• pluttefisa

Hjälp! Svampinfektion igen...

Jag blir sa less pa de här jävla svampinfektionerna... Har de senaste tre aren haft perioder da jag haft infektionerna 5 ggr pa fem manader medan vissa perioder är helt 'svampfria'. Jag har fatt i princip alla slags mediciner, piller, krämer etc. Men man ska ju helst inte överdosera (dvs. ta krämen direkt när det börjar att klia), sa jag vagar inte ta nagot förrän det svider och kliar ordentligt vilket är skitjobbigt. Har pratat med gynekologen om detta men är det nagon annan som har tips om hur man kan bli av med detta för gott?
    Har samma p-piller sen 14 ar och har inte haft problem innan 2005.

• Svar på tråden Hjälp! Svampinfektion igen...
  • tonårsmorsa

Skulle naturligtvis stå att lactacyd har LÅGT PH-värde (=surt). Lycka till och hoppas du blir av med besvären!

• pluttefisa

Tack för manga tips, finns det fler sa lägg gärna till fler.

Jag sover redan utan trosor och har alltid bomullstrosor pa dagen, sällan atsittande kläder (just pga detta) och tvättar mig med barnolja, samt äter regelbundet.

Men jag ska prova att tvätta med olivolja för det är sant att infektionen kommer nästan alltid direkt efter mensen.
    Ska ocksa sluta med p-piller om en manad (lagom till giftemalet) sa hoppas att det far nagon effekt och ska ocksa prova det här med menskopp om det nu kan vara bra. äter inte jättemycket godis, däremot dricker jag mycket läsk, sa det maste vara bra att sluta med det da.

Tigrinum, jag har fatt en kur pa flera veckor med sporanox, och det hjâlpte under den tiden, men sen kom det tillbaks igen, sa far prata igen med en gynekolog.

Tonarsmorsa, min gynekolog sa konstigt nog att lactacyd hade motsatt effekt - att jag inte skulle tvätta mig med det för att det kunde öka risken för svamp? Skumt eller hur?

Ska försöka ta till mig av era tips nu!

• Tooticki

Först och främst, använd ALDRIG receptfria läkemedel som Pevaryl eller Canesten. De kan förstöra dina slemhinnor för alltid. Gå till gynekologen och kräv att få utskrivet Diflucan eller Fluconazol. Det är kapslar som man äter en i veckan i 2-4 veckor, tar död på all svamp i kroppen. Funkar superbra! Dessutom kan du få utskrivet flera doser så är det bara att ta en kur när du börjar få känningar, det är helt ofarligt.

Ett annat tips, om inte din gynekolog tar dina problem på allvar, byt till en annan!

• Carro 25okt2008

Mitt bästa tips är att sluta med p-piller! En kompis till mig fick vestibulit av p-piller, efter flertalet svampinfektioner blev det bara för mycket för hennes underliv. Jag använder Lactacyd till underlivet men när jag ammade (då man har känsligare slemhinnor) och när jag haft svamp har jag bara använt barnolja att tvätta mig med.

• hgav

Lactal är jättebra. Inget som skall användas när medan man har besvären (m det är mycket), men däremot som en kur i förebyggande syfte. Lactal återställer PH balansen i underlivet. Jag har oxå haft problem med svampinfektioner (äter cerazette och har ganska långa blödningar vilket gör att jag måste använda trosskydd mycket mer än tidigare)min barnmorska rekommenderade Lactal och det har hittills fungerat jättebra.

• tonårsmorsa

Jag har alltid fått rådet att endast använda vatten, men ibland vill man ju fräscha upp sig lite mer och då har både gyn och BM sagt att jag ska använda lactacyd - för att det har lågt PH-värde. Din gyn kanske menade att du inte ska använda det hela tiden. Risken är att om man tvättar sig för mycket så försvinner även de goda bakterierna och det är då som svamptillväxten sker.

pluttefisa skrev 2008-08-11 11:01:57 följande:
    Tonarsmorsa, min gynekolog sa konstigt nog att lactacyd hade motsatt effekt - att jag inte skulle tvätta mig med det för att det kunde öka risken för svamp? Skumt eller hur?
    Har du kollat ditt blodsocker någon gång? Om du ligger högt kan det vara idé att sluta med läsk (eller hålla dig till lördagar).
  • pluttefisa

Ok, menskopp, ingen läsk och fa nya mediciner fran gyno.
    Passar pa att fraga här med om det är normalt att bli torr i slidan efter att du haft och blivit behandlad för svampinfektion? Innan alla mina svampinfektioner hade jag en väldigt 'fuktig' slida speciellt vid samlag och nu är den torr även när man har sex, är det en normal bi-effekt och isafall finns det nagon annan medecin som kan aterställa fuktigheten?

• Tooticki
    pluttefisa skrev 2008-08-11 14:52:23 följande:
    Ok, menskopp, ingen läsk och fa nya mediciner fran gyno. Passar pa att fraga här med om det är normalt att bli torr i slidan efter att du haft och blivit behandlad för svampinfektion? Innan alla mina svampinfektioner hade jag en väldigt 'fuktig' slida speciellt vid samlag och nu är den torr även när man har sex, är det en normal bi-effekt och isafall finns det nagon annan medecin som kan aterställa fuktigheten?
    Det finns en medicin man kan få utskriven, Vagifem heter den. Det är en tablett som sitter på en blå plaststav som man för upp i slidan, tabletten innehåller östrogen som hjälper till att fukta slemhinnorna. Det verkar bara lokalt, påverkar alltså ej humör el liknande.
  • elsi

tooticki... + pluttefisa

Jag hålla med.. en LÅNG kur med Flukonazal... inget annat... jag fick klåda av båda pev och canest. Det är krämen... Använda barn olja.... och Intim tvätt från apotek. Och ha atit Loritadin för allergy besvär mot klåda.

min gyn och jag ha pratat om Vagifem men ät man känslig mot östrogen är det inte bra.. säga hon... jag använder recept fria vagifem dock bara en gång i veckan.

eller... byt läkare. jag känner igen hur du mår...

Svar på tråden Hjälp! Svampinfektion igen...