Kändes det konstigt att byta namn? (långt)
Jag och sambon har pratat en himla massa om att byta namn /inte byta namn.
Mitt namn är helt unikt i sverige (förnamn och efternamn) men jag känner inte såååå starkt att jag tvunget vill behålla mitt namn. Och jag vill ABSOLUT inte att min sambo ska heta det (vill inte förknippa honom m familjen, lång historia...)
Han har ett helt unikt förnamn, men jag vill INTE ta hans efternamn (fotbollspelarnamn enligt mig )
Så då har vi pratat om att ta hans mammas namn som efternamn och behålla våra namn som mellannamn. Sedan pratade vi om att ta hans mammas namn som vars ett mellannamn, men det "syns" ju inte om ni förstår vad jag menar. Plus att den dagen man får barn så blir det konstigt när inte alla heter samma ju. (tycker vi iaf...)
Men jag tror att vi är rädda för att förlora vår "identitet" om vi byter namn. Vi har båda på vars ett håll "gjort oss kända" inom jobb och kompiskretsar, så när man byter kanske folk blir förvirrade? Hur har ni andra tänkt? Jag menar, folk byter ju namn hela tiden. Kanske är det såatt jag tänker mycket på namn eftersom i min bransch (arkitekt)så "är" man lite sitt namn, som ett varumärkte typ.
Nu ska vi diskutera detta för 150000 gången i helgen, men det känns inte som om vi kommer någon vart. Känns dumt att gifta sig om man inte ens kan komma överrens om vad man ska heta :-/
Någon som har bytt/ska byta och vill dela med sig sina kloka tankar?