• grabbarna

skit också svärmor kommer

alltså missförstå mig inte!svärmor är en underbar männsika MEN hon är helt dement och minns inte ens att hon har en son som heter anders, sist vi träffades var på svärfars begravning då hon frågade sin äldsta dotter om hon var hennes man!

seriöst alltså vad har hon för utbyte av ett bröllop!? vi har för övrigt inte ens bjudit henne just pga detta men idag osade hans syster och slängde in mamman också.

dom har förövrigt 25 mil att åka som hon kommer vara virrigare än vanligt och när hade dom tänkt åka hem kl sju eller!

fan nu är jag irriterad

• Svar på tråden skit också svärmor kommer
  • MrsSeptember

Jag tycket definitivt att det är resan som sätter stopp, det är för lång resväg.

Min farmor är dement och ska komma på vigseln men inte på festen. Jag vet att hon skulle uppskatta den ändå trots demensen! Hon vet vem jag är när man säger mitt nman och hon känner igen mig väldigt bra då hon träffar mig. Är så glad att hon kommer på vigseln! Det är där jag vill ha alla jag tycker om!

• Balinda

50 mil med en dement kvinna? Nä jag tycker ni ska försöka sätta stopp för det. För HENNES skull. Om hon inte har något som helst utbyte av det så kommer hon bara må dåligt av det. Om hon hade varit i början av sin sjukdom och klarat av det på ett bra sätt ja då hade det så klart varit helt annorlunda.

• grabbarna

ja det är absolut avståndet som gjorde att vi tog beslutet att inte bjuda henne hade hon bott kvar här nere (hon flyttade för 3 år sedan) hade hon absolut kunnat vara med i alla fall en stund men inte nu..

jag ska avvakta lite och se vad sambon säger när han hunnit smälta det hela..jag kan inte säga nåt för då blir jag syndabocken, det måste komma från honom och det är ändå känsligt, tror inte systrarna riktigt vill inse hur dålig hon är, har vi tur kan tredje systern som jobbar med dementa och som även jobbat på boendet mamman bor på tala förstånd med dom andra två.

MrsSeptember skrev 2008-06-15 14:11:48 följande:
    Jag tycket definitivt att det är resan som sätter stopp, det är för lång resväg. Min farmor är dement och ska komma på vigseln men inte på festen. Jag vet att hon skulle uppskatta den ändå trots demensen! Hon vet vem jag är när man säger mitt nman och hon känner igen mig väldigt bra då hon träffar mig. Är så glad att hon kommer på vigseln! Det är där jag vill ha alla jag tycker om!
  • sowa65

en dement person kan ju vara klar " i sekunden" och njuta av det denne upplever "just nu", men jag håller med - resan och den långa festen blir för mycket! be din m2b att prata med sin syster och säg att mamma inte ska komma. ni kan åka till henne och berätta att ni gift er sedan och visa bilder och bjuda på tårta. hon behöver inte oroas och stressas med detta. blir hon ledsen för detta så blir hon även ledsen "för stunden" - inte hela världen kanske. personer med demens mår oftast bäst med färre intryck och lugna miljöer. känner din svägerska sorg över mammans demens? Är det ett uttryck av sorg att mamma ska med till varje pris? hennes mamma är inte längre den mamma hon en gång var... ta en demenssjuksköterska till hjälp att prata med henne. jag vet för min pappa blev dement och jag hade länge dåligt samvete för att jag inte bjöd hem honom till jul etc. men han njöt inte av det. det handlade mer om mitt eget dåliga samvete och min sorg över önskan att det skulle vara "som vanligt"... idag jobbar jag som enhetschef inom omsorgen och har flera erfarenheter som visar att det är bättre att inte ta med personer med grav demensutveckling. både för deras egen och för omgivningens skull.

• grabbarna

tror du slagit huvudet på spiken faktiskt. när dom bodde här nere förnekade sambons syskon länge att hon var dålig och hur dålig hon var och jag tror det fortsätter fortfarande dom vill inte inse hur dålig hon i själva verket är

sowa65 skrev 2008-06-15 15:07:51 följande:
    en dement person kan ju vara klar " i sekunden" och njuta av det denne upplever "just nu", men jag håller med - resan och den långa festen blir för mycket! be din m2b att prata med sin syster och säg att mamma inte ska komma. ni kan åka till henne och berätta att ni gift er sedan och visa bilder och bjuda på tårta. hon behöver inte oroas och stressas med detta. blir hon ledsen för detta så blir hon även ledsen "för stunden" - inte hela världen kanske. personer med demens mår oftast bäst med färre intryck och lugna miljöer. känner din svägerska sorg över mammans demens? Är det ett uttryck av sorg att mamma ska med till varje pris? hennes mamma är inte längre den mamma hon en gång var... ta en demenssjuksköterska till hjälp att prata med henne. jag vet för min pappa blev dement och jag hade länge dåligt samvete för att jag inte bjöd hem honom till jul etc. men han njöt inte av det. det handlade mer om mitt eget dåliga samvete och min sorg över önskan att det skulle vara "som vanligt"... idag jobbar jag som enhetschef inom omsorgen och har flera erfarenheter som visar att det är bättre att inte ta med personer med grav demensutveckling. både för deras egen och för omgivningens skull.
  • grabbarna

