• HelenaOlivia

Gifta sig en söndag, ej ok??

jag prata precis med den kyrkan vi helst vill gifta oss i om vårat datum som råkar vara en söndag och då sa han att söndagar är till för dop, men vi skulle fråga klockaren som har semester.
    Jag tycker det låter konstigt....
    Någon som har någon erfarenhet om vigsel på en söndag?

• Svar på tråden Gifta sig en söndag, ej ok??
  • patti87

ska ni ha en fest efter? risken är ju att dom flesta jobbar dagen efter (måndag)

• allehanda

Det finns faktiskt möjligheten att musikern i församlingen inte har vigslar på söndagar i sitt schema och då kan det bli bökigt och att vaktmästen kanske bara har sina söndagsgudstjänsttimmar i sitt schema.Jag vet att det hörs märkligt men det finns vissa församlingar som är mer konstiga än andra=inte flexibla.
    Jag fattar inte riktigt vem ni menar med klockaren, på min arbetsplats kallades vaktmästarna för klockare för 50 år sedan men i detta fallet undrar jag om ni menar musikern?

• Duchess

Väldigt många kyrkor har begravningar på fredag, vigslar på lördag och dop på söndagar. Utifrån detta lägger man tjänstgöringstimmarna för präst, musiker och vaktmästare.

Det behöver inte innebära att det är omöjligt att gifta sig en söndag, men det kan bli lite krångligare då man måste justera scheman.

För övrigt tror jag att det var kantorn som kallades klockaren förut. Jag har dock aldrig hört den benämningen i modern tid, så jag är lite osäker på vem som avses...

• aikidoaasa

Söndagar brukar vara ett nej för bröllop, dels för gudstjänst och dop. Men är det inte bättre att ha bröllopet en lördag?

• HelenaOlivia

Vi tänkte inte ha fest utan bara fika och sen åka till Arlanda och vidare till Thailand.
    De är dom som säger klockare det står även så på deras hemsida. S:t Johannes församling i sthlm.
    och det är så att söndagen är vår 3 o 1/2årsdag därav vi ville ha det datummet men annars får vi väl köra på lördagen, man får inte va för kinkig:)
    Ja ni har säkert rätt med arbetstider osv som gör att söndagar är till för gudtjänst och dop.
    Tack för era svar!!!

• PatricSusanneS

Självklart ska ni fråga om de har tid för vigsel på söndagen.
    Vore konstigt om ni inte kunde få gifta er då... nymodigheter
    Klockaren är/var benämningen på dagens vaktmästare, den ansvarige som skötte kyrkklockorna. Nu går det med automatik, knapptryckning.

Lycka till nu o ha en skön o mysig resa!

• HelenaOlivia

Tusen tack!! Får snällt vänta till den 11/8 då "klockaren" kommer tillbaka, spännande!

PatricSusanneS skrev 2008-07-22 13:07:59 följande:
    Självklart ska ni fråga om de har tid för vigsel på söndagen.Vore konstigt om ni inte kunde få gifta er då... nymodigheterKlockaren är/var benämningen på dagens vaktmästare, den ansvarige som skötte kyrkklockorna. Nu går det med automatik, knapptryckning.Lycka till nu o ha en skön o mysig resa!
  • Marsaphir Marlean

Vill man verkligen vara bakis eller iaf. trött en måndag?

• HelenaOlivia

nej inte om man inte är ledig men vi ska ju inte ha fest utan bara brudskål och bröllopstårta och sedan ge oss av till Arlanda och Thailand... :)
    Marsaphir Marlean skrev 2008-07-22 13:26:59 följande:

Vill man verkligen vara bakis eller iaf. trött en måndag?
  • anne på grönkulla

Fråga kan man absolut. Men är det så att det är omöjligt för kyrkan så får man nog respektera att även de som jobbar där har scheman, fastställda arbetstider och fackföreningar.

Svar på tråden Gifta sig en söndag, ej ok??