• Cross

Dyrt med rum? Ska vi sponsra eller inte?

Vi gifter oss den 2 augusti ute i Stockholms skärgård. Det går att åka buss tillbaka till stan, men alla gäster har valt att bo kvar. Ett dubbelrum kostar 1 150 kr/rum, något som min blivande inte har fattat. Så när vi har frågat om vi ska boka rum till folk så har han sagt att "rummen kostar runt 6-700 kronor".

Nu känns det jättejobbigt att skicka ut info-bladen med information om att rummen nästan är dubbelt så dyra.

MEN - vi har sparat in på andra utgifter och har 4 000 kronor "över" i budgeten. Nu tänkte vi sponsra rummen och betala 350 kronor per rum. Då betalar alltså varje gäst 800 kr/rum.

Vad tycker ni? Är det för mycket att kräva att folk ska betala 1 150 kr/rum?

Hur gör vi för att få lite "kred" över att vi faktiskt betalar en del av deras rum? Det bästa vore att säga "vi betalar 350 kronor om ni vill", för man vill ju inte betala i "onödan".

Hur skulle ni har gjort?
    Det är trots allt 4 000 kronor som vi faktiskt kan ha roligare för...

• Svar på tråden Dyrt med rum? Ska vi sponsra eller inte?
  • Äntligen är det min tur

Våra gäster får också betala 1100:- /dubbelrum eler 800.-/enkelrum med extrasäng.
    Vi önskar oss det i present av alla.
    Vi har ju 2dagars, så därför vill de flesta ndå sova kvar. Börjar man räkna på o ta taxi hem o så så är det ju nästan samma pris. + att man får ju hotellfrukost på morgonen!!

Det är ju inte så att ni tvingar nån så....

• Cross

Jo, så kan man ju se det. Alla får ju en liten semester.
    Vi funderade också på att önska oss det i present.

Hur har ni andra gjort?

• eveluscious

Nej jag tycker inte ni behöver sponsra. Alla väljer ju själva om de vill stanna eller ej.

• misstrixie

Så länge möjligheten finns att åka hem i stället så tycker jag inte ni behöver sponsra. Om ni inte väldigt gärna vill att alla stannar kvar förstås, det är ju en annan femma. Då kan det kanske vara värt det.

• Cross

Fast min sambo har ju sagt att det kostar så otroligt mycket mindre, det är det som känns så snopet. Samtidigt så vill man ju att folk verkligen ska förstå att vi betalar åt dem. Ja, det är svårt det här.

• Lavendelblomma

Jag hade nog inte betalt, utan bett om ursäkt att det blev fel information. "Vi betalar om ni vill"... Nja, den repliken låter inte särskilt övertygande. Säg att det var fel info och kanske kan ni kolla upp ngt billigare hotell/vandrarhem i närheten?

Cross skrev 2008-06-15 22:57:32 följande:
    Vi gifter oss den 2 augusti ute i Stockholms skärgård. Det går att åka buss tillbaka till stan, men alla gäster har valt att bo kvar. Ett dubbelrum kostar 1 150 kr/rum, något som min blivande inte har fattat. Så när vi har frågat om vi ska boka rum till folk så har han sagt att "rummen kostar runt 6-700 kronor". Nu känns det jättejobbigt att skicka ut info-bladen med information om att rummen nästan är dubbelt så dyra. MEN - vi har sparat in på andra utgifter och har 4 000 kronor "över" i budgeten. Nu tänkte vi sponsra rummen och betala 350 kronor per rum. Då betalar alltså varje gäst 800 kr/rum. Vad tycker ni? Är det för mycket att kräva att folk ska betala 1 150 kr/rum?Hur gör vi för att få lite "kred" över att vi faktiskt betalar en del av deras rum? Det bästa vore att säga "vi betalar 350 kronor om ni vill", för man vill ju inte betala i "onödan". Hur skulle ni har gjort?Det är trots allt 4 000 kronor som vi faktiskt kan ha roligare för...
  • misstrixie

Jag tycker precis som Lavendelblomma, beklaga att ni lämnat felaktig info och ge några alternativ till hemresa/ev. annat boende. Det här är bara en gissning men jag skulle faktiskt tro att många väljer att stanna kvar ändå.

• Cross

Det finns tyvärr inga alternativ. Inga vandrarhem eller något sådant. Det är bussen hem som gäller i så fall.

• Lavendelblomma

Då får de ta bussen hem (eller taxi) om de inte vill sova över.
    Lägg de 4000 på ngt annat!

Cross skrev 2008-06-15 23:36:52 följande:
    Det finns tyvärr inga alternativ. Inga vandrarhem eller något sådant. Det är bussen hem som gäller i så fall.
  • misstrixie

Jag tror det blir svårt att hitta ett sätt att erbjuda sponsring till gästerna som inte alla tackar ja till... ni får nog tänka antingen eller...

Svar på tråden Dyrt med rum? Ska vi sponsra eller inte?