Tror ni på...
Spöken?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:57
Varför?
Spöken?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:57
Varför?
Nej, för det finns inte i min värld att det finns något sk. övernaturligt eller med energi, osv..
I mina ögon/öron är det struntprat.
Alltid känt att jag tr0r på spöken går inte riktigt att förklara. Eller så inbillar jag mig bara. Har mer fått en känsla.
Grejen just med högre skapelser (Gud, osv), så som jag har förstått det, är att det är våra hjärnor som faktiskt lurar sig själva.
Om man har en fråga, som är vilktig för en (tex, varför lever jag, var kommer vi männikskor i från eg.), och ingen annan har svaret på det, får våra hjärnor typ "damp" och projecerar fram en "syn"... Denna synen tar vi för givet att det är Gud (eller något liknande) och får för oss att det är ju Gud som har svaret på Min fråga...
Knasigt det kan bli va?
Tja, men varför skulle den upplevelsen vara mindre verklig än bordet framför dig (som egentligen inte är annat än snabbt vibrerande molikyler)? Och var försegår denna konversation nånstans? Visst fins det naturliga förklaringar på allt, men varför skulle det inte ge plats till en gud, eller vad man nu vill kalla det? Den högre koordinatorn? The blueprint? Alltså det är ju helt fantastiskt!
Har någon känt gud? (märkt)
jag tror inte på nån gud, utan mer en naturkraft som världen och vi följer efter.
Men tror också på fri vilja, vi blir vad vi gör det till. Men att ödet existerar, vissa saker är meningen att de ska hända..
Jag tror precis som du!
ok, ödet och slumpen är ju helt olika saker.
Men, när tex man blir drabbad av en allvarlig sjukdom får man ett annat sätt att tänka. vad var meningen med detta, vad kan jag lära mig?
Jag tror att allt vi blir drabbade av, finns där en bakomliggande mening och orsak.
ok, men tänk såhär då; Om man får en sjukdom, som kanske gör att man dör, vad kan du lära av den..?
Många som drabbats av just detta skulle nog säga att de uppskattar livet, de tar vara på sina relationer, de känner sig mer levande och får fler möjligheter utav den.
Att en människa dör, det kanske ger möjligheter till nåt annat? Kanske gör sorgen att du får kontakt med nya människor..?
alla hanterar det olika, speciellt i det avseendet vad man tror är syftet med det som händer.
Eftersom jag tror på ödet och att allt har sin mening, har jag ingen dödsångest p.g.a min MS, men många har det just p.g.a att de inte set nåt annat än just en sjukdom.