• johansdotter

Är det bara vi....?

Efter att ha suttit här på bröllopstorget och diskuterat allt från klänningar till dekorerade sockerbitar så kan jag inte låta bli att förundras...

Är det bara vi som tycker att vårat bröllop ska vara kul för ALLA?

Jag har förvisso bestämt mina tärnors klädsel....men själv betalat för den och betalar även för att vi på morgonen ska gå på spa och få massage tillsammas och bubbelbad innan vi blir iordninggjorda alla tre.

Vi har inte krävt att våra gäster ska ha speciella klädslar, då vi tycker att det är viktigare att dom kan komma och känna sig bekväma i det dom vill ha än att dom ska tvingas in i diverse attiraljer för att "passa in".

Middagen har vi beslutat ska vara buffé...för att undvika att folk blir stela av att sitta länge och kanske inte trivs med just sin bordsgranne...personkemi är känsligt och svårt...så genom att folk kan cirkulera så kan alla umgås och ha trevligt även om bordsplaceringen skulle falera...

Efter själva middagen ska vi ha stor fest med liveband som folk helt opretantiöst kan ha kul till....inga måsten.

För dom som kommer utifrån landet så ordnar vi hotell och ev skjuts.
    Presenter har vi undanbett oss med förklaringen att deras närvaro räcker.

Skulle aldrig ha mage att kräva av våra vänner och släktingar att dom ska hedra OSS och lyda vår minsta vink... Vi vill att våra gäster ska ha kul och få en upplevelse att minnas dom med och att vårat bröllop ska bli ett underbart event även för dom...

Är det bara vi som tänker såhär?

• Svar på tråden Är det bara vi....?
  • johansdotter

Syftade inte på att det är fel med bordsplacering el. dylikt...
    Hade mer i åtanke all denna hysterin om att ALLT ska vara som brudparet (oftast bruden) vill....för att ALLT ska bli så perfekt som hennes "dröm" och att alla som är inbjudna ska göra allt för att passa in....

PennyJenny skrev 2008-05-28 12:05:37 följande:
    Vad som är kul för mig och mina vänner är ju nödvändigtvis inte kul för dig och dina vänner och vice versa. Jag tror knappast att folk sitter och planerar sina bröllop på något annat sätt än att det ska vara en underbar dag och att man har ett arrangemang som man själv tycker om och tycker är kul och som man tror och hoppas att ens gäster ska tycka likadant som. Vad det innebär är ju sedan väldigt olika. Tycker det låter lite som att det skulle vara något fel på fest som har bordsplacering, bordsservering, massa tal och annat bara för att du och dina gäster inte gillar det. Men som sagt, jag tror inte att folk sitter och planerar sin stora dag och inte vill att ens gäster ska ha superkul och trevligt.
  • johansdotter

HAHAHA!
    ...men det är lite den inställningen man skönjer när man ser vissa inlägg...

Zozo skrev 2008-05-28 12:07:09 följande:
    TS.. Tror du verkligen att nagon skulle svara "Nej vi är viktigast och bryr oss inte om hur vara gäster mar?", även om det i princip ÄR sa??
  • jenba

här är en till som håller med till fullo! gästerna väldigt viktig del för att få dagen att bli oförglömlig.

• Aleta
    PennyJenny skrev 2008-05-28 12:05:37 följande:
    Vad som är kul för mig och mina vänner är ju nödvändigtvis inte kul för dig och dina vänner och vice versa. Jag tror knappast att folk sitter och planerar sina bröllop på något annat sätt än att det ska vara en underbar dag och att man har ett arrangemang som man själv tycker om och tycker är kul och som man tror och hoppas att ens gäster ska tycka likadant som. Vad det innebär är ju sedan väldigt olika. Tycker det låter lite som att det skulle vara något fel på fest som har bordsplacering, bordsservering, massa tal och annat bara för att du och dina gäster inte gillar det. Men som sagt, jag tror inte att folk sitter och planerar sin stora dag och inte vill att ens gäster ska ha superkul och trevligt.
    Fast man läser ofta här på BT kommentarer som att "det är DIN/MIN dag och passar det inte så kan de låta bli att komma, fast vi kommer att stryka de personerna från vår bekantskapskrets".
    Många är upprörda över att kompisar inte glatt diskuterar bröllop i timtal, inte ändrar sin semester för att komma, inte vill betala de dyra kostnaderna (resa, boende, kläder, möhippa/svensexa, present/kuveravgift) som kan gå på flera tusen. Andra är sura på att folk de känner gifter sig en månad före eller efter som om de hade ensamrätt på ett årtal osv.

Sedan kan en sittning vara jätterolig! Formen på festen kan vara hur som helst, men inte inställningen att gästerna/brudfölje ska agera som någon slags kuliss.
  • Zozo

TS Jag haller med dig, men jag tror ärligt talat inte att de som blir sa "fartblinda" är medvetna om det och skulle tala emot dig i denna trad. Det var det jag menade med mitt nagot flummiga uttryck strax ovanför..

• valkyriana

Nej jag tycker att det komer bli en ära för dem att få den ynnesten att närvara vid vårt bröllop.
    Jag kräver att alla ska klä sig i vårtfärgtema pippigult och turkost.

