• erika26

Tror ni på...

Spöken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:57
    Varför?

• Svar på tråden Tror ni på...
  • Kärlek ger näring åt själen

Ja jag tror. Jag har varit med om/sett för mycket för att inte tro på att de finns.

• Lemmy

Jag tror också på spöken, har varit med om ett par saker jag inte kan förklara på annat sätt.

• Nalle Puh 40

Nix, finns alltid en naturlig förklaring till allt...

• Hvidbrud

Håller med dig om att det finns en naturlig förklaring på allt, och i min verklighet hör spöken till det naturliga.

• Babajaga

Nix, jag tror på ren logik.

• didis

Jag är trist naturvetarer som tror på det jag ser.

Människan är en biologisk varelse och skiljer sig inte nämnvärt från andra högre däggdjur. Så man får bestämma sig, har alla primater själ och evigt liv eller har vi det inte?

För mig är valet enkelt, vi lever här och nu och när det är slut är det slut. Vi får knappa 100 år, räcker inte det?

• Hvidbrud

Med tanke på hur universum hänger ihop, tycker jag att knappa 100 år är alldeles ologiskt för lite. Inte för att det betyder att man ska bli ett spöke, men att man är en del av det stora kretsloppet. Risken att bli ett spöke finns ju, om man inte kan inse att man ändrar form. Tror jag i alla fall.

• SweetSun

jag tror, jag tror på att vi alla är energier, själar eller vad vi ska kalla det, och när vi dör så kommer vår själ attt gå vidare i "kretsloppet". Jag tror även på reinkarnation, att man återföds i annan form.

Jag har sett mystiska saker, och tror på det jag sett/hört.

Jag tycker det måste vara tråkigt att inte tro på mer än det man ser, det blir ju så mycket mer spännande om man har lite att fundera på

• Brud 080823

Jag tror absolut på spöken. Har aldrig varit med om det själv, men har en nära vän som är uppväxt med dem som har berättat saker som inte går att förklara.
    tex,hennes mamma känner ofta att någon lyfter på täcket och kryper ner i sängen hos henne. Hon känner kylan när täcket lyftes upp och hur madrassen sjunker ner när spöket lägger sig ner. Kusligt!

• didis
    SweetSun skrev 2008-08-12 18:57:40 följande:
    jag tror, jag tror på att vi alla är energier, själar eller vad vi ska kalla det, och när vi dör så kommer vår själ attt gå vidare i "kretsloppet". Jag tror även på reinkarnation, att man återföds i annan form.Jag har sett mystiska saker, och tror på det jag sett/hört.Jag tycker det måste vara tråkigt att inte tro på mer än det man ser, det blir ju så mycket mer spännande om man har lite att fundera på
    Ju mer jag studerat naturvetenskap, arkeologi etc ju mer osannolikt blir det att vi människor skulle skilja oss från andra primater.

Arvsmassan skiljer tex mindre mellan schimpans och människa än mellan schimpans och gorilla. Så var går gränsen - vilka djur har själ och liv efter döden?

Jag trodde faktiskt på gud tills jag började läsa arkeologi (och lite antropologi) för ngt år sedan. Efter det blev det helt ologiskt att den kristne guden skulle finnas. Han är så att säga en förlägning av vår ursprungliga tro dvs tron på kvarlevande förfäder.
Svar på tråden Tror ni på...