• Cross

Dyrt med rum? Ska vi sponsra eller inte?

Vi gifter oss den 2 augusti ute i Stockholms skärgård. Det går att åka buss tillbaka till stan, men alla gäster har valt att bo kvar. Ett dubbelrum kostar 1 150 kr/rum, något som min blivande inte har fattat. Så när vi har frågat om vi ska boka rum till folk så har han sagt att "rummen kostar runt 6-700 kronor".

Nu känns det jättejobbigt att skicka ut info-bladen med information om att rummen nästan är dubbelt så dyra.

MEN - vi har sparat in på andra utgifter och har 4 000 kronor "över" i budgeten. Nu tänkte vi sponsra rummen och betala 350 kronor per rum. Då betalar alltså varje gäst 800 kr/rum.

Vad tycker ni? Är det för mycket att kräva att folk ska betala 1 150 kr/rum?

Hur gör vi för att få lite "kred" över att vi faktiskt betalar en del av deras rum? Det bästa vore att säga "vi betalar 350 kronor om ni vill", för man vill ju inte betala i "onödan".

Hur skulle ni har gjort?
    Det är trots allt 4 000 kronor som vi faktiskt kan ha roligare för...

• Svar på tråden Dyrt med rum? Ska vi sponsra eller inte?
  • Cross

Det fåniga är att alla har det rätt så gott ställt. Det är bara vi som ojar oss över att folk ska tycka att det är för dyrt. Men det är klart, alla vill ju betala så lite som möjligt.

Åh, vad svårt detta är!!

• Dreamnilam

vi har samma problem, vi gifter oss i en annan stad så våra gäster som reser dit måste ha boende. Min svärfar krånglade till det boendet som vi lovat, så nu får varje gäst betala 400 kr mer än förrut. Vi har ringt till dom vi vet ska ha boende och bett om ursäkt och sagt att vi fixat nytt boende, alla tog det bra och sa att det är ju bara en gång i livet.
    Skönt med sådana gäster tycker jag.
    Önskar dig lycka till, bäst att vara öppen på en gång med det, så går det bra.

• Tooticki

Om det inte är för sent att avboka rum nu så tycker jag inte att ni behöver sponsra. Om det är för sent att avboka och din blivande sagt en för låg summa så är det ju det som folk räknat med.

Skriv i infobladet att "tyvärr blev rummen dyrare än vi först trott, det finns dock möjlighet att ta sig hem med buss för er som inte vill övernatta." Så kan ni lista busstiderna i infobladet också.

• Aleta

Jag skulle ha sponsrat.
    Hade sagt att tyvärr blev det lite dyrare, det kostar 800:- istället. Jag hade inte berättat för gästerna att vi sponsrar...varför ska de veta det?
    Berättar ni vad maten kostar t ex?

• PL080802

jag skulle def. sponsra om jag kunde(alternativt önska sig det av gästerna men de flesta köper ändå presenter...)

• Pienaar

Jag tycker att de som inte har råd med vad det kostar att ligga över, helt enkelt får ta bussen hem. Det GÅR ju faktiskt att ta sig hem därifrån.

• chamor

I era kläder hade jag nog sponsrat..

• Ankan80

Kan du inte fråga några av gästerna vad de tycker??
    Så ni får en liten hint på om det är ok eller inte.
    Hur hade ni själv upplevt det om det var tvärtom.

• sviiden

Jag skulle inte ha sponsrat. Ni lägger ut tillräckligt mycket annars oxå på ett fint bröllop. Det är som sagt upp till gästerna om de övernattar eller inte.

Har ni meddelat i inbjudan vad rummen kostar eller har din blivande sagt muntligt "sådär ungefär"? Är rummen redan bokade? Som sagt tidigare, bekräfta priset i infobladet och poängtera de andra möjligheterna med hemfärd ännu en gång. Har du tagit reda på vad det skulle kosta att hyra en buss för färd in mot stan?

• Bianca25

Jag skulle definitivt sponsrat om jag kunde. Däremot skulle jag inte sagt något om det till gästerna. Känns onödigt att "ta åt sig äran" för något som egentligen är ert misstag från början. Men det är bara min åsikt.

• Cross

Nu har vi bestämt oss!

Vi har skickat ut informationsbladen, och där står det hotellets priser. Alltså de "osponsrade priserna". De som inte vill eller har råd har faktiskt möjlighet att åka SL-buss hem, eller ta en taxi.

MEN vi vet några - dels de som min sambo sa fel pris till, dels de som verkligen har ont om pengar och dels de som vi VERKLIGEN VILL att de ska bo kvar - de ska vi sponsra.

De allra flesta har väldigt gott ställt, och då känns det "onödigt" att betala. De allra flesta har också fått rätt pris från början (från mig).

Sambons kompisar ska han ringa och säga "hoppsan, jag sa fel pris men vi betalar gärna 350 kronor". Våra vänner som hjälper oss under dagen ska vi ge sponsring som present. Och de som inte har råd ska också bli sponsrade.

Det känns väldigt bra.

TACK till er alla för goda råd och tips. Det har hjälpt oss massor.

• Äntligen är det min tur

Va bra för er.
    Låter bra. Lycka till!!

Svar på tråden Dyrt med rum? Ska vi sponsra eller inte?