Ha ha. Nej vi lägger inte de pengarna vi gör för att folk ska få tråkigt och känna sig obekväma. Vår förhoppning är att det ska bli avspänt och rikgt roligt.
    Nu ska vi dock ha 3 rätters, men jag hoppas att bordsplacerníngen ska bli sådan att folk kommer känna sig avspända och lediga ändå. Det är ju trots allt inte bara 1 person de kan prata med utan 5 som nämt innan.

Tärnorna ska bära våra tema färger- men vi har betalt för deras klänningar. Marskalkarna ska ha svart kostym och vit skjorta- slipsarna har vi köpt.

• johansdotter

"Sedan kan en sittning vara jätterolig! Formen på festen kan vara hur som helst, men inte inställningen att gästerna/brudfölje ska agera som någon slags kuliss."

Precis så var det jag menade!

• 20080719

Det jag och min man som gifter oss och vi vill ha olika detaljer på vårt sätt. Skall man anpassa för varje person så blir det otroligt svårt. Vi skall ha sittande middag men det kommer ändå vara avslappnat, vad säger att det skulle vara stelt? Musiken är superbra och man kan önska låtar om man vill. Folk får ha på sig vad dom vill, det är inte mitt bekymmer. Man vet själv hur man bör och inte bör gå klädd på bröllop.

• Aleta

Jag satt i natt och läste Magdalena Ribbing, där fick man sig en och annan tankeställare...
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&category=Br%F6llop&viewAll=true

Det är verkligen lätt att bli fartblind här inne på BT, tack och lov att jag har en m2b som tar ner mig på jorden med jämna mellanrum.

• johansdotter

"Nej jag tycker att det komer bli en ära för dem att få den ynnesten att närvara vid vårt bröllop.
    Jag kräver att alla ska klä sig i vårtfärgtema pippigult och turkost. "

HAHAHA!
    ...eller varför inte tvinga alla att ha kolsvart full mundering (dvs. långärmat och hellång kjol) på ett varmt sommarbröllop?
    Då kan man ha rött som sidofärg....då alla kommer bli röda av värmeslag och därmed kommer alla passa in i färgtemat!

• valkyriana

Huh, Ja det är tur man har sin m2b. Jag hade en kort flyktig period där jag kände att jag gifter mig bara en gång- jag förtjänar ett slottsbröllop. Usch vad jag skäms....
    Vad skulle det vara för fel på bygdegården där vi ska ha bröllopsfesten. Vi och våra gäster kommer ha lika kul, om inte roligare, på bygdegården som i ett exklusivt slott.
    Desutom kommer vi inte vakna dagen efter med en ännu större ekonomisk baksmälla

• valkyriana

ha ha- Ja det är ju ändå MIN dag. Det är MITT kalas , det är JAG som bestämmer! (ur Ebba och Didrik)

johansdotter skrev 2008-05-28 12:22:49 följande:
    "Nej jag tycker att det komer bli en ära för dem att få den ynnesten att närvara vid vårt bröllop.Jag kräver att alla ska klä sig i vårtfärgtema pippigult och turkost. "HAHAHA!...eller varför inte tvinga alla att ha kolsvart full mundering (dvs. långärmat och hellång kjol) på ett varmt sommarbröllop?Då kan man ha rött som sidofärg....då alla kommer bli röda av värmeslag och därmed kommer alla passa in i färgtemat!
  • flowerrose

Det är väl självklart att bröllop ska vara kul för alla! Om man inte tycker det är kul ska man inte gå.

Våra vänner gillar att klä upp sig och äta god middag vid sittande bord med bordsplacering. Så det har vi kört med. Vi och våra gäster tycker enhetligt att det är kul.

Det beror väl på vad man är van vid.

Vi bjuder på ett jättekalas för att alla tycker det är kul.

• bara jag

TACK! Flera som tänker som jag!

• PennyJenny
    Aleta skrev 2008-05-28 12:13:06 följande:
    Fast man läser ofta här på BT kommentarer som att "det är DIN/MIN dag och passar det inte så kan de låta bli att komma, fast vi kommer att stryka de personerna från vår bekantskapskrets". Många är upprörda över att kompisar inte glatt diskuterar bröllop i timtal, inte ändrar sin semester för att komma, inte vill betala de dyra kostnaderna (resa, boende, kläder, möhippa/svensexa, present/kuveravgift) som kan gå på flera tusen. Andra är sura på att folk de känner gifter sig en månad före eller efter som om de hade ensamrätt på ett årtal osv.Sedan kan en sittning vara jätterolig! Formen på festen kan vara hur som helst, men inte inställningen att gästerna/brudfölje ska agera som någon slags kuliss.
    Nej, det har du ju iofs rätt i. Och den inställningen är jag allergisk mot. Men jag tror ändå att de flesta i grunden tänker på sina gäster, jag tror många använder det där argumentet kring enskilda saker som de skriver om här, men att det inte speglar deras totala inställning. Men gör det det så är det tragiskt tycker jag.
  • Sommargrönt

Det blir lite hysteri på bt här ibland bland brudarna, det vet nog alla. Men bara för att man själv ältar detaljer eller vissa gäster betyder ju inte att man inte när det kommer till kritan inser att en fest är inte rolig om man är den enda som tycker det. Det är brudparets dag, det är den enda dagen i livet tror jag som man faktiskt kan begära att pappa tex ska hålla ett tal eller att man verkligen vill att en nära vän ska läsa en dikt i kyrkan. I övrigt tror jag till och med att de värsta bridezillas här också vill få till ett kanonfirande, för alla. Även om tonen ibland blir lite si och så!

Svar på tråden Är det bara vi....?