tolonta skrev 2008-06-29 23:53:46 följande:
Det är absolut inte fel att skippa det, men bara för att jag är nyfiken... Är det så himla dyrt och jobbigt? Jämfört med hur pass trevligt det är att faktiskt få veta vilken sång som sjungs, vad solisten, vigselförrättaren, kantorn, tärnan, marskalken och brudnäbbarna heter medan man sitter där. Och slippa bläddra i psalmboken...
Ett dubbelvikt A4 räcker ju för den informationen, kanske kan ha en svartvit bild på kyrkan på framsidan, vill man flasha till det så har man papper i någon annan färg än vitt. Det blir inte så dyrt alls, och inte tar det mer än någon timma eller två att ordna det heller. Vilket är ganska litet med tanke på hur mycket tid och pengar man lägger på bröllopet i övrigt.
Jag skulle nog hellre skippa festprogram än vigselprogram, faktiskt... Festen rullar ju på ändå, menyn kan man sätta upp som ett anslag, liksom bordsplaceringen. Och de flesta fester andra fester klarar man sig ju faktiskt igenom utan gästpresentation.
Men det är ju bara min prioritering, förstås...
Vi kommer att ha vigselprogram och tycker att det är fint att ha det med rätt påskostat och fin design.. men det är ju vi det, så klart så finns det aldrig några måsten när det gäller bröllopet, alla par gör som de vill.
Jag har en tärna och vill presentera kyrkoherden och kantorn och best man förstås. Det är trevligt. Dessutom kommer vi att ha samma gäster i kyrkan som på festen så det är trevligt med något program under kvällen. Vi kommer dock inte att ha något festprogram utan bara meny i snygg design. Sen ska vi också ha ett papper och kuvert med en penna bredvid där varje person kan skriva en personlig hälsning till oss och vilket datum vi får öppna hälsningen så det är kul. Gästbok är ju nästan ett måste. Kul att spara. Jag håller med om ovanstående inlägg att festprogrammet är nog det som man skippar, inte för att det är för dyrt (det är det inte) och vi har heller inte tänkt så mycket på kostnaderna kring vårt bröllop, för det är ens viktigaste dag i livet så det får kosta..