009

Mina bästa tips är:
    1. Undvika socker eftersom det rubbar ph-balansen i slemmhinnorna.
    2. Aloe vera - använder själv Forever Living Products, så fort det börjar klia eller irritera så tar jag aloe vera och geggar in mig på kvällen, när jag vaknar på morgonen så är det borta! Supereffektivt och absolut inga biverkningar.

• Tooticki
    MD2009 skrev 2008-08-13 11:56:58 följande:
    Aloe vera - använder själv Forever Living Products, så fort det börjar klia eller irritera så tar jag aloe vera och geggar in mig på kvällen, när jag vaknar på morgonen så är det borta! Supereffektivt och absolut inga biverkningar.
    Det skulle jag inte rekommendera, känner många som fått kraftiga allergiska reaktioner av FLP. Använd receptbelagda medel istället som du vet har bevisad effekt.
  • Piru

Jag fick vestibulit av att använda Pevaryl under en svampinfektion, så de receptfria medlen bör man undvika.
    Mina tips är:
    -Mindre socker
    -Ingen tvål i uderlivet. Jag använder Natusan barnolja med AloeVera, luktar dessutom gott så man känner sig fräsch iaf!
    -Sova utan trosor och bara använda bomullstrosor, och inga supertajta byxor heller!
    -Använd menskopp (kolla in www.amandasintima.se hon har ett stort urval av olika modeller)
    -Fluconazol fungerar bra, är ju att rekomendera att man får ett piller att stoppa i munnen så man slipper irritera underlivet mer än nödvändigt.
    -Smörj med Ovesterin som finns receptfritt på Apoteket om ni känner er sköra i underlivet. Min Gynekolog rekommenderade det, är egentligen en Klimakteriekräm men äter man p-piller kan det vara det som behövs för att stabilisera.

• Sommarbrud 08
    karmag skrev 2008-08-11 15:15:07 följande:
    En av mina bästa väninnor har haft liknande problem. Hon gick till hälsokosten och fick ett medel där. Det roliga var att det har aldrig kommit åter! Det är 10 år sedan nu....
    Vilket är medlet? Vore väldigt intressant att prova när man har problem.
  • Vena

Håller verkligen med om att p-piller är en plåga. Fick svamp vareviga månad flera gånger när jag åt mina. Får återfall i bland nu, men sällan.
    Och som sagt, socker är rena svampmaten. Håll upp med socker och vitt bröd och vit pasta blir det mkt bättre! Har också hört om ett hälsokostpreparat som jag tänker prova. Vet inte vad det heter, och man får tydligen beställa det. Ska innehålla grapefruktkärn extrakt och vara jättebra mot svamp.
    Hoppas du kommer må bättre snart!

• Sommarbrud 08
    Vena skrev 2008-08-23 22:40:50 följande:
    Håller verkligen med om att p-piller är en plåga. Fick svamp vareviga månad flera gånger när jag åt mina. Får återfall i bland nu, men sällan.Och som sagt, socker är rena svampmaten. Håll upp med socker och vitt bröd och vit pasta blir det mkt bättre! Har också hört om ett hälsokostpreparat som jag tänker prova. Vet inte vad det heter, och man får tydligen beställa det. Ska innehålla grapefruktkärn extrakt och vara jättebra mot svamp.Hoppas du kommer må bättre snart!
    VAd heter medlet??
  • br2be

Jag har också haft problem med svamp, men det försvann när jag slutade dricka coca cola. Alltså det var allt socker som förstörde.

• ingenjörsbruden

Jag tror att du ska gå till läkare o få ett receptbelagt antisvamp medel o se till så att din m2b osså får en behandling...det kan vara så att han bär på sporerna men inte plågas av det....så det blir en ond cirkel för dig.

O så klart som många redan har skrivit....skippa socker, vitt bröd osv!!

• Millabrud09

Det hör VERKLIGEN ihop med socker, snabba kolhydrater på vete (typ vitt bröd). Extremt många tjejer har problem med Candida-svamp som läkarna är dåliga på att uppmärksamma och behandla. Jag har själv haft besvär som gick över efter att ha varit strikt med kosten! Man är ofta försurad i ph-värdet i kroppen om man har återkommande svamp.

Googla på candida så hittar du mer info.

Svar på tråden Hjälp! Svampinfektion igen...