• MulleN­uh
    Äldre 17 Jun 10:24
    20965 visningar
    11 svar
    11
    20965

    Hur mycket mat+dricka för 40 pers?

    Ni som haft runt 40 pers på er bröllopsfest! Hur hade ni det med mat och dricka?

    Jag försöker komma på ett så billigt alternativ som möjligt och funderar på en ev buffé.

    Man kan ju ha tex

    Pastasallad
    Olika pajer
    Potatissallad
    Rostbiff/Kassler

    What else??

    Dricka

    Bag in boxviner
    Lite bärs
    Cider

    Detta kan bjudas på till maten och därefter kan köpas till självkostnadspris.

    Vad finns det mer för bra BILLIG mat man kan bjuda på??

  • Svar på tråden Hur mycket mat+dricka för 40 pers?
  • Äntlig­en dax!
    Äldre 17 Jun 11:00
    #1

    Lite förslag på buffé - Jag lagade all mat själv, 40 gäster inkl barn - hade lagat mycket mat så det hade gott och väl räckt till ca 50 vuxna gäster. Totalt kostade maten inte mer än 2500:- (har ingen exakt summa uträknad, men inte mer än så iaf...)

    Skriver in vad vi hade på buffén - jag gjorde som sagt allting själv förutom potatissalladen... Ska se om jag minns ungefär hur mkt som var lagat av allt också :P

    Potatissallad (gick åt knappt 2,5 kg)
    kokt färskpotatis (tror jag räknade 3/pers som skalades, men kokade inte riktigt allt)
    Dubbelmarinerad fläskfilé (5 kg filé)
    Citrus- & honungsmarinerad kycklingfilé (4 kg filé, eller 3,5 - minns inte riktigt...)
    Gravad lax (2 kg)
    Grönsallad med örtagårdsdressing
    Paprika- & zucchinisallad med röd lök
    Västerbottenpaj (4 pajer)
    Köttbullar (2 kg färs)
    Tzatsiki, Creme fraichésås med fetaost och soltorkade tomater
    Sweeet chilisås, limesås (ca en liter vardera sås)
    Fetaost, cocktailtomater, gurkstavar
    Färska frukter - olika sorters melon, ananas mm
    Vallmobröd, bröd med feta och soltorkade tomater
    Smör och ost
    (Nu kan jag ha glömt nåt också känner jag, men kommer inte ihåg mer på rak arm)

    Vi valde att ha kall mat (förutom potatisen o köttbullarna då), just för att kunna fixa allt själv och begränsade möjligheter till att värma och hålla varmt... Tycker själv det är toppen med kallt och fräscht på sommaren :)

    Till kaffet i stället för tårta hade vi kladdkakor med bär, glass o grädde - hade gjort 5 kladdkakor.

    Dryck till mat samt hela kvällen hade vi köpt:
    15 liter rött vin
    9 liter vitt vin
    5 liter sprit (blandade faktiskt "kaffelikör" i två flaskor av denna med essenser - blev bra resultat, alla nöjda och glada)
    2 liter whiskey
    4 plattor öl
    3 plattor cider
    massa "groggvirke" att blanda drinkar med, samt läsk, mineralvatten osv...

    Räckte till gott och väl - det var mer än 5 liter rött vin kvar, gick endast åt 3 liter vitt och ena whiskeyn. Vi lämnade tillbaks mer än hälften av öl + cider på systemet. Det enda som gick åt varenda droppe utav var faktiskt spriten... :P Vad säger det om vårt sällskap???

    Kul hade vi iaf... :)

  • Aleta
    Äldre 17 Jun 11:07
    #2

    Gör så här istället:
    Hur mycket får det kosta per person?
    Du kanske har råd att bjuda på inkokt lax (enkelt att göra i förväg) istället för kassler (som är bland det värsta jag vet ).
    Om du har buffé till 40 pers så kan man tänka sig:
    ca 4 kg lax
    ca 4 kg fläskfilé (Gör dubbelmarinerad och servera kall)
    ca 4 kg kycklingfilé (också kall och marinerad)
    Kolla kilopriset på dessa så har du det priset klart, tillkommer oljor och kryddor till marinad.

    Till det kan du ha:
    Pastasallad
    potatissallad
    quinoasallad (inte nödvändigt, det räcker med potatis o pastasallad)
    grönsallad
    tomater
    paprika (lägg upp grönsakerna på var sitt fat så ser det mycket mer ut + att det sparar jobb)
    bröd
    Två olika såser, en som passar laxen och en som passar fläskfilé och kyckling.

  • MulleN­uh
    Äldre 17 Jun 11:08
    #3

    Jättebra ideér! Tack!

    Minns du ungefär vad allt kostade? Alltså av maten och drickat??

