• BMTS

Hur ofta är det OK att din partner reser bort utan dig?

Jag och min pojkvän har lite olika arbetssituationer då jag är anställd med begränsad semester medan min pojkvän har eget företag och därmed har möjlighet att vara ledig så mycket han vill. Det här har börjat skapa en del konflikter mellan oss då jag börjar tycka att han är lite FÖR benägen att tacka ja till resor med kompisar, när jag inte kan åka med.

Missförstå mig rätt - jag älskar att resa precis som min pojkvän och jag kan förstå att han vill passa på att resa mycket när han nu har möjligheten. Däremot börjar det kännas mer och mer jobbigt för mig att ständigt vara den som är hemma och väntar på att han ska komma tillbaka och berätta om allt han har upplevt utan mig. Jag har inte gjort en enda resa utan min pojkvän sedan vi träffades utan har i stället prioriterat att åka bort med honom. Han har däremot gjort 7-8 resor utan mig, på totalt 19 månader.

Vissa saker ser jag som mer OK - t ex en resa med sin bror och hans barn är inga problem för mig. Däremot sommarens två kommande partyresor med blandade gäng av singlar, killar och tjejer, mår jag verkligen dåligt av. Vi har pratat och pratat om det här utan att komma till en lösning och det börjar bli ett allt större problem mellan oss.

Jag vill egentligen inte hindra min pojkvän från något - min önskan är i stället att han ska välja att vara hos mig trots att hans kompisar har något annat kul förslag. Inte hela tiden men mer än idag åtminstone. 1-2 resor per år hade jag kunnat ta men 4-5 är mer än jag mår bra av.

Jag har pratat med vänner och vissa tycker att det min pojkvän gör är helt oacceptabelt medan andra tycker det är helt OK. Hur ser ni på sånt här? Och hur ska vi komma vidare i det här utan att prata sönder oss helt?

• Svar på tråden Hur ofta är det OK att din partner reser bort utan dig?
  • MissieA

Först måste jag säga som någon annan sa att jag tycker att problemet ligger i att han inte diskuterar resorna med dig utan bara bokar dem. Sen är det väldigt många resor på kort tid.

Däremot måste jag säga att min m2b nyligen var borta i 1 månad på semester med sina kompisar och visst man saknar varandra men han fick åka för mig för jag litar verkligen på honom och kunde inte vara så självisk o tvinga honom vara kvar när jag ändå inte fick ta ut semester.

Jag och min m2b älskar varandra enormt mycket och vi är ett par som älskar att vara med varandra men vi sitter inte ihop herregud, utan vi får väl leva våra egna liv med. Så jag tycker att det är okey att göra saker utan varandra så länge man litar på varandra Hoppas ingen tog illa upp.

• didis

Ärligt - om vi hade obegränsat med pengar skule det inte var så stort problem.

Vi är höginkomsttagare båda två men att han reste iväg 1-2 veckor/år med polare skulle jag inte tycka var ok mer än som en engångsgrej. Att åka med syskon/föräldrar är skillnad men då brukar hela familjen åka tillsammans.

Jag skulle inte acceptera att leva på en lägre ekonomisk standard än (blivande) maken. Bor man ihop och har tänkt sig en framtid tillsammans är det egoistiskt att använda "privata" pengar till att resa ensam.

Har man väl gift sig är man skyldig att leva på samma ekonomiska standard så varför unnar han dig inte det redan nu om ni ändå skall gifta er snart??

• Sebastiána

Varför ska han åka på partyresor med singlar när han har dig? Vad lockar honom? Längtar han tillbaka till singellivet?

• Sebastiána

Hur har det gått? Nyfis

• BMTS

Sebastiána, tja, det har inte gått så bra. Det är drygt en vecka till min pojkväns nästa resa - den resa vi har bråkat mest om, han åker iväg till Medelhavet med 19 andra personer i en vecka men jag kan inte åka p g a jobbet. Vi kan inte ens prata om den här resan utan att bli osams och ingen av oss mår bra av det här.

Jag har själv bokat in en weekend hos en kompis 60 mil bort samma helg som min pojkvän kommer hem, bara för att slippa vara hemma och stå här och vänta på honom ännu en gång. Jag funderar allvarligt på att hoppa på en resa i vår till ett ställe dit jag vet att min pojkvän egentligen vill att vi ska åka tillsammans. Jag kan egentligen inte säga om det är vad jag vill eller inte, men det känns som att jag bör åka dit utan honom bara av ren princip, för att markera att det är precis så han gör mot mig.

