• smörbullen

Nu har vi sagt....

Ett juli eller Augustibröllop 09. Hur länge kan man vänta med datum? Tänkte på semestrar och så och att inbjudningskorten kommer ut i tid när dem väl ska skickas. Hur långt innan ska man skicka dem?

Min blivande säger att vi ska kolla det (vilket datum ska ska ta)..men han vet ju inte hur dagarna ser ut i Juli och Augusti..eller om han får semester. Hur gör man? Då har vi varit tillsammans i 2 år och 8 månader.

• Svar på tråden Nu har vi sagt....
  • smörbullen

Ja det har du alldeles rätt i. Ja ska fundera lite och sen återkommer jag.

• Krystal

Har börjat snegla lite på datumet 090705, är iofs en söndag, (lördagen skulle ju bli 090704, som ser mindre "rytmiskt" ut) men då jag skulle vilja ha det efter midsommar men innan den 12 juli, för då kommer vi nog att ha våran årliga "altan fest" på mina föräldrars altan och då brukar dom som jag skulle vilja bjuda på bröllopsfest komma (så dom har ju ändå semester) och vi kan ha en kombinera bröllops- och altanfest...

• Embo81

Vi gifter oss 23/8-08 och skickade ut inbjudan i april för att vara ute i riktigt god tid, vilket uppskattades av alla!

• smörbullen

Krystal

Det låter helt Okej. Det du säger med midsommar ska jag ha i åtanken och samtidigt framföra datumarna till min blivande.
    När gifter ni er? Vad härligt det låter.

• smörbullen

Okej så en 4 - 5 månader innan blir lagom att skicka inbjudningkorten? Och sista anmälningdag en månad innan?

• Cote

Det beror på, hur ni ska göra med fest och så. Vi har närmare 100 gäster så vi satte osa 2,5 månader innan, med tanke på semestertider eftersom vi ska vara på en restaurang. Och de måste planera allt innan semestern.

Annars tycker jag att 1 månad innan verkar vettigt.

• Cote

Dessutom så var jag väldigt nervös och otålig så jag ville veta så fort som möjligt vilka som skulle komma.

• brud2009

Vi kommer gifta oss 8/8 -09. Allt kommer vara hemligt (finns några som vet) tills i jul då vi kommer skicka ut ett "save the date" kort tillsammans med julkorten. Det blir vårt sätt att avslöja oss för "alla" samtidigt. Själva inbjudan skickar vi närmare sommaren, men då vet ju alla ändå om det och har förhoppningsvis bokat in datumet redan

• smörbullen

Smart gjort..här är allt också mycket hemligt...frågan är ju bara hur länge det håller ;) men visst man vill själv suga lite på karamellen och sen pang bum lägga fram det lite fint. Men utan tvekan var tanken lockande. Eller varför inte när man fyller år...när man ändå bjuder alla...komma med en vink eller så. Jag fyller i december

• Krystal

smörbullen

Förhoppningsvis då den 5 juli 2009 , men det är inte färdit diskuterar.
    Anledningen till att midsommar inte med i planerna av vigseldatum är att jag fyller år i dom krokarna, (fyller på "gamla midsommarafton")
    Vi har nog tänkt en liten vigsel med bara närmas där och se då ha fest för först min sida av släkt och vänner på västkusten och sedan en på östkusten för hans släkt och vänner..

• pniiina88

man kan aldrig skicka in inbjudningarna för tidigt. Ju tidigare man skickar ut desto större är chansen att de flesta kan komma....

• smörbullen

pratade med honom igår och frågade vilken månad han tyckte var bäst,...frågade om han skulle kunna tänka sig Juli månad och sa också till honom att det är då folk har semester och att vi måste vara ute i god tid och att man brukar ha svar senast en månad innan så man kan boka av om alla inte kan komma. Han tyckte Juli...jag vill understryka att han är bestämd man och att han sa igår att han struntade i om alla inte KAN komma det datumet som vi bestämmer oss för, som någon skrev så kommer man ju om man tycker det är viktigt och man känner att man vill deltaga. Han har varit gift innan och menade på att det räcker med att gå ut med inbjudningar tre månader innan..det kan man göra men då måste man ju ha bestämt sig för vilken kyrka (det vet vi redan) prata med prästen (ska man det måste man ju veta datum), vilken klänning man ska ha (om man ska ha klänning eller tvådelat)osv. Man kan skicka ut en vink om att det blir bröllop i Juli. Någon som tycker annerlunda?

• Heloise

Vi ska gifta oss 25/7 mitt i semestrar och dylikt men de flesta bor i stan och vi kommer vara ute i väldigt god tid med inbjudningarna, funderar även på att skicka ut hemliga save the date kort i höst tänkte skicka dem med en kompis som kan skicka dem ifrån en annan stad, vill ju helst inte att folk ska veta förrens de får inbjudan. Vi ska ha ett normalstort bröllop( ca 55-60) man kan ju inte boka semester innan man vet hur man ska ha sem och sem året sträcker sig från 31/3-1/4. Ergo vi skickar inbjudningar i februari.

Svar på tråden Nu har vi sagt....