• Leolina

"Måste" man gå på möhippan..?

Är bjuden på bröllop i höst. Det är en gammal kollega som gifter sig. vi umgås inte så mycket nuförtiden, vi har kanske träffats två gånger det senaste året. Men vi är ändå vänner.

Hennes kompis har hört av sig ang. möhippan, som skall vara om några veckor. Det blir en heldag och kommer landa på ca 1000-1500:- per person. Jag är just nu mammaledig och min man studerar = vi har inte så gott om pengar för tillfället.

Vill helst inte säga att jag inte har råd, tycker det är lite jobbigt, och bruden var med på min möhippa för några år sedan. Men det kommer bli för dyrt, sen tillkommer ju bröllopspresent och så. Just när vår ekonomi är som allra tajtast.

För några veckor sedan när kompisen hörde av sig till mig sa jag att jag skulle vara med, men trodde ju inte det skulle bli så mkt pengar.

usch, vad gör man... Kan jag banga ur nu...?

• Svar på tråden "Måste" man gå på möhippan..?
  • gusjma

Man behöver verkligen inte vara med på hela dagen! En del bjuder dessutom ALLA av respevkitve kön på möhippan/svensexan. Och om man då inte känner personen i fråga så väl är det väl inget konstigt om man inte går?! VILL du gå? Kommer bruden att sakna dig?

• popsie

Oj! Det var riktigt mycket pengar det. Jag tycker du rakt och ärligt ska höra av dig till de som ordnat möhippan och säga att du hade tänkt komma, men att kostnaden är mycket mer än du hade räknat med och att du därför inte har råd. De behöver en tankeställare, för man kan inte räkna med att folk kan strö pengar omkring sig.

• AnnaochHenrik

Nej, jag tycker verkligen inte att man behöver gå.
    Många härinne tycks ha åsikten att det egna bröllopet är det som jorden kretsar runt, och att man får reda på "vilka som är ens verkliga vänner" genom vad de offrar för bröllopet.
    Några av våra bästa vänner kommer inte ens på bröllopet, naturligtvis blir de inte sämre vänner för det.
    Och en möhippa ska vara något roligt att vara med på, inget tvång!
    Jag har själv tackat nej till möhippor som blivit för dyra.
    Jag tycker absolut att du kan ringa upp den som arrangerar möhippan och säga som det är, att du gärna skulle vilja men faktiskt inte kan.

• Leolina

Jag känner bruden, men vi umgås inte så ofta/mycket längre.
    Tja, bruden tycker väl att det är jättekul om jag kommer, men saknar mig nog inte så mycket om jag inte gör det heller...

Det hela handlar faktiskt om ekonomi, hade jag och min man jobbat och haft en vanlig inkomst, så hade jag så klart gått.

Vill ju helst inte säga att jag inte har råd, men lite jobbigt också att ljuga och säga att vi är upptagana med något...

• Leolina

Ååh, vad skönt, fler som tycker som jag.
    Det kanske inte borde spela någon roll, men just att hon var med på min möhippa och la pengar på den gör att det känns som om jag borde gå på hennes...

• Hofsan

Jag kan förstå dig om ni inte träffas mer än så och inte är jättenära vänner.
    Däremot tycker jag att det är en normal kostnad för en möhippa. Har aldrig varit på någon möhippa som mostat under 1000 kr per person men jag hade inte lagt de pengarna om det inte hade varit en nära vän eller släkting.

• FrökenHoppsan

nemen jisses va mycket pengar, har varit på flera möhippor, där vi varit ca 8 pers med, och vi har då lagt ut max 30 euro per pers, alltså typ 300 kr, 1000-1500 skulle jag aldrig nånsin lägga ut, man kan ju ha roligt utan att det kostar så mycket! Lite fantasi bara! Nej, du behöver absolut inte gå om du inte känner att du har råd!

• Leolina

Hmm, skall sova på saken tror jag, men lutar nog åt att jag inte går...

Tack för era synpunkter! Skönt att "prata" av sig lite ibland

• Kanelisen

Man behöver ABSOLUT INTE gå på möhippan om man inte känner att man kan! Jag hippades i helgen och av 14 bjudna tjejer kom "bara" 8 och jag var så lycklig att de kom. Jag är inte ett dugg arg eller besviken på de som inte kunde, bara glad att så många kom!

• Pyron

Klart att du inte måste. Det väljer du ju själv.
    Jag tror att alla har förståelse för att alla inte kan eller vill lägga ut så mycket pengar.

På min hippa kom inte alla, men vad gör väl det, vist det var synd men det var inte hela världen, dom kom ju på bröllopet, och det är väl endå viktigast.

(kul att se en sån här tråd, har sett en massa där bruden är sur för att alla inte hade tid eller råd att gå, Hoppas din brud har mer förståelse. )

Svar på tråden "Måste" man gå på möhippan..?