• HelenaOlivia

Gifta sig en söndag, ej ok??

jag prata precis med den kyrkan vi helst vill gifta oss i om vårat datum som råkar vara en söndag och då sa han att söndagar är till för dop, men vi skulle fråga klockaren som har semester.
    Jag tycker det låter konstigt....
    Någon som har någon erfarenhet om vigsel på en söndag?

• Svar på tråden Gifta sig en söndag, ej ok??
  • HelenaOlivia

Ja men självklart!! Då får vi ta lördagen. Men det är mest att jag trodde man kunde gifta sig lite när man ville:)
    anne på grönkulla skrev 2008-07-22 16:54:39 följande:

Fråga kan man absolut. Men är det så att det är omöjligt för kyrkan så får man nog respektera att även de som jobbar där har scheman, fastställda arbetstider och fackföreningar.
  • ingenjörsbruden

Klart att det kan funka med en söndag.....det ska vi...dock får vi anpassa oss efter tiden kyrkan sätter....de har gudstjänst kl 11 o följdaktligen så blir vigseln 12.30......känns lite oflexibelt men det blir iallafall på en söndag!

• kisselina

vi gifte oss på en söndag, 25 maj i år och vår tioårsdag och det blev mycket lyckat. Om nu inte den kyrkan har möjlighet att viga er så borde det nog finnas andra. Lycka till. Håll fast vi er speciella dag och så ska ni se att det kommer gå vägen på ett eller annat sätt.

• esset50

I vår församling hade det inte varit något problem. Vi sätter arbetsschemat efter de förrättningar vi har. Om tiden går över ord antal timmar/helg, utgår övertid.

Vi har all snöskottning på helger på ö-tid, för den går ju inte att schemalägga.

• HelenaOlivia

Tack för stödet esset50 och kisselina och ingengörsbruden!!
    Jag eller vi vill ju helst inte ge upp det datummet men kyrkan kan vi ju alltid byta.
    Skönt att höra att fler gift sig en söndag:)

• allehanda
    esset50 skrev 2008-07-22 21:24:00 följande:
    I vår församling hade det inte varit något problem. Vi sätter arbetsschemat efter de förrättningar vi har. Om tiden går över ord antal timmar/helg, utgår övertid.Vi har all snöskottning på helger på ö-tid, för den går ju inte att schemalägga.
    Den var ju rätt bra du ,i vår församling kanske det hade gått också men det är så här att inför snöskottning så har åtminstone vi extra betalt bara för att vi sitter i beredskap.Inför en vigsel på en söndag har vi "bara" OB vilket skulle ge mig ca 90:- extra,har jag en vigsel en lördag så får jag övertid.MEN det är ju inte det vi skulle tycka till om här.Prova med en annan musiker kanhända har de en gtj på förmiddan eller kanske på eftermiddan och kan klämma in vigseln ändå.
  • HelenaOlivia

Nej det var kanske inte kyrko-ob som var ämnet men vad gör det, det är ju frittfram tycker jag ändå.
    De sa att de hade en doptid på söndagen som var ledig, vad är då skillnaden på doptid och vigseltid?
    Nu har vi inte fått ett nej ännu så det kan ju gå vägen, som vi hoppas på, är mest nyfiken på hur kyrkan fungerar, sånt man inte viste speladeroll.
    Tack!!

allehanda skrev 2008-07-22 22:27:58 följande:
    Den var ju rätt bra du ,i vår församling kanske det hade gått också men det är så här att inför snöskottning så har åtminstone vi extra betalt bara för att vi sitter i beredskap.Inför en vigsel på en söndag har vi "bara" OB vilket skulle ge mig ca 90:- extra,har jag en vigsel en lördag så får jag övertid.MEN det är ju inte det vi skulle tycka till om här.Prova med en annan musiker kanhända har de en gtj på förmiddan eller kanske på eftermiddan och kan klämma in vigseln ändå.
  • IdaÄlskarLennart

ag gifter mig söndagen den 17de augusti. och om det är okej eller inte är något som kyrkorna var för sig måste avgöra.

för oss var det okej om vi helt enkelt tog den präst som jobbar då och om dom fick bestämma tid som passar dom, vilket blev klockan 15.00.

• HelenaOlivia
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-23 10:25:28 följande:
    ag gifter mig söndagen den 17de augusti. och om det är okej eller inte är något som kyrkorna var för sig måste avgöra.för oss var det okej om vi helt enkelt tog den präst som jobbar då och om dom fick bestämma tid som passar dom, vilket blev klockan 15.00.
    Ja men det är ju hur ok som helst att de bestämmer tid och präst, skönt att veta att det finns hopp för oss oxå, tusen tack!!
    Och jag önskar Er ett underbart bröllop!
  • esset50

Rutinerna skiljer sig åt inom olika stift - församlingar.
    Jag jobbar i en liten församling där det krävs samarbete i arbetslaget, ibland är vi inne o täcker upp för varandra inom olika arbetsområden. öht har församlingen inställningen att vi finns till främst för församlingsborna. Det är också bruksorter vilket gör att folk jobbar 5-skift och kanske bara kan en viss helg, så vi gör vad vi kan för att vara tillmötesgående. Ännu har vi faktiskt inte ens fått frågan om Söndagsvigsel...
    Ok, lite OT där.

TS: Hoppas att det löser sig för Er och att ni får ha vigsel på den dagen ni helst vill!

• HelenaOlivia
    esset50 skrev 2008-07-23 20:51:28 följande:
    Rutinerna skiljer sig åt inom olika stift - församlingar.Jag jobbar i en liten församling där det krävs samarbete i arbetslaget, ibland är vi inne o täcker upp för varandra inom olika arbetsområden. öht har församlingen inställningen att vi finns till främst för församlingsborna. Det är också bruksorter vilket gör att folk jobbar 5-skift och kanske bara kan en viss helg, så vi gör vad vi kan för att vara tillmötesgående. Ännu har vi faktiskt inte ens fått frågan om Söndagsvigsel...Ok, lite OT där.TS: Hoppas att det löser sig för Er och att ni får ha vigsel på den dagen ni helst vill!
    Tusen tack!! Det hoppas vi med, lovar att skriva in här när vi vet.
  • HelenaOlivia

Vi får gifta oss på Söndagen!!!
    Och hon sa att det inte va så att man inte "fick" gifta sig en söndag hos dem. Det som kan krongla är om någon har en familje-gudstjänst för då måste personalen vänta in bröllopet men nu när vi är ute i så godtid skulle hon styra om eventuella familje-gudtjänster.
    Känns så himla kul och skönt att ha fått vårat datum i den kyrkan vi helst ville ha!!
    Så den 25/10 2009 ska jag bli Fru :)

• Pyron

Så bra, själva så har vi alltid haft dopen på lördagar, lättare för släkten då.
    Så min tanke var att givetvis går det att ordna, men nu såg jag ju att det hade ordnats.

Grattis

• HelenaOlivia

Tusen tack!!

Pyron skrev 2008-08-12 20:27:46 följande:
    Så bra, själva så har vi alltid haft dopen på lördagar, lättare för släkten då.Så min tanke var att givetvis går det att ordna, men nu såg jag ju att det hade ordnats.Grattis
  • Kjell Präst

Klockare är normalt en administrativ tjänst, en person som sköter bokningar, statistik m.m. i församlingen. Kyrkklockorna sköter inte klockaren utan vaktmästaren nuförtiden, på automatisk väg som sagt.

Svar på tråden Gifta sig en söndag, ej ok??