• Sansisen

    Är vigselprogram ett måste?

    Ja, som rubriken säger, är det ett måste med vigselprogram??
    Självklart är det trevligt med ett vigselprogram där man ser vad som ska hända osv. men är det verkligen jätte-nödvändigt?? Är det många som förväntar sig att det ska finnas om man går på ett bröllop?
    Har helt enkelt priorierat bort det, för att jag känner att det finns andra saker i samband med bröllopet som kommer före...
    Är vi helt ute och cyklar om vi skippar det??

  • Svar på tråden Är vigselprogram ett måste?
  • tolonta

    Nej, det är klart man inte måste. Men jag förstår inte argumentet "de hamnar ju ändå i soporna"...

    Anledningen till att jag vill ha vigselprogram är för att kunna presentera de som medverkar under vigseln, förutom vi. Kunna ha psalmerna (texten), och slippa psalmboken. Om folk sedan sparar det eller inte rör mig inte i ryggen... Kommer dock inte göra ett jättemärkvärdigt program. Ett utskrivet A4 som viks på mitten, och en liten dekoration som klistras på. Thats it!

  • Malllis

    Vi hade inte tänkt att ha det förrän vi valde psalmerna och fick reda på att gästerna skulle ha två psalmböcker samt ett papper med en annan text på. Då kände vi att det var lika bra att göra ett vigselprogram.

  • FruRålin080808

    Alla kyrkliga bröllop jag varit på har haft vigselprogram. Vi kommer att ha ett enkelt men ser det som lite av en "service" till våra gäster...

  • pojomo

    vi skippar det. Jag orkar inte lägga ner varken tid el pengar på sånt.

  • Äntligen är det min tur

    Jag är precis NU färdig med våra. Vi har borglig vigsel men ska ha det för vi vil!!

    Gör som DU vill - inga måsten!!!

  • tolonta

    Det är absolut inte fel att skippa det, men bara för att jag är nyfiken... Är det så himla dyrt och jobbigt? Jämfört med hur pass trevligt det är att faktiskt få veta vilken sång som sjungs, vad solisten, vigselförrättaren, kantorn, tärnan, marskalken och brudnäbbarna heter medan man sitter där. Och slippa bläddra i psalmboken...

    Ett dubbelvikt A4 räcker ju för den informationen, kanske kan ha en svartvit bild på kyrkan på framsidan, vill man flasha till det så har man papper i någon annan färg än vitt. Det blir inte så dyrt alls, och inte tar det mer än någon timma eller två att ordna det heller. Vilket är ganska litet med tanke på hur mycket tid och pengar man lägger på bröllopet i övrigt.

    Jag skulle nog hellre skippa festprogram än vigselprogram, faktiskt... Festen rullar ju på ändå, menyn kan man sätta upp som ett anslag, liksom bordsplaceringen. Och de flesta fester andra fester klarar man sig ju faktiskt igenom utan gästpresentation.

    Men det är ju bara min prioritering, förstås...

  • Sansisen

    Dyrt tycker jag inte att det är :) Och inte direkt jobbigt heller. Jag tror inte att det kommer så många fler på vigseln än på festen. Och det är bara jag och min blivande, inga näbbar, marsalker och tärnor. Min blivandes systrar ska sjunga, och dom flesta vet vilka dom är!
    Jag vet också att det finns folk som säger att dom använt programmet till att "beta av" allt som händer, typ som en nedräkning tills vigseln är slut, och det vill jag ju inte att dom ska göra!!
    Och vi ska bara ha två psalmer (tycker personligen inte att det är så drygt att bläddra i den ett par ggr om året)!

    Åh, beslutsångest... dryga jag :)

  • Sansisen

    En enklare variant vore ju iofs om man väljer att bara skriva i ut och ingångsmusik, solosånger och psalmerna... man behöver ju inte skriva ut hela vigseln till punkt och pricka!

  • 20080802

    Om det är som ni säger så skippa det!! Blev själv lite inspirerad nutill att strunta i dem men för vår del är det dels många som inte har en aning om vilka solisterna mfl är och dels har vi psalmer från två olika böcker. Så vi gör nog någonting enkelt.

  • pyret och snöflingan
    tolonta skrev 2008-06-29 23:53:46 följande:
    Det är absolut inte fel att skippa det, men bara för att jag är nyfiken... Är det så himla dyrt och jobbigt? Jämfört med hur pass trevligt det är att faktiskt få veta vilken sång som sjungs, vad solisten, vigselförrättaren, kantorn, tärnan, marskalken och brudnäbbarna heter medan man sitter där. Och slippa bläddra i psalmboken...

    Ett dubbelvikt A4 räcker ju för den informationen, kanske kan ha en svartvit bild på kyrkan på framsidan, vill man flasha till det så har man papper i någon annan färg än vitt. Det blir inte så dyrt alls, och inte tar det mer än någon timma eller två att ordna det heller. Vilket är ganska litet med tanke på hur mycket tid och pengar man lägger på bröllopet i övrigt.

    Jag skulle nog hellre skippa festprogram än vigselprogram, faktiskt... Festen rullar ju på ändå, menyn kan man sätta upp som ett anslag, liksom bordsplaceringen. Och de flesta fester andra fester klarar man sig ju faktiskt igenom utan gästpresentation.

    Men det är ju bara min prioritering, förstås...
    Vi kommer att ha vigselprogram och tycker att det är fint att ha det med rätt påskostat och fin design.. men det är ju vi det, så klart så finns det aldrig några måsten när det gäller bröllopet, alla par gör som de vill.
    Jag har en tärna och vill presentera kyrkoherden och kantorn och best man förstås. Det är trevligt. Dessutom kommer vi att ha samma gäster i kyrkan som på festen så det är trevligt med något program under kvällen. Vi kommer dock inte att ha något festprogram utan bara meny i snygg design. Sen ska vi också ha ett papper och kuvert med en penna bredvid där varje person kan skriva en personlig hälsning till oss och vilket datum vi får öppna hälsningen så det är kul. Gästbok är ju nästan ett måste. Kul att spara. Jag håller med om ovanstående inlägg att festprogrammet är nog det som man skippar, inte för att det är för dyrt (det är det inte) och vi har heller inte tänkt så mycket på kostnaderna kring vårt bröllop, för det är ens viktigaste dag i livet så det får kosta..
  • Chicita

    Finns inga "måsten" ni gör som ni vill och vad som passar er.

    Vi kommer ha mer en meny / presentation om vad som händer under kvällen och lite skoj i våra.
    Inga psalmer eller annat. Man får dom på själva festen och inte i kyrkan...
    Alltså en del av dukningen kan man säga :) 

  • Fårävvör

    Vi ska inte ha vigselprogram, men kommer spara en sida långt bak i festprogrammet till att skriva vem som var vigselförrättare, solist etc.

Svar på tråden Är vigselprogram ett måste?