• Troll1

Hur binder ni ihop festprogrammet?

Ska ha stående A4 med troligtvis 12 sidor = 3 papper. Hur binder ni ihop dem utan att de blir sladdriga? Kikade efter silverresår, men det blev väldigt dyrt. Köpte lite stelare, skimrande tunt snörre. Fint var det, men det hängde bara sladdrigt när jag knutit.
    Hur gör ni andra??

• Svar på tråden Hur binder ni ihop festprogrammet?
  • Gudinnan

Vi hade lite krafigare papper även inuti festprg, dock inte lika kraftigt som utsidan, men det syntes inte igenom.

• Troll1

Tack!
    Tänk att det ska vara så´nt sjå med alla detaljer...

• Korfu

Vi kommer köra med en traditionell häftapparat (lite längre variant som man kan häfta i mittan av ett A4. Då sitter papperna på plats!

• valkyriana

Ok, det blev jutetråd runt hela festprogramet. Alltså inga hål.
    De blev SÅÅÅ fina.
    Körde 110 i tjocklek.

• Labolina07
    valkyriana skrev 2008-08-04 22:49:54 följande:
    Ok, det blev jutetråd runt hela festprogramet. Alltså inga hål. De blev SÅÅÅ fina.Körde 110 i tjocklek.
    lite nyfiken... men hur gjorde du?
  • valkyriana

Hur jag band dem?
    Kolla mitt galleri. Jag har ingen bra kamera så bilderna är sådär...

• FrökenHoppsan

Jag binder bara ett band runt, i samma färg som våra löpare.. i mitt galleri finns bild..

• T3ZZ

FrökenHoppsan:
    Väldigt fint allt ihop, ja gillade inbjudningskorten.

En fråga till alla er andra, vi hade tänkt att ha lite tjockare papper utan på Festprogrammet å vanliga kopieringspapper inuti. Går detta eller ska man satsa på lite tjockare inuti? Vi kommer nog sätta ihop programmet genom att sy.

//
    theresetomas.blogg.se

• Hofsan
    T3ZZ skrev 2008-08-05 14:42:21 följande:
    FrökenHoppsan:Väldigt fint allt ihop, ja gillade inbjudningskorten.En fråga till alla er andra, vi hade tänkt att ha lite tjockare papper utan på Festprogrammet å vanliga kopieringspapper inuti. Går detta eller ska man satsa på lite tjockare inuti? Vi kommer nog sätta ihop programmet genom att sy.//theresetomas.blogg.se
    Ska du ha många färgbilder så kommer de att lysa igenom på vanligt kopieringspapper. Själv köpte jag 120 g papper.
  • T3ZZ

hofsan

va har du framsida då hur många gram?

• Alyx

vi köpte lite grövre strukturerat papper till själva programet. Sånghäftet gjordes av vanligt papper och vi tog ett grovt häfte till baksidan, så att allt blev ett enda häfte.
    Sedan använde vi hålslager och trädde hålen med sidenband och gjorde en rosett. Det blev jättefint!
    /alx

• Leola

Har inte läst hela tråden... men jag tänkte tipsa om en grej som läste i en annan tråd för länge sedan.

Oavsett papper (kanske inte den allra tunnaste kvalitén förstås då... men) så kan man sy med en symaskin. Då kan du välja färg på tråden efter tema... raksöm, sicksack osv. Kan bli ganska läckert. Jag funderar på att sy i mitten där man viker... då sitter alla papper ihop och man får en ganska härlig vintage/hemmagjord känsla.

• T3ZZ

Leola:
    Tack för tipset. Står redan me men tack ändå =)

• Troll1
    Alyx skrev 2008-08-05 16:10:28 följande:
    vi köpte lite grövre strukturerat papper till själva programet. Sånghäftet gjordes av vanligt papper och vi tog ett grovt häfte till baksidan, så att allt blev ett enda häfte.Sedan använde vi hålslager och trädde hålen med sidenband och gjorde en rosett. Det blev jättefint!/alx
    Jag hängde inte riktigt med där.

Vi ska nog köpa ngt grövre papper än vanligt, eftersom det lyser igenom.
    Omslagspappret är skimrande, lite tjockare.
  • Alyx

för att förtydliga :=)

Vi köpte grovt strukturerat papper. Sedan använde vi färglaserskrivare och skrev ut:
    framsida med blommor och våra namn på,

nästa sida tidschema över dagen,

sid 3 vigselcermoniprogram och

sid 4 meny för middagen.

Sedan tog vi vanligt papper och skrev ut alla allsånger på.
    det sista papperet i häftet var åter igen av grövre och finare kvalitet, så att fram och baksida på festhäftet såg enhetligt ut.

Anledningen till detta var att det skulle bli hemskt dyrt att trycka upp alla sidor till sångdelen på det exlusivare papperet. (kostade fyra kronor papperet)

Sist men inte minst använde vi alltså hålslager på alla sidor, och i hålen så trädde vi i ett grönt sidenband som vi gjorde rosett av.

Hoppas det gjorde er klokare!
    /Alyx

• Schatzilein

Ni som helt enkelt häftar ihop era program: var hittar ni häftapparater som är extra långa - dvs som når en halv A4?? Vi viker våra på längden & hittar nu ingen häftapparat som gör jobbet...

• Schatzilein

Glöm det... hittade just en!

Schatzilein skrev 2008-08-06 11:55:49 följande:
    Ni som helt enkelt häftar ihop era program: var hittar ni häftapparater som är extra långa - dvs som når en halv A4?? Vi viker våra på längden & hittar nu ingen häftapparat som gör jobbet...
  • Sommargrönt

Vi tog silverståltråd och knöt ihop programmet med. Om man tvinnar med en tång så kan man dra åt så mycket man vill. Sen klipper man bara av och viker en den halvcentimeter långa tvinnade biten så den syns liiiite längst ner på mittuppslaget. Så hade vi trätt pärlor på ståltråden så de hamnade på ryggen...

• Troll1

Tack Alyx!

Sommargrönt: Det lät fint!

Schatzilein skrev 2008-08-06 12:07:20 följande:
    Glöm det... hittade just en!
    Var hittade du den?
Svar på tråden Hur binder ni ihop festprogrammet?