• Osäker

30+ kille/man söker hjälp. Ring eller inte?

Kille/man i 30 års ålder som söker hjälp.Har för avsikt att samla mod och ställa den stora frågan denna sommar. Söker då tips på denna sida om hur man (jag...) bör gå tillväga. Ringar? Ska man köpa den innan? I amerikanska filmer har de ett litet paket med ring (inkl diamant). Har man det i Sverige eller har man "bara" förlovningsringar? Har läst en del inlägg där det inte förekommit ringar vid själva frieriet. Är det ok? Ska man då ha något symboliskt?
    Som ni märker är jag i behov av hjälp. Tacksam för svar.

• Svar på tråden 30+ kille/man söker hjälp. Ring eller inte?
  • avil

fast jag hade tyckte det var jättekul att ha AXEKT min tex farmors ring eller min mans farmors...men jag ÄR "gammeldags " av mig!!

• avil

AXEKT= EXAKT! har jibbat sista dan innan 6 v semester o tagit ett vinglas,o stavar genast fel...

• Kakan Mascha

Kolla med tjejen om hon vill använda ringarna eller inte.
    Själv fick jag min farmors gamla ring och vi återanvänder diamanterna, ungefär samma stil, men vitt guld istället för rött.
    Ert gemensamma beslut.

• varelse

Jag håller med föregående talare, att bara slå in eller ut de befintliga ringarna hellre än att smälta ner och göra om. Det är ju dundermysigt att kunna använda befintliga ringar som funnits i släkten. Särskilt om de hade ett långt och fint äktenskap! :D

En kompis som gifter sig i höst ska använda sin blivande mans mormor och morfars ringar och bara ordna till storleken och ändra gravyren. Supermysigt!

• Maja74

Min blivande köpte en "preliminär" ring som han friade med (tycker det är ett måste när man friar ;) ) Nu när vi ska gifta oss har vi köpt en "riktig" förlovningsring och en vigselring. Mycket lättare att hitta sin drömvigselring när man inte måste matcha det med en ring som ens blivande har köpt ;) Lycka till!

• Cleo 77

Känn efter vad du själv vill och känner för. Själva snackade vi oss bara samman på soffan en kväll - "Skulle vi inte ta och förlova oss? - och sedan gick vi och köpte ringar tillsammans. Jättehärligt! Lycka till!

• furillen

använda ärvda ringar är naturligtvis en jättefin gest, om det är snygga ringar! för tänk att ni ska ha dem hela livet. jag var rätt kräsen när jag valde vigselring.
    min m2b friade med en ring. klassisk slät i vitguld (puh! att det inte var rött. då hade jag faktiskt varit tvungen att byta) jag tyckte det var väldigt fint och modigt gjort. men visst hade jag kunnat tänka mig att titta ut en ring själv också han gav mig faktiskt det alternativet i efterhand men då älskade jag redan min ring, han har ju köpt den till mig!
    men om jag ska ge ett råd så säger jag nog ändå provisorisk ring. har läst att det ska finnas "frieri-ringar" fråga i en smyckes eller guldaffär. en smal ring med ett hjärta på menat att använda just så!
    lycka till!!!!!!!!

• Fröken förväntan

Min sambo fick låna ringar hos guldmeden (atrapper som "bara" är guldförgyllda) som han använde vid frieriet. Jag tyckte det var väldigt romantiskt att han hade en ring... sedan spelade det inte så stor roll hur den såg ut. Vi gick sedan och valde tillsammans och det blev en nästan likadan så han visste min smak ganska bra ändå

• MrsJönsson

Min m2b havde sin farfars ring som han ochså ville bruge i sin ring, dvs smelte om. Mange guldsmede sagde att det inte var muligt, men vi fandt endelig en guldsmed som sagde att det var muligt. Bor du i skåne er det David Butler i Malmö, han var underbar. Vi designede ringene och fik det præcist som vi ville. Och han var hellt fantastisk att arbejde sammen med

Osäker skrev 2008-06-27 21:09:26 följande:
    en sak till. har min farmors & farfars gamla vigselringar och hade varit önskvärt om dessa kunde återanvändas. tips?
  • BEGirl

MAn kan val lamna tillbaka ringen om den inte passar? Eller tankte du fria direkt med din farmors ring?
    JAg tycker absolut att du ska ha nan ring nar du friar, sedan om ni lamnar tillbada och letar ihop sa ar det ju inget fel med det.

• Kanelisen

Min blivande friade med en liten platsring från en sån där 5-kronorsautomat. Jag har sparat den och den är en kär ägodel. För mig kunde det inte varit mer romantiskt än så! Jag ville inte att han skulle köpa nån ring som jag sen inte vill ha liksom...
    Personligen tror jag att det är själva frieriet och inte ringen som är det viktiga, jag hade ju sagt ja även om han inte hade haft nån ring!

• Lilja Ivory
    Kanelisen skrev 2008-06-28 14:47:41 följande:
    [citat]
    Min blivande friade med en liten platsring från en sån där 5-kronorsautomat. Jag har sparat den och den är en kär ägodel. För mig kunde det inte varit mer romantiskt än så! Jag ville inte att han skulle köpa nån ring som jag sen inte vill ha liksom... Personligen tror jag att det är själva frieriet och inte ringen som är det viktiga, jag hade ju sagt ja även om han inte hade haft nån ring!
    [/citat

Tycker jag var en jättebra idé. Så kan man välja ringar tillsammans. Jag skulle aldrig kunna byta en riktig ring som min m2b hade valt.
  • Kanelisen

Ja precis! Och plastring ska det ju stå, inte platsring...slarviga jag, hihi!

• sowa65

jag håller också på "alterntiv ring" och välja sedan gemensamt.

Svar på tråden 30+ kille/man söker hjälp. Ring eller inte?