• Piru

    Ladycomp eller p-dator?

    Jag funderar på att köpa en ladycomp eller en persona...
    Innan jag bestämmer mig ville jag gärna höra om det är någon som använder någon av dessa och vad ni tycker?!

  • Svar på tråden Ladycomp eller p-dator?
  • helle78

    Jag har användt persona tidigare och var nöjd. Det enda jag hängde upp mig på var att man skulle testa vid samma tid på dygnet. Just då fungerade det inte så bra för mig (jag började jobba tidigt på morgonen på vardagarna och var ofta ute och festade på helgen och sov vid den tiden). Nu efter jag fått mitt första barn ser livet lite annorlunda ut och jag funderar på att testa det igen.

    Vad är ladycomp?

  • martinimix85

    Jag har använt Pearly, lillasystern till Lady-Comp som funkar toppen. köpte min i USA men hittade en sajt i Sverige som tydligen säljer den.
    www.naturafemme.se

    martinimix

  • Piru

    Då undrar jag om man måste ta tempen varje dag eller om datorn själv kommer ihåg ens kurva efter ett tag?
    Hur lång tid tar det att ta tempen?


    martinimix85 skrev 2008-06-30 10:29:24 följande:
    Jag har använt Pearly, lillasystern till Lady-Comp som funkar toppen. köpte min i USA men hittade en sajt i Sverige som tydligen säljer den. www.naturafemme.semartinimix
  • anne på grönkulla

    Kanske ska svara TS också - jag tycker det funkar bra. Men jag ser det inte som "riktigt" preventivmedel, det är ju en mer avancerad variant av säkra perioder (dvs måttligt pålitligt). Fördelen som jag ser det är att man inte äter hormoner o får hjälp med att ta reda på när man behöver eller inte behöver annat skydd. Sen kan den ju användas för att försöka pricka in ägglossning också, om man skulle vilja det.

  • EllaM

    För mig funkar persona jättebra.
    Fösta dagen i menscykeln trycker man in en knapp, som markerar för datorn att detta är dag 1. Den tid man trycker in knappen (tex kl 7 på morgonen) markerar testintervallet. Testintervallet är tre timmar före och tre timmar efter, alltså mellan 4 och 10 på morgonen. Får man mensen på dagen eller kvällen blir dagen efter dag 1, får man mens under natten blir den morgonen dag 1. Man testar sedan 8 ggr under menscykeln. Varje morgon under testintervallstiden (någon gång mellan 4 och 10) tittar jag på datorn. Lyser en gul lampa är det testdag. Då tar jag fram en teststicka och kissar på den (första morgonurinen ska det alltid vara) och sedan läser datorn av. Är det en safe dag lyser därefter en grön lampa, en icke-safe lyser en röd. Dessa lampor lyser när man än öppnar datorn, så om ens man/sambo går och öppnar datorn (en mycket liten smidig sak) och ser att det lyser rött den dagen så vet han vad han har att vänta sig alltså. Dag 6 i menscykeln är alltid testdag, i övrigt "lär" sig datorn din menscykel med tiden och övriga sju tester utförs alltid dagarna efter varandra runt tiden för ägglossning. När man har ägglossning visas en symbol i testfönstret för detta, så datorn kan även användas för det omvända syftet.

    Den är 94 % säker. Kan man stå ut och riskera de där 6 % osäkerhet i tillförlitligheten (p-piller är ju inte heller 100 %) så tycker jag att det är ett mycket bra alternativ! Det är faktiskt ganska hög säkerhet. Dessutom slipper man ju proppa sig full med hormoner. Jag har använt min i ett år snart nu och är jättenöjd.

  • Piru

    Är det inte jobbigt att kissa på stickan osv. Jag tycker det verkar enklare/smidigare att bara ta tempen direkt i sängen på morgonen...? Personan lär sig ens cykel efter ett tag va?

  • EllaM

    Det stämmer, personan lär sig cykeln efter ett tag. Dock så kan det ju skilja några dagar från cykel till cykel för varje person, så därför testar man med stickorna. Det är inte ett dugg jobbigt. Jag vet ju vilka dagar jag ska testa, då lägger jag fram datorn och en teststicka på badrumsbänken. På morgonen när jag stapplar upp kissnödig (det första jag gör när jag vaknar, alltid) och in i badrummet ser jag stickan, dubbelkollar genom att öppna locket på datorn och ser att det lyser gult och sedan håller jag stickan i kisstrålen. Kissa gör jag ju ändå, så de två-tre extra sekunderna det tar att dubbelkolla datorn och ta av folien från teststickan är en droppe i havet. Det blir lika nturligt som att bortsa tänderna eller ta ett p-piller varje morgon. Man sätter sedan på locket på stickan och sätter den i datorn och fortsätter med sina morgonrutiner. Efter ett tag kollar man på nytt i datorn (bara genom att öppna locket på den lilla dosan alltså, den tar ingen tid att starta igång) om det lyser rött eller grönt. Ibland har jag itne tagit ut stickan och kollat förrän på eftermiddagen när jag kommit hem från jobbet.

    Summa summarum, det är inte jobbigare att kissa på stickan än kissa utan sticka.

  • Piru

    Ok, jag har haft mens två gånger sedan jag slutade med mina p-piller, första gången på dag 31 andra gången på dag 29. Vad jag kan komma ihåg från min cykel före pillren så varierade den ca 3 dagar. Är det för oregelbundet? Behöver man använda teststickan oftare i så fall, typ varje dag?

