• 20talsbruden

Zanzibar

Funderar på att åka på Safari till Kenya samt till Zanzibar på bröllopsresa. Verkar hur mysigt som helst, fast kostar MYCKET pengar...Är det någon som varit på liknande resa som kan berätta om det var värt pengarna!

• Svar på tråden Zanzibar
  • junifru08

Helt underbart MEN väldigt stor nivåskillnad på ebb och flod. Vattnet var "helt borta" i flera timmar och kom sedan ganska skräpigt tillbaka.
    Vi upplevde folket otrevligt, vi blev nästan överfallna på flygplatsen och sedan stod dom och i princip krävde pengar.
    Bodde på ett all inclusive hotell, och bl a så saknades det en hårtork i vår bungalow, det skulle finnas.
    Efter ett par dagar så kom det äntligen en kvinna med den och hon stod säkert i fem minuter och väntade på pengar när jag fått hårtorken. Trädgårdsmästarna gick och plockade blommor och ställde på vårt bord, när vi sen kom hem rusade dom fram för att få betalt...
    Lite tråkigt.. men annars som sagt varmt och skönt, vattnet var i mars 32 grader!!

• gusjma

Jag väljer att blunda för alla negativa skirverier... Betalar i dagarna vår bröllopsresa som går till Ngorongoro, 3 dagar med egen guide, och därefter en vecka på Zanzibar. Skall bo på ett ställe som drivs av ett svenskt par, så då antar jag att man kan fråga om råd vad gäller "dricks" och invånare.

Vi ser fram emot detta något vansinnigt! Det blir vad vi gör det till...

• 20talsbruden

Vi är ju också på väg dit, trots allt Vilket hotell har ni (gusjma)bokat på Zanzibar? vi ska bo, om vi nu lyckas bestämma oss, på breeze hotell.

• lillfraggel1

Jag tycker att det är ganska vackert stränder som i Thailand... Men jag skulle aldrig åka på bröllopsresa dit då man blir så ledsen över att människorna krävde pengar för precis allt. Så fort man bara hade pratat med någon så ville de ha pengar. Och guida och prata ville alla så man va jagad.

Kenya däremot + safarin va fantastisk men heller inte direkt bra bröllopsresa men helt klart värt att åka på. Jag tycker ärligt talat att Zanzibar inte är värt pengarna...

Vi va i Kenya + zanzibar i 3 veckor förra året tillsammans med ett annat svensktpar som var på bröllopsresa. Jag kände direkt att så här vill jag inte ha det på min bröllopsresa. Vill inte känna mig jagad eller rädd för att folk är påtända på stranden och blir sura när man inte vill ge dem pengar.

Om ni läser den här tråden så ser ni att det är fler än jag som inte varit så nöjda med just zanzibar www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2862338.html

• Joeline

och om man googlar på reseberättelser och dylikt så ser man att det finns precis hur många som helst som är jättenöjda!! Men självklart bra att vara inställd från början på att inte "gå på" när folk vill tjäna pengar på en...

• lillfraggel1

Hoppas ni får en trevligare resa än vad vi fick.jag ville åka hem efter några dagar redan och det har aldrig hänt mig på semestern tidigare och då har jag rest utomlands 1 -2 ggr om året i hela mitt liv.

Några positiva saker med zanzibar var maten (helt fantastisk)
    Alla drinkar på färskpressad juice (på de få ställen som sålde alkohol) Ölen (Kilimajaro och Safari)var också jätte god.

• chamor

Med tanke på att ni ändå överväger en ganska dyr resa så skulle jag säga - kör på Seychellerna! Verkar vara paradiset på jorden!! :)

• 20talsbruden

Tack alla. Vi gjorde ingen bokning den här gången. Vi var tvungna att bestämma oss igår kväll, och då vi båda satt och hade ont i magen kände vi att det var fel förutsättning för att boka en bröllopsresa. Jag har ju dessutom en dröm om att åka till Nya Zeeland..Har kollat in rundresor där..kostar bara 35 000 per person..nästan gratis Nä, men man kanske kan hitta prisvärda alternativ för att resa där också..

• MrsMcintosh

Hej hej

Vi akte till Tanzania pa var brollopsresa, 1 v safari med privat chauffor och bodde pa jattefina hotell och sen 1 v pa absolut uuuunderbara pemba utanfor zanzibar. Vi tyckte detta var den ultimata brollopresan, vi fick uppleva serengeti, ngorongoro etc och sen ta det lugnt och bara bli uppassade i 5* stil. Om man valjer ett paket med egen bil och chauffor och finare hotell under safarin sa kanns det anda som en riktig brollopsresa och pa de flesta hotellen fick vi speciell uppassning eftersom vi var nygifta :)

Jag var modig och bokade genom ett Tanzanianskt (?) foretag dar vi var tvugna att fora over halften av pengarna innan vi akte och sen bara med oss resten i kontanter (de tog Visa men vi hade varit tvugna att betala 5-10% extra och det kannde vi inte for). Allt som allt kostade det oss 5000 pund (runt 65000 sek) men da ingick alla maltider och flyg. emaila garna pa westin80@hotmail.com om du vill veta mer, se bilder etc.

lycka till!!

• MrsMcintosh

glomde saga... vart varje ore!!! basta resan vi varit pa och vi har rest otroligt mycket

• dolly10

Jag tror att det kommer att bli en underbar resa trots alla negativa inställningar här! Vi gifter oss på zanzibar i juli och jag längtar!

• gusjma

Det tror jag med!!!

dolly10 skrev 2008-06-01 12:09:29 följande:
    Jag tror att det kommer att bli en underbar resa trots alla negativa inställningar här! Vi gifter oss på zanzibar i juli och jag längtar!
  • Höstbrud-07

vi var på bröllopsresa i höstas på just Kenya och sen Zanzibar, och det var precis allt vi drömt om, helt perfekt.

Vi borde på en resort på Zanzibar med all inclusive och det var helt perfekt som bröllopsresa, framför allt med tanke på att safaridelen i Kenya är ganska intensiv med mycket upplevelser, mycket bilåkande och tidiga morgnar så är det sen underbart att bara ligga i solen, bada och äta god mat.

Det där med dricks som några vänder sig emot, det var lika mycket i Kenya också och det är ju bara att gilla läget, det funkar helt enkelt så i vissa länder. Så det är nog bara en fråga om inställning från början om man ser det som ett problem eller inte, vi gjorde det inte.

• Höstbrud-07

Tillägg: Ja, det är en väldigt dyr resa, men verkligen värd pengarna. Vi åkte med en liten resebyrå (African safari company) och det var så extremt välordnat och ingick mycket små och stora detaljer som verkligen gjorde att det kändes prisvärt.

• junifru08

Det var inte min mening att låta så negativ, Zanzibar är fortfarande värt varenda krona som det kostade.

Svar på tråden Zanzibar