    Äntligen dax! skrev 2008-06-17 11:00:04 följande:


    Lite förslag på buffé - Jag lagade all mat själv, 40 gäster inkl barn - hade lagat mycket mat så det hade gott och väl räckt till ca 50 vuxna gäster. Totalt kostade maten inte mer än 2500:- (har ingen exakt summa uträknad, men inte mer än så iaf...)Skriver in vad vi hade på buffén - jag gjorde som sagt allting själv förutom potatissalladen... Ska se om jag minns ungefär hur mkt som var lagat av allt också :PPotatissallad (gick åt knappt 2,5 kg)kokt färskpotatis (tror jag räknade 3/pers som skalades, men kokade inte riktigt allt)Dubbelmarinerad fläskfilé (5 kg filé)Citrus- & honungsmarinerad kycklingfilé (4 kg filé, eller 3,5 - minns inte riktigt...)Gravad lax (2 kg)Grönsallad med örtagårdsdressingPaprika- & zucchinisallad med röd lökVästerbottenpaj (4 pajer)Köttbullar (2 kg färs)Tzatsiki, Creme fraichésås med fetaost och soltorkade tomaterSweeet chilisås, limesås (ca en liter vardera sås)Fetaost, cocktailtomater, gurkstavarFärska frukter - olika sorters melon, ananas mmVallmobröd, bröd med feta och soltorkade tomaterSmör och ost (Nu kan jag ha glömt nåt också känner jag, men kommer inte ihåg mer på rak arm)Vi valde att ha kall mat (förutom potatisen o köttbullarna då), just för att kunna fixa allt själv och begränsade möjligheter till att värma och hålla varmt... Tycker själv det är toppen med kallt och fräscht på sommaren :) Till kaffet i stället för tårta hade vi kladdkakor med bär, glass o grädde - hade gjort 5 kladdkakor. Dryck till mat samt hela kvällen hade vi köpt:15 liter rött vin9 liter vitt vin5 liter sprit (blandade faktiskt "kaffelikör" i två flaskor av denna med essenser - blev bra resultat, alla nöjda och glada)2 liter whiskey4 plattor öl3 plattor cidermassa "groggvirke" att blanda drinkar med, samt läsk, mineralvatten osv... Räckte till gott och väl - det var mer än 5 liter rött vin kvar, gick endast åt 3 liter vitt och ena whiskeyn. Vi lämnade tillbaks mer än hälften av öl + cider på systemet. Det enda som gick åt varenda droppe utav var faktiskt spriten... :P Vad säger det om vårt sällskap???Kul hade vi iaf... :)
  • Aleta
    Äldre 17 Jun 11:12
    #4

    Äntligen dax: vilken bra lista! Den är det nog många här på BT som skulle viljas ha!

  • MulleN­uh
    Äldre 17 Jun 11:17
    #5

    Din lista var också BRA! Kyckling hade jag inte ens tänk på! Är nog fler som gillar kyckling än kassler kanske!


    Aleta skrev 2008-06-17 11:12:38 följande:
    Äntligen dax: vilken bra lista! Den är det nog många här på BT som skulle viljas ha!
  • Aleta
    Äldre 17 Jun 11:18
    #6

    Ja, jag råkar ju hata kassler då...

  • MulleN­uh
    Äldre 17 Jun 11:21
    #7

    haha mm jag vet en del som gör det.. I löööv it..

  • Äntlig­en dax!
    Äldre 17 Jun 11:24
    #8

    MulleNuh:

    "Minns du ungefär vad allt kostade? Alltså av maten och drickat??"

    Gjorde som jag skrev aldrig nån exakt uträkning - men maten kostade totalt inte mer än 2500:- för alltihop.

    Drycken... Tja... 1500 för det röda vinet, whiskeyn och spriten (beställde från tyskland via bekanta)
    Det övriga drickat - systempriser, så det går ju räkna ut... :P + läsken och lite drinkmixer o sånt...

    Vi bjöd på all dryck till maten, samt även alkoholfritt under hela kvällen - alkoholhaltig dryck under kvällen fick folk sen köpa.

  • Äntlig­en dax!
    Äldre 17 Jun 11:25
    #9
    MulleNuh skrev 2008-06-17 11:17:14 följande:
    Din lista var också BRA! Kyckling hade jag inte ens tänk på! Är nog fler som gillar kyckling än kassler kanske!
    På en bröllopsmiddag - absolut hellre nån smarrig kyckling än kassler! Kassler är vardagsmat... Om ens det... :P
  • MulleN­uh
    Äldre 17 Jun 11:32
    #10

    haha ja.. Ja nu förstår ni varför jag skriver här och ber om tips! I know nooothing!

    Äntligen dax! skrev 2008-06-17 11:25:48 följande:


    På en bröllopsmiddag - absolut hellre nån smarrig kyckling än kassler! Kassler är vardagsmat... Om ens det... :P
  • Äldre 16 Feb 11:51
    #11

    Hej . Jag ska ha dop med 50 pers . Jag ska ha buffe med potatis sallad grönsallad 2 sorters kött   fruktfat. Sen tårta med 2 sorters småkaka. Jag undrar hur mycket frukt ni  hade av olika frukter.

Svar på tråden Hur mycket mat+dricka för 40 pers?