  • EllaM

    Nej, man testar alltid 8 ggr/månad. De 8 dagar som datorn anger som testdagar. De är också 8 stickor i varje förpackning med teststickor. Såväl mensen som menscykeln varierar normalt med ett antal dagar. För att persona ska funka ska menscykeln vara mellan 23 och 35 dagar (och 29-31 dagar ligger gott och väl i intervallet), så variation med några dagar hit eller dit gör alltså inget! Men har man ätit p-piller måste man vänta i några månder så kroppen hinner ställa om sig och alla hormoner hinner gå ur kroppen. Först då vet man vad ens naturliga menscykel är (men den varierar alltså normalt med några dagar hit eller dit).
    Här finns massor av info om persona (på svenska)
    www.persona.org.uk/se/

  • vitulina

    Även jag är sjukt nöjd med min Persona. Jag tyckte i början att det var rätt knepigt att hålla reda på allt som ska göras, men det gav sig efter första perioden. Jag måste dock tipsa om att vara jättenoga med tider och inte missa att kissa på stickan! Min väninna missade en dag och hennes antal röda dagar var jättemånga i jämförelse med mig.

    Jag kan inte annat än rekommendera Persona på alla sätt!

  • aikidoaasa

    Det är egentligen inte ett preventivmedel. De uppfanns för att hjälpa de par som vill ha tillökning... sen att den används av vissa som preventivmedel är kanske mindre bra. Det finns inga garantier att du inte har sex då när apparaten "säger" att det är ägglossning. Då har du inget skydd alls. De flesta preventivrådgivarna suckar när det kommer in tjejer som vill ha preventivmedel och tycker att denna apparat skulle passa bra. (Jag har hört en hel del av dem säga det.)

    Har du dessutom feber vid några tillfälle kan maskinen få en knäpp och sedan inte träffa in ägglossningen som den ska... och då händer det lätt att du blir gravid. (om du har sex vid den tiden.)

    Nej, om du ska ha preventivmedel ta något annat istället, vill du inte ha hormoner eller liknande är det bäst med kondomer.

  • Lilla Vickan Vire

    Min barnmorska tillhörde inte den skalan som va skeptiska till användandet av P-dator. Men det ska tilläggas att hon kommenterade att om jag hade sagt att jag absolut gör abort om jag blir med barn, skulle hon ha rekommenderat något annat preventivmedel. Hon rekommenderade dock Persona framför Ladycomp, då Ladycomp snarare var framtagen för par som vill skaffa barn. Om jag har förstått allting rätt, så om man använder Persona rätt ska det va ett säkert preventivmedel.

    Jag har precis beställt min Persona. Den kom igår! Spännande! Men måste vänta ett tag till innan jag kan börja använda den.
    Jag har hört lite olika om hur snart efter att man slutat äta p-piller man kan börja använda Persona. En del säger att man ska vänta tills kroppen garanterat är fri från hormoner. Min barrnmorska sa att jag kunde börja på en gång, men att jag kanske får använda lite fler stickor. Någon som vet vad som är bäst? Är det någon som började på en gång?

  • EllaM

    Jag hade inga hormoner i kroppen när jag började (hade kopprspiral innan), så jag vet inte hur länge man ska vänta. Däremot "ber" Personan om teststicka 16 ggr första månaden och därefter åtta ggr varje månad. Man kan inte använda fler, utan den säger till (genom att en gul lampa lyser) när det är testdag. Har man missat och får en stick över så att säga när testperioden är slut ska man slänga den. Man ska alltid använda stickor från samma paket varje månad (det är åtta stickor i varje paket).

    Jag är som sagt jättenöjd med min persona och med den här preventivmetoden, och den ÄR väldigt säker om man använder den rätt (dvs kissar på stickor när man ska och inte har samlag på röda dagar)! Men helt 100 % skydd ger den ju inte, inte p-piller heller. För ett helt 100%-skydd rekommenderas ju ett glas vatten.... Inte före, inte efter, utan istället!

  • Hirunaivi

    Pearly och lady comp, jävla skit produkter som enligt mig inte ens är värda 500kr(och absolut inte 35-4000kr)

    Naturafemme.se är ett jävla skit företag och jag råder er att inte handla därifrån.

    Tekniken på Pearly är ungefär lika avancerad som displayen på en mikrovågsugn från 1993(eller annat årtal way back)

    Spara pengar genom att köpa en termometer/väckarklocka/papper/penna

    Funkar BÄTTRE och kostar en bråkdel av vad pearly kostar.

    Om du trots detta ska beställa så maila dom på förhand för att försäkra dig om att dom har produkten inne , annars tar dom emot din betalning och SEN informeras du att det kan dröja 1-2 veckor innan dom får hem produkten "ursäkta bla bla"

    Dom verkar även vara dåliga på att säga vad dom menar

    T.ex att skicka tillbaka produkten betyder inte att du ska skicka tillbaka på samma sätt som du fick den(via DHL) nej det betyder självklart att du ska skicka via posten så dom slipper gå hämta ut paketet (vilket för mig inte ens skett ännu, skickade tillbaks det efter att ha kollat på datorn 5 minuter och konstaterat att den inte var värd ett skit och skräp teknik)

    Och om dom säger att dom ska göra något inom "ett par timmar" så kan det dröja dagar för som dom förklara så är "ett par timmar" ett talesätt som betyder "när vi har tid"

    För att sammanfatta det hela så tycker jag att dom förtjänar ett par örfilar med hjälp av en lyftkran

Svar på tråden Ladycomp eller p-dator?