• Leolina

"Måste" man gå på möhippan..?

Är bjuden på bröllop i höst. Det är en gammal kollega som gifter sig. vi umgås inte så mycket nuförtiden, vi har kanske träffats två gånger det senaste året. Men vi är ändå vänner.

Hennes kompis har hört av sig ang. möhippan, som skall vara om några veckor. Det blir en heldag och kommer landa på ca 1000-1500:- per person. Jag är just nu mammaledig och min man studerar = vi har inte så gott om pengar för tillfället.

Vill helst inte säga att jag inte har råd, tycker det är lite jobbigt, och bruden var med på min möhippa för några år sedan. Men det kommer bli för dyrt, sen tillkommer ju bröllopspresent och så. Just när vår ekonomi är som allra tajtast.

För några veckor sedan när kompisen hörde av sig till mig sa jag att jag skulle vara med, men trodde ju inte det skulle bli så mkt pengar.

usch, vad gör man... Kan jag banga ur nu...?

• Svar på tråden "Måste" man gå på möhippan..?
  • thn0808

Om du frågar efter ett schema över vad de ska göra under dagen så kanske du finner att de dyra aktiviteterna är på förmiddagen eller mitt på dagen och att det på kvällen är middag hemma hos någon med vinprovning eller något. Då kan du ju välja att ansluta dig till hippan då. Om du inte vill berätta att det är tight med pengar kan du ju skylla på att ni inte får hjälp med bebisen.

Som nyhippad brud kan jag bara säga att man bli oerhört smickrad av alla som dyker upp på en tillställning som enbart är för DIG. Att du dyker upp tror jag uppskattas enormt - och jag tror att bruden har förståelse för både tight ekonomi samt att du behöver ta hand om bebisen. Gör det som känns bäst - men gör absolut ett försök till att dyka upp!!

• aikidoaasa

Jag skulle inte gå, men förklara för bruden så att hon inte känner sig sårad. Men som du sa så umgås ni inte direkt så hon har förhoppningsvis fler vänner som är med på hippan som kan göra den riktigt trevlig för henne.

• Dolliver

Håller med thn0808 - På min hippa var det folk som bara var med på förmiddagen och vissa som bara var med på eftermiddagen, de flesta pga ekonomin och vissa för att de hade jobb emellan. Bara att de dök upp för min skull värmde gott i hjärtat! Tror också att du kan vara ärlig med ekonomin - de flesta har förståelse för det!
    Lycka till med vad du än bestämmer dig för!

thn0808 skrev 2008-07-31 22:41:24 följande:
    Om du frågar efter ett schema över vad de ska göra under dagen så kanske du finner att de dyra aktiviteterna är på förmiddagen eller mitt på dagen och att det på kvällen är middag hemma hos någon med vinprovning eller något. Då kan du ju välja att ansluta dig till hippan då. Om du inte vill berätta att det är tight med pengar kan du ju skylla på att ni inte får hjälp med bebisen.Som nyhippad brud kan jag bara säga att man bli oerhört smickrad av alla som dyker upp på en tillställning som enbart är för DIG. Att du dyker upp tror jag uppskattas enormt - och jag tror att bruden har förståelse för både tight ekonomi samt att du behöver ta hand om bebisen. Gör det som känns bäst - men gör absolut ett försök till att dyka upp!!
  • HurraViSkaGiftaOss

Säg bara till i tid om du inte tänker vara med så att andra slipper ta din kostnad. För det är inte så kul när det blir så.

• Leolina

Tack så mycket för alla inlägg!

Det kommer naturligtvis att vara massa andra på hippan, hon har många kompisar som är närmre än jag.
    Men självklart ska jag meddela i god tid om jag inte kommer!

• Bride in England

Manga har redan gett bra svar, men ville bara saga att jag verkligen tycker att du ska saga sanningen - att du inte har rad. Pa min mohippa var det ett par kompisar som inte kunde komma pga pengar. Trots att min hippa inte var sa jattedyr sa forstod jag att de inte kunde da en ar student och den andra ar nybliven tvabarnsmamma. Hade de kommit med ursakten att de hade andra planer hade jag dock kant mig lite besviken. Du kanske kan skriva ett litet kort till henne och skicka nar mohippan varit och forklara situationen? Precis som du har skrivit har. Hon kommer sakerligen att forsta. Lycka till!

• Godisråttan

Jag skulle bli väldigt ledsen om en väninna som jag bjudit in inte kom, då hon måste tycka om dig mycket för annars skulle hon ju inte bjuda dig. Och om hon gick på din möhippa så borde du vara med på delar av dagen allafall och då behöver det ju inte kosta så mycket...Min möhippa kostade nog en hel del och jag kommer lägga ut minst lika mycket på mina vänners möhippor.

• camilla 32

usch vad dyrt med 1000 kr!
    möhippan jag ska gå på i helgen kommer att kosta ca 250 kr.
    Lagomt tycker jag.
    Det är ju inte pengarna som gör stämmningen.
    Vi kommer att få skitkul och trevligt.

• gusjma
    thn0808 skrev 2008-07-31 22:41:24 följande:
    Som nyhippad brud kan jag bara säga att man bli oerhört smickrad av alla som dyker upp på en tillställning som enbart är för DIG. Att du dyker upp tror jag uppskattas enormt - och jag tror att bruden har förståelse för både tight ekonomi samt att du behöver ta hand om bebisen. Gör det som känns bäst - men gör absolut ett försök till att dyka upp!!
    [/citat]

Håller med fullständigt!! Min lillasyster var bara med på frukosten. Hon är bara 15, men hon har en häst hon inte kan vara ifrån och lite annat och jag var bara så glad att hon var med den lilla stunden (som dessutom var själva kidnappningen)!
    Godisråttan skrev 2008-08-01 10:25:21 följande:
    [citat]
    Jag skulle bli väldigt ledsen om en väninna som jag bjudit in inte kom, då hon måste tycka om dig mycket för annars skulle hon ju inte bjuda dig. Och om hon gick på din möhippa så borde du vara med på delar av dagen allafall och då behöver det ju inte kosta så mycket...Min möhippa kostade nog en hel del och jag kommer lägga ut minst lika mycket på mina vänners möhippor.
    "Problemet" här är ju att det nästan aldrig är bruden själv som bjuder in till möhippan! I alla fall inte i Sverige
  • gusjma

Oj va det såg konstigt ut... Jag skrev två kommentarer till två citat!

• Hedebris

min möhippa hölls för 2 veckor sen.

den kostade ca 100kr per person (för att täcka upp min dag)

sen var det aktiviteter som middag (ca 150kr)
    5kamp & relax (350kr)
    sen utgågng (olika beroende på hur mkt man drack.. men inträde 80kr)
    sen hade jag en massa uppdrag och de var ju gratis att titta på när jag löste dem

här kunde kompisarna bestämma själva vilka aktiviteter de ville vara med på.

alla som kom var med på mat och 5kamp. sen avvek några som inte ville hänga med ut.

• Höstbrud-07

Jag var väldigt tydligt långt innan jag gifte mig och sa till mina kompisar att jag inte ville att det skulle bli jättedyrt med en möhippa för mig. Jag uppskattade enormt engagemanget och de som deltog men det spelade mig ingen som helst roll om det var dyra eller billiga aktiviteter. Jag tycker det är helt absurt med möhippor som kostar för mycket.

Varför är det så hemskt att säga att man inte har råd, när det handlar om så mycket pengar som över tusen kronor? Andra kanske blir tacksamma om någon vågar säga det många tänker...

Svar på tråden "Måste" man gå på möhippan..?