jahapp jag ger upp...pratade med sambon idag och han tycker det är bra att mamma kommer om hon orkar det får väl syrran avgöra det är hennes beslut..jaha sedan när är det hennes beslut att bjuda in henne utan att tillfråga men,men gjort är gjort och hon kommer..jag kan inte göra mer att det är en otroligt stor grej för en dement människa verkar ingen fatta men jag kan inte säga mer för då blir jag syndabock.

hon ska inte sitta vid vårt bord dock för jag pallar inte att ha henne där när hon är sådär virrig, får nog sätta syskonen vid ett och samma bord med henne fast att jag tänkt sprida ut dom lite men vem ska annars "tvingas" sitta med henne...

• EnaOline

vad trist grabbarna... ! du får göra det bästa av situationen helt enkelt! kram!

• grabbarna

ja suck det som talar för att det går bra är att hon trots allt fortfarande blir väldigt glad och trivs när det är mkt folk men hon behöver ändå konstant passning men det blir som sagt systrarnas jobb...det kanske går bra också jag får försöka se det positivt..en väninna till henne i samma ålder (80 år) kommer också och bor inte så långt härifrån så blir det jättejobbit kanske hon kan följa med väninnan hem en tur för väninnan har redan sagt att hon nog inte orkar hela kvällen men gärna kommer den stund hon orkar vilken är kul

• ingenjörsbruden
    grabbarna skrev 2008-06-17 13:24:04 följande:
    jahapp jag ger upp...pratade med sambon idag och han tycker det är bra att mamma kommer om hon orkar det får väl syrran avgöra det är hennes beslut..jaha sedan när är det hennes beslut att bjuda in henne utan att tillfråga men,men gjort är gjort och hon kommer..jag kan inte göra mer att det är en otroligt stor grej för en dement människa verkar ingen fatta men jag kan inte säga mer för då blir jag syndabock.hon ska inte sitta vid vårt bord dock för jag pallar inte att ha henne där när hon är sådär virrig, får nog sätta syskonen vid ett och samma bord med henne fast att jag tänkt sprida ut dom lite men vem ska annars "tvingas" sitta med henne...
    Det låter sunt.....har de släpat med den stackarn så får de ju ta hand om henne också.....förhoppningsvis så kommer de i slutet av den dagen inse att hon är sjuk o def inte skulle ha släpats med på en sådan tillställning!!! Väldigt själviskt av din m2b syskon!!!

Hoppas att ni ändå får en underbar dag o att det löser sig!
  • Kärlek ger näring åt själen

Tänk bara på att en dementperson säger RAKT ut vad de tycker o tänker.. Som t ex "Jag måste kissa" och bryr sig då inte speciellt mkt om var och NÄr det är.. Mindre roligt att behöva störas under vigslen av en svärmor som måste gå iväg för nöden kallar

grabbarna tycker det är hemskt att ni/du ska behöva stå ut med det

• paradisfågel

grabbarna, jag förstår hur du känner dig! Min mormor lider utav alzheimers.. Min yngsta kusin döptes för 1½ år sedan och då skulle hon vara med.. Låt oss säga såhär att jag inte tror att hon fick ut så mycket av de.. Hon minns inte vem jag är.. Eller, när mamma pratar med henne i telefon och hon säger mitt namn så vet mormor vem de är, men inte när hon ser en bild på mig.. Inte ens om de e en bild som är tagen för några år sedan..

Prata med din sambo om det här.. Låt honom sköta snacket, för som du säger, gör du det är risken att du utnämns som syndabock.. Ni kan gärna även prata med personalen på hemmet där hon bor om vad de anser om en sådan lång resa..

• grabbarna

ja det är ju så här att hon minns min sambo inte ens när dom/han talar om vem han är minns hon så jag sa idag att jag inte vill att hon sitter vid vårat bord för jag blir så ledsen av att se henne, det är så beklämmande och det orkar jag inte med, jag vill inte vara ledsen den dagen och jag tror han blev lättad att jag sa så för han vill nog ha det så själv också men törs inte säga det högt och vill inte ha det beslutet på sina axlar för klart det känns jobbit att välja bort sin mamma för att hon är jobbig....

• paradisfågel

Jo förstår precis hur du tänker grabbarna! Jag tycker att det är jättejobbigt att träffa min mormor.. på ett sätt är hon ju inte det längre..

Jag tror att du gjorde rätt som pratade med honom om det.. Antagligen så e de som du säger.. Att de var befriande för honom o veta att du känner likadant och att ni står tillsammans med beslutet..

Svar på tråden skit också svärmor kommer