Billigt papper?
Jag undrar om någon kan tipsa om var man kan köpa billigt papper till inbjudningskort, program, tackkort etc? Tycker att hobbyaffärerna känns lite dyra? Finns det något bra "pysselställe" på nätet?
Jag undrar om någon kan tipsa om var man kan köpa billigt papper till inbjudningskort, program, tackkort etc? Tycker att hobbyaffärerna känns lite dyra? Finns det något bra "pysselställe" på nätet?
TS
Om ni har skrivare så jag tror ni kan skriva ut det ni vill ha.
Vi ska testa lite nu till hösten så vi vet ungefär hur vi vill ha innan vi skickar ut inbjuden nu till julen.
Man kan absolut fâ fina inbjudningar, menyer osv. själv. Men om du inte har gjort liknande innan sâ välj nâgot relativt enkelt och gör flera provkort innan du gâr till attack. (evt.pâ billigare papper i början)
TIPS: Se till att ha gott om tid och bra material (skarp skalpell med extrablad sâ du kan byta ofta om du har saker att skära till, bra lim (som inte klibbar eller rinner och som är anpassat till de material du ska använda)
De senaste âren har det varit en riktig boom pâ "papperspysselfronten" och det kryllar av "gör det själv" böcker och materialkit i hobbyaffärerna. Att titta i en bok (finns nog även pâ biblioteket) för att se hur de gâr till väga och fâ tips kan säkert hjälpa dig att känna dig säker!
just det, ang.billigt papper, du kan oftast köpa ark pâ tryckerier men du betalar oftast styckpris / ark, sâ har du mânga inbjudningar se efter pack, det kan finnas i allt frân 10 till 500 pack, och blir alltid billigare. (om inte frâga i affären om du inte kan fâ viss rabbatt för varje 10e papper exempelvis?
Visst kan man anlita en formgivare och trycka på tryckeri. Men om man ska ha silver med så blir det väldigt dyrt. Silver och guld går inte att trycka med vanligt 4-färgstryck, vilket utesluter digitaltryck, som annars är att rekommendera vid en liten upplaga som ju inbjudningskort innebär. Det innebär alltså att man måste trycka offset med en 5:e pantonefärg. Och det är inte billigt då startkostnaden för offsettryck är hög. Ska du dessutom ha din inbjudan stansad så rusar kostnaderna iväg ordentligt!
Jag har jobbat som grafisk formgivare och AD i 7år och ska nu gifta mig men jag trycker INTE mina inbjudningar på tryckeri. Har man tillgång till en bra färglaserskrivare så behövs inte det, och jag har MYCKET höga krav på att det ska se bra ut.
Vi ska göra själva, tycker det är helt onödigt att slänga ut massor med pengar på något som det kanske slutar med att folk sitter och spiller på och går och slänger.
Nä spara pengarna till något annat istället och gör dom själva
Jag kommer att göra både inbjudningskort, festhäfte och tackkort själv. Å andra sidan jobbar jag dagligen med layout och bildbehandling.
Min syster gjorde också sina inbjudningskort själv och de var enkla och snygga! Hon är i och för sig inte grafisk formgivare, men hon är konstnärlig och fantasifull
Håller med nedanstående. Jag har också höga krav, pga mitt yrke och min bakgrund, men skulle inte anlita tryckeri. Det blir alldeles för dyrt!
I en annan tråd på BT handlade det om att köra ut inbjudningarna personligen - och våndan av att se hur slarvigt folk hanterade ens inbjudningar som man lagt så mycket tid på. Ja, en del kommer säkert att uppskatta extra fina inbjudningar - särskilt om majoriteten av de inbjudna sysslar med tryckeri/grafisk formgivning/layout etc ( = yrkesskada been there ). I mitt fall blir det väl våra respektive mödrar och en väninna som sysslar med scrapbooking som kommer att spara inbjudningarna. De andra slänger dem.
Men folk får prioritera hur de vill. Med ett snyggt typsnitt, ett fint papper (hittade ett guldaktigt på Tiimarii) och lite fantasi och pysslighet kommer man långt, men testa först!
Anna1976:
Våra inbjudningskort (finns i mitt galleri) är delvis gjorda hemma. VI har inte lämnat dessa på tryck hos tryckeri. Får se vad kommentaren till dessa blir
Vad jag även vill säga är väl det, att för oss då "amatörer" som inte har super höga krav tycker jag personligen att det går alldeles utmärkt att skriva ut själv! Så länge du tycker att det är fint och är nöjd med det så kommer det bli toppen bra! Även om det nu är någon som tycker dem är dåliga, så får man hoppas att dem håller det för sig själva och inte är så dumma att dem talar om det.
kinn.com har haft mycket, vet inte hur det nu. de håller på att göra om lite. Handlade där för ca ett år sedan och blev mycket nöjd. De hade i alla fall lite annorlunda papper om man vill ha det.