Vi har inte hittat någon lösning på det här. Min pojkvän började prata om att han skulle strunta i resan nästa vecka bara för att han är så less på att bråka om det men jag känner att det spelar ingen roll nu, jag vill ju inte att han ska avstå bara för att jag ber honom utan för att det är HANS eget val, annars kan han låta bli. Jag vet att han vill åka egentligen och då är det lika bra att han gör som planerat. Han har fått inbjudan till årliga grabbskidresan i februari och han har sagt att han ska prata med mig om det men vi vet båda att han kommer att åka och jag orkar knappt bry mig längre. Vi har verkligen hamnat i en återvändsgränd och har inte hittat någon bra lösning i den här frågan.

Men förutom det har vi det bra...

• 090208

PARTY lockar antar jag... Och parta kan man ju gora med vem som helst, singlar eller inte.

Jag fattar faktiskt inte vad som ar problemet har i denna traden...

Sebastiána skrev 2008-08-05 13:15:34 följande:
    Varför ska han åka på partyresor med singlar när han har dig? Vad lockar honom? Längtar han tillbaka till singellivet?
  • didis
    090208 skrev 2008-08-30 10:00:28 följande:
    PARTY lockar antar jag... Och parta kan man ju gora med vem som helst, singlar eller inte.Jag fattar faktiskt inte vad som ar problemet har i denna traden...
    Att de uppenbarligen inte lever med samma ekonomiska standard - han kan unna sig mycket mer än vad hon kan.

Själv hade jag inte accepterat det vare sig det gäller resor, kläder eller dyra hobbies. Självklart skall man ha samma förutsättningar i ett seriöst förhållande!
  • Tjolinti

Aldrig :D ser ingen meningen med o slösa sån summa pengar på o roa sig utan den man ska påstå sig älska. e det inget man vill dela med sin kärlek eller?

• 090208

Klart jag hade dragit med min man pa resor om jag haft en jakla massa pengar.

Men nu ar det ju sa att hon har begransad semester oxa.

Tycker han ska passa pa att roa sig, sen nar ni skaffar familj far han minsann halla sig hemma. Och da far han ju sjalvklart bidra med mer pengar till familjen an frugan, han har ju mer pengar!

Men att gnalla att nan reser ivag med singelkompisar, det tycker jag ar markligt. Handlar val mer om att BMTS inte kan slappna av rikitgt. Far en karl for sig att strula runt sa gor han det anda, med en kollega etc etc, eller for den delen sa kan man bli full och dum pa krogen i hemstaden oxa. Sa att han reser ivag innebar val inte en storre risk??

Eller har jag missuppfattat allt..?

• Sebastiána

Helt OK att sticka iväg tycker jag - OM man gör det någon enstaka gång. Men den här killen gör det ju för jämnan. Jag har en kompis med liknande erfarenhet. Han lugnade INTE ner sig efter att de skaffade barn. Hon får göra precis allt själv medan han beter sig som om han fortfarande var singel.

• tolonta
    BMTS skrev 2008-08-29 11:36:56 följande:
    Sebastiána, tja, det har inte gått så bra. Det är drygt en vecka till min pojkväns nästa resa - den resa vi har bråkat mest om, han åker iväg till Medelhavet med 19 andra personer i en vecka men jag kan inte åka p g a jobbet. Vi kan inte ens prata om den här resan utan att bli osams och ingen av oss mår bra av det här. Jag har själv bokat in en weekend hos en kompis 60 mil bort samma helg som min pojkvän kommer hem, bara för att slippa vara hemma och stå här och vänta på honom ännu en gång. Jag funderar allvarligt på att hoppa på en resa i vår till ett ställe dit jag vet att min pojkvän egentligen vill att vi ska åka tillsammans. Jag kan egentligen inte säga om det är vad jag vill eller inte, men det känns som att jag bör åka dit utan honom bara av ren princip, för att markera att det är precis så han gör mot mig. Vi har inte hittat någon lösning på det här. Min pojkvän började prata om att han skulle strunta i resan nästa vecka bara för att han är så less på att bråka om det men jag känner att det spelar ingen roll nu, jag vill ju inte att han ska avstå bara för att jag ber honom utan för att det är HANS eget val, annars kan han låta bli. Jag vet att han vill åka egentligen och då är det lika bra att han gör som planerat. Han har fått inbjudan till årliga grabbskidresan i februari och han har sagt att han ska prata med mig om det men vi vet båda att han kommer att åka och jag orkar knappt bry mig längre. Vi har verkligen hamnat i en återvändsgränd och har inte hittat någon bra lösning i den här frågan. Men förutom det har vi det bra...
    Jag tror inte att "hämnd-resor" är den bästa taktiken, snarare behöver ni komma överens om hur ni ska lägga upp era resor. Vilka resor kan ni göra ihop. Vilka resor kan han tänkas vilja göra själv. Skidresa med grabbgänget låter ju som en sån resa som man gör själv, där sambon inte åker med... Ytterligare någon resa (inte partyresa med en massa singlar då, kanske) kanske är ok, per år. Men utöver det så ska ni försöka resa tillsammans...

Eller är det så att det finns något annat argument för att ni ska spara pengar? Om det är så att ni planerar för hus, bröllop, familj elelr annat, så kanske det är från det hållet ni ska angripa problemet. Att han kanske borde skära ner på resandet, och spara mera pengar till annat.
  • Sebastiána

Min sambo gillar att fiska. Han åker på fiskeresa med sina fiskekompisar 1-3 gånger per år. Helt OK för mig! Då kan jag passa på att ligga och läsa en trevlig bok i lugn och ro. Det är egentligen inget vi har pratat om, det har aldrig varit något problem. Han är inte borta mer än några dagar. Om han hade varit borta i 1-2 veckor varje gång och åkt ivär var och varannan månad hade jag börjat undra om det är mig eller fiskarna han är kär i

• brud080808
    BMTS skrev 2008-06-11 11:16:12 följande:
    Jag och min pojkvän har lite olika arbetssituationer då jag är anställd med begränsad semester medan min pojkvän har eget företag och därmed har möjlighet att vara ledig så mycket han vill. Det här har börjat skapa en del konflikter mellan oss då jag börjar tycka att han är lite FÖR benägen att tacka ja till resor med kompisar, när jag inte kan åka med. Missförstå mig rätt - jag älskar att resa precis som min pojkvän och jag kan förstå att han vill passa på att resa mycket när han nu har möjligheten. Däremot börjar det kännas mer och mer jobbigt för mig att ständigt vara den som är hemma och väntar på att han ska komma tillbaka och berätta om allt han har upplevt utan mig. Jag har inte gjort en enda resa utan min pojkvän sedan vi träffades utan har i stället prioriterat att åka bort med honom. Han har däremot gjort 7-8 resor utan mig, på totalt 19 månader. Vissa saker ser jag som mer OK - t ex en resa med sin bror och hans barn är inga problem för mig. Däremot sommarens två kommande partyresor med blandade gäng av singlar, killar och tjejer, mår jag verkligen dåligt av. Vi har pratat och pratat om det här utan att komma till en lösning och det börjar bli ett allt större problem mellan oss. Jag vill egentligen inte hindra min pojkvän från något - min önskan är i stället att han ska välja att vara hos mig trots att hans kompisar har något annat kul förslag. Inte hela tiden men mer än idag åtminstone. 1-2 resor per år hade jag kunnat ta men 4-5 är mer än jag mår bra av. Jag har pratat med vänner och vissa tycker att det min pojkvän gör är helt oacceptabelt medan andra tycker det är helt OK. Hur ser ni på sånt här? Och hur ska vi komma vidare i det här utan att prata sönder oss helt?
    AAAARGH! Jag skulle inte heller velat att min partner stack på en festarresa med massa singlar av bägge kön, aldrig, nej och åter nej. Nu är jag inte kontrollbenägen, men vissa saker kan jag inte acceptera.
  • 090208

Jobbigt att jamnt vara orolig, sotis och gnallig hela tiden. For bada. DET hade jag aldrig accepterat.

• BMTS

090208 - visst är det lätt att sätta sig till doms över människor man inte känner!

Jag vet ärligt inte om du försöker vara otrevlig eller visa omtanke i dina svar men jag är kanske inte så snabbtänkt....

Nåväl, end of discusssion, jag har inte mer att säga i den här frågan nu.

• 090208

Inte jag heller. Forutom att det ar sloseri med tid att grubbla over sant har.

• didis
    090208 skrev 2008-09-01 16:06:16 följande:
    Jobbigt att jamnt vara orolig, sotis och gnallig hela tiden. For bada. DET hade jag aldrig accepterat.
    Det handlar väl inte om att vara svartsjuk utan om att han lever som singel fast han har ett förhållande? ?

Om han var seriös i sitt förhållande skulle han se till att de levde med samma ekonomiska standard och låta de pengar han nu lägger på resor bekosta något annat för DEM BÅDA TVÅ.

TS har visserligen inte mer betald semester men eftersom han har så gott om pengar kan han betala en veckas (obetald) semester för TS. Då kan de båda två åka på en billig semesterresa istället för att han åker på flera stycken ensam.

DET är vad jag tolkar att TS irriterar sig över.
Svar på tråden Hur ofta är det OK att din partner reser bort